Zwarte Sesam

Sinds ik geen zuivel meer drink vind ik het best lastig om aan genoeg calcium te komen. In groenten zit best veel calcium en dan voornamelijk in bladgroenten. Vooral boerenkool is een topper. Gelukkig ben ik dol op groenten, maar iedere dag een kilo boerenkool gaat zelfs mij te ver, hahaha. Ik ben dus altijd aan het speuren naar andere gezonde bronnen van calcium. Sesam is een goed voorbeeld daarvan. Sesam zit boordevol met calcium en andere gezonde voedingswaarden. Ik eet regelmatig wat sesamzaadjes, maar altijd de witte en meest gangbare variant. Tijdens een gesprek met iemand uit de raw food wereld hoorde ik dat er ook een zwarte variant bestaat. Deze schijnt nog veel voedzamer en rijker aan voedingswaarden te zijn dan de witte variant. Ik wilde hier wel meer over weten en ben even flink gaan speuren. Het was best wel lastig uitzoeken, want dat het een meerwaarde heeft konden veel mensen me wel vertellen, maar wat en hoeveel precies dat wist niemand. Ik heb wat bedrijven bezocht en gebeld en op internet aan het speuren  geweest. Ik ben een aantal dingen te weten gekomen. Ik zal eerst iets vertellen over de gezondheidswaarde van sesam in het algemeen.

zwart-witte-sesam-33830242

Sesamzaad is een zaad dat grotendeels bestaat uit olie (sesamolie) en eiwitten. Sesamzaad is erg gezond en wordt voor meerdere toepassingen gebruikt in de fytotherapie. Sesam bevat o.a. sesamine en sesamoline. Dit zijn anti-oxidanten die de lever beschermt tegen schade die door vrije radicalen wordt aangebracht, waardoor deze beter in staat is om afvalstoffen af te voeren. Tevens voorkomen deze anti-oxidanten een hoge bloeddruk. Sesamzaad bevat veel meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze hebben een cholesterol-verlagend effect, waardoor de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Tevens zorgen deze vetzuren ervoor dat de verbranding in je lichaam beter verloopt en zorgen ze voor een positief effect op het leveren van zuurstof aan onze lichaamscellen. Daarnaast blijkt ook dat sesamine de lever beschermt tegen oxidatieve stress. Sesamzaadjes zitten boordevol  vitamines en mineralen zoals: vitamine B1, B2, B11, E, mangaan, koper, ijzer, fosfor, molybdeen, selenium, calcium, magnesium. Sesam bevat veel koper en wordt daarom vaak ingezet bij reumatische artritis. Koper heeft namelijk een ontstekingsremmende werking en zorgt daarnaast  voor gezonde bloedvaten, gewrichten en botten.Het gehalte aan calcium is 2x zo groot als fosfor. Dat is de meest gunstige verhouding waarin het menselijk lichaam die twee mineralen verbruikt.

De zwarte sesam is de oervorm van de sesam en komt uit Azië. De belangrijkste gebieden voor sesam zijn tegenwoordig in China, India en Vietnam. De zwarte Sesam groeit vooral op het gebied van de Himalaya en in Nepal. De Zwarte sesamzaadjes zijn ongepeld en hebben een vlies om zich heen en de witte zaadjes zijn gepeld waardoor ze geen vlies meer hebben. Witte sesam heeft al een hoge voedingswaarde, maar die schijnt bij de zwarte variant nog veel hoger te zijn. Vooral de hoeveelheid calcium is hier enorm. De precieze aantallen heb ik niet of onduidelijk kunnen vinden, maar het verschil schijnt aanzienlijk te zijn. Het ligt er ook aan uit welke streek de zwarte sesam komt, iedere streek schijnt een andere voedingswaarde te hebben.

Het vlies bevat namelijk erg veel gezonde vitaminen en mineralen, die bij het pellen allemaal weggegooid worden. Bij het weggooien van het vlies worden ook de meeste oxalaten weggegooid, die de zwarte zaden dus nog volledig bevatten. Dat is wel een nadeel, want oxalaten binden zich juist aan belangrijke mineralen waaronder calcium, waardoor er dus een deel weer verloren zal gaan. Dit is bij veel calciumrijke groenten ook het geval. Je hoeft hier dus niet meteen van te schrikken.

21048-melanin-black-sesame-1

In de ayurvedische geneeskunde werd zwart sesamzaad al in de oudheid gebruikt voor de bevordering van de ontwikkeling van botten en kraakbeen. Het is rijk aan zwavel-bevattende aminozuren, met name het cysteïne. Dit bevordert de vorming van collageen, het eiwit dat de organische grondstof van elke bot vormt. Tevens is het ook van belang voor gezonde haargroei en de bescherming tegen haaruitval en kaalheid.

Zwarte sesamzaadjes worden ook gebruikt om hun anti-age werking, door de specifieke werking die ze hebben op de nieren. In China wordt de zwarte sesam gebruikt om grijze haren tegen te gaan of om het proces te stoppen.

