Eet je gezond met paardenbloemen!!!!

Deze week een extra blogbericht van mij.

Het is voorjaar en dat betekent dat er weer volop  paardenbloemen aanwezig zijn. De meeste mensen vinden deze bloemen niet mooi en ze worden vaak als onkruid gezien. Ik zal ook niet snel een bosje plukken en ze op de tafel neerzetten, hahaha. Wat je er wel mee kunt doen is veel leuker, je kunt ze namelijk eten. De bloemen en de blaadjes (ook wel molsla genoemd) zijn namelijk heel erg gezond.

Ik koop ze op de boerenmarkt, ze kosten bijna niets, maar je kunt ze ook makkelijk zelf plukken. Let hierbij wel op, dat je ze niet plukt in de buurt van een snelweg, want dan zijn ze erg vervuild en zitten ze vol met gifstoffen.

In de fytotherapie worden ze veelal ingezet vanwege hun gezonde eigenschappen. Ze bevatten o.a. flavonoïden, fenolzuren, chlorofyl, mineraalzouten, calcium, chroom, magnesium, fructose, selenium, zink, mangaan, zwavel, choline, vitamine C, enzymen.

Veel mensen vinden de bladeren niet lekker, omdat ze nogal bitter smaken. Dit komt omdat ze veel bitterstoffen bevatten. Deze zijn goed voor het hart en helpen bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes.  Verder bevatten ze de volgende goede eigenschappen:

  1. ze kunnen de galaanmaak 2 tot 4 x verhogen, zodat de spijsvertering goed loopt,
  2. ze bevorderen de leverfunctie en dat is goed bij vb geelzucht of ontwikkeling van galstenen
  3. ze versterken de spijsvertering als die zwak of rommelig is of bij weinig eetlust
  4. ze zijn urinedrijvend en dit is goed bij oedeem
  5. ze stimuleren het reinigend vermogen van de nieren, hierdoor worden de afvalstoffen snel afgevoerd en helpen de zuur en basen in evenwicht  te houden
  6. ze activeren de aanmaak van pancreassappen, dit help bij winderigheid, slappe of trage ontlasting
  7. ze zorgen voor een betere vitamine C opnamen dit komt door een versterkte aanmaak van maagsappen
  8. ze helpen de bloeddruk te normaliseren
  9. ze helpen bij vermoeidheid als gevolg van een verstoorde leverfunctie
  10. ze kunnen ingezet worden bij jicht, doordat ze de urinezuren uitdrijven

Je kunt ze beter niet gebruiken bij: 

  1. de eerste 3 maanden van de zwangerschap
  2. bij obstructie van de galwegen door vb een steen of een tumor
  3. bij afsluiting van de darm

Als je  vochtafdrijvende medicatie voor hoge bloeddruk of hartklachten gebruikt dan kun je het beter eerst overleggen met je arts.

Het aller gezondste is natuurlijk om ze rauw te eten. Ze smaken nogal bitter en daarom is het lekker om ze met andere groene bladgroenten te combineren in een salade.  De bloemetjes smaken licht zoetig en doen het goed als garnering, maar je kunt er vb ook deze lekkere muffins mee maken.

Voor 2 muffins heb je nodig:

  • 2 eieren
  • 25 gram paardenbloemen blad
  • 10 paardenbloemen ( de gele bloemen)
  • 1 ui ( in kleine stukjes)
  • 2 eetlepels sinaasappels sinaasappel extract ( zie recept)
  • 1 teentje knoflook
  • bieslook
  • Surinaamse kerrie poeder ( deze is lekker pittig)

2014-04-12 15.26.53

Bereidingswijze:

  1. Je pureert alle ingrediënten  tot een beslag, behalve de gele bloemen.
  2. De bloemen was je en knip je in stukjes en roert ze er dan door heen.
  3. Je stopt ze in  een goed voorverwarmde oven op stand 5 of 170 graden voor ongeveer 30 minuten

2014-04-11 16.47.32

Wil je nog een lekker recept met deze gezonde bloemen? Klik dan hier voor een  lekkere cake met paardenbloemen.

Eet en geniet!

Vind je het lekker? Ik vind het altijd leuk als je me dat laat weten!!!!————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wil je als eerste op de hoogte zijn van m’n recepten? Bekijk dan  m’n recepten pagina op facebook.

Op facebook heb ik ook de groep Paleo, samen informatie delen opgericht. Wil je hier lid van worden? Klik dan hier. Voor persoonlijk contact, kun je me benaderen via deze link of je kunt een berichtje achterlaten. ————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel. De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

9 gedachtes over “Eet je gezond met paardenbloemen!!!!

  1. Je hebt hier al eerder een blog over gewijd toch? Ik merk dat ik nog niet zo ver ben dat ik ze durf te plukken. Ik woon wel in de buurt van een ‘redelijk drukke’ weg, denk je dat het gewoon kan?

    1. Hoi W, ja ik heb er al eerder over geschreven idd, maar omdat het zo’n superfood is…. Ik weet niet wat je in de buurt noemt, maar als het echt ad kant vd weg is dan zou ik ze lekker laten staan. Heb je geen park in de buurt ofzo?

      1. Woon tussen een sportpark, vinexwijk en dorp in..voor het complex loopt een doorgaande weg.. En dan een grote vijver en dan het complex waar ik woon. Maar aan de achter kant is het rustiger..dus dat kan denk ik sowieso.

      2. Hoi W, dan zou ik ze daar plukken en niet bij de doorgaande weg. Hopelijk heb je een lekker mandje vol. Groetjes.

    1. Hoi M.T. je zou het met wat fijngemalen sinaasappelschilletjes (wel biologisch) kunnen proberen of wat vruchtvlees.Groetjes.

Geef een reactie