Zwarte sesamzaadjes zijn erg goed de gezondheid van de darmen te verbeteren, beter nog dan de witte zaden. In de Chinese geneeskunde worden ze gebruikt om de gezondheid te bevorderen in de nieren en de lever, om constipatie te behandelen en een regelmatige stoelgang te bevorderen. Mensen die gevoelig zijn voor of die lijden aan dunne ontlasting of diarree, kunnen zwarte sesam maar beter vermijden, want hierdoor kunnen de klachten verergeren.

Als je last hebt van een mineraalgebrek dan doe je er goed aan om wat vaker zwarte sesamzaden op het menu te zetten.

Sesamzaden (wit en zwart) bevatten net als alle andere noten en zaden fytinezuur. Fytinezuur bindt zich net als oxaalzuur aan belangrijke mineralen als calcium en magnesium, waardoor die niet goed opgenomen kunnen worden. Dit kun je voorkomen door de zaadjes eerst een nachtje te laten weken en of te kiemen. Door te kiemen wordt de voedingswaarde nog groter (dit is toch het uiteindelijke doel). Bij witte sesamzaden gaat dit erg goed, maar bij de zwarte variant is het mij nog niet gelukt.

Sesamzaden bevatten net als de andere zaden en noten (behalve walnoten) een heleboel omega 6 vetzuren. Een te veel hiervan werkt ontstekingen in de hand. Door ze te laten kiemen veranderen deze vetzuren ten gunste. Het is belangrijk dat je naast het eten van noten en zaden de hoeveelheid omega 3 vetzuren verhoogd om deze ontstekingen te voorkomen. Omega 3 zit o.a. in wilde en vette vissoorten, lijnzaad en walnoten.

Als je zaden (en noten) te heet verwarmt, dan veranderen de vetzuren en worden deze ranzig. Als je ze geweekt hebt, dan kun je ze het beste drogen in een droogoven. Als je die niet hebt, dan kan dat ook in een gewone oven op 50 graden met de deur open (maar dat is niet echt milieu vriendelijk). Behalve de verandering van goede vetzuren gaan ook de zwavel-bevattende aminozuren die (zwarte) sesam bevat grotendeels verloren door verhitting.

Omdat de zaadjes zo klein zijn, kun je ze het beste gemalen eten, zodat ze goed in je lichaam worden opgenomen en niet onverrichter zaken je lichaam weer verlaten. Je zou er bijvoorbeeld ook sesammelk van kunnen maken (dit maak je op dezelfde manier als amandelmelk of koksmelk) of Tahin. Dit is pasta gemaakt van sesamzaad. Dit maak je op dezelfde manier als walnootpasta. De zwarte sesamzaadjes hebben wel een andere smaak. Ik vind ze het lekkerste als ze geweekt en gedroogd zijn, ze hebben dan een nootachtige smaak.

Het is wel belangrijk dat je er goed op let dat de zaden rauw en onbewerkt zijn. Veel zaden worden geroosterd aangeboden.

Zwarte sesamzaden zijn dus een goede aanvulling op je menu, maar net zoals voor alle voedingsmiddelen geldt is dat afwisseling altijd belangrijk is.Je moet je nooit blindstaren op 1 voedingsmiddel, omdat alle voedingsmiddelen behalve voordelen ook nadelen heeft.

Zaterdagavondverrassing:

Na 2 weken wachten heb ik eindelijk m’n blender weer terug. Ik ben als een kind zo blij. M’n man denkt soms dat ik liever m’n blender om me heen heb dan hem, hahaha. Dit is niet zo hoor, want ik ben erg blij met hem en zou hem voor geen tien blenders in willen ruilen. Gelukkig kon ik met m’n staafmixer ook een heel eind komen. Je kunt daar alleen geen ijs mee maken en dat wilde ik juist zo graag. Ik heb ijs gemaakt met zwarte sesamzaadjes. Het was echt verbluffend lekker en je hebt er maar 2 ingrediënten voor nodig. Het enige wat er nog aan ontbrak was lekker weer, want dit is momenteel erg bedroevend. Ben je benieuwd naar het recept? Klik dan hier.

20150620_193606_resized

Eet en geniet!!!! Vind je het lekker? Ik vind het altijd leuk als je een berichtje achterlaat.

 Je bent nu op m’n oude blogadres en hier komen geen nieuwe berichten meer van mij. Hopelijk zie ik je op m’n nieuwe adres: http://zijeetook.com/.

 

Een gedachte over “Zwarte Sesam

  1. Informatieve blog weer!
    Inmiddels is het weer dus wel anders :-).

    Zelf eet ik witte sesam en die laat ik een nacht weken in lauwwarm water dit eet ik dan daarna (na het spoelen op) dat doe ik ook met noten, ik vind de droogoventjes vrij prijzig en zo gaat het ook, dank je voor de tip van het vermalen! Ik las ook dat je dit bij Chiazaad ook beter kan doen

    Kan je elk soort sesamzaad (ongeroosterd uiteraard) kiemen?

    Fijne zondag

Geef een reactie

