Witlof!!!!

Ik heb naar aanleiding van m’n vorige blog veel lieve reacties ontvangen, ook prive. Het heeft me wel getroffen dat mensen zonder dat ze me kennen laten weten dat ze met me meeleven. Ik wil iedereen daar erg voor bedanken.

De laatste tijd heb ik witlof herontdekt. Tot voor kort wist ik nooit wat ik ermee moest maken, ik hield niet erg van die bittere smaak. Vroeger verstopte m’n moeder het altijd onder een flinke laag met kaas, maar ja dan is bijna alles wel lekker. M’n smaak is de laatste jaren erg veranderd en nu vind ik juist die bittere kern erg lekker. Ik ben de uitdaging aangegaan om er een aantal lekkere en simpele receptjes mee te maken. Maar eerst zal ik kort iets over deze groenten vertellen.

266px-Witlof_en_wortel

  • Witlof wordt ook wel witloof of Brussels lof genoemd.
  • Witlof is familie van andijvie, ze hebben de licht-bittere smaak met elkaar gemeen.
  • Witlof wordt in het donker gekweekt, waardoor het bladgroen geen kans krijgt zich te ontwikkelen.
  • De groente blijft mooi wit.
  • Witlof is het hele jaar, maar vooral in de periode oktober tot april, verkrijgbaar.
  • Dunne struikjes met een onregelmatige vorm zijn vaak iets goedkoper en worden aangeduid als snijlof.
  • Naast witlof heb je ook roodlof, hier zijn de uiteinden rood in plaats van groen.
  • Witlof bestaat voor ongeveer negentig procent uit puur vocht.
  • Witlof bevat heel weinig calorieën en koolhydraten.
  • Een van de belangrijkste vitaminen in witlof is vitamine C.
  • Witlof stopt diarree (in witlof zitten bepaalde vezels en probiotica die ervoor zorgen dat je lichaam op een natuurlijke manier hersteld. Probiotica zoals witlof bevatten bacteriën die je darmflora ook bevatten. Ze zorgen ervoor dat je darmen gezonder zijn en sneller herstellen van diarree).
  • Witlof is goed voor de lever, dit komt door de bittere stoffen. Deze helpen de gal om meer stoffen af te drijven waardoor de lever beter functioneert.
  • Witlof zorgt er onder andere voor dat de lever minder glucose aanmaakt; daarom is deze groente extra goed voor diabetici.
  • Witlof kan in de grond en op water gekweekt worden. Qua voedingswaarde maakt dat niets uit, maar de smaak van op water geteelde witlof is zoals de naam het al zegt wateriger.
  • Witlof kun je het beste op een koele, donkere plaats bewaren, bijvoorbeeld in de groentelade van de koelkast. Als witlof aan licht wordt blootgesteld, wordt het snel groen en bitter.
  • Witlof bevat ook weinig tot geen goitrogenen, nitraat of oxaalzuur, dat betekent dat je het dus vaak kunt eten.
  • Witlof kun je stomen, bakken, roerbakken, stoven of rauw gebruiken.

Al met al, een gezonde groente dus. Ik zal voor jullie m’n receptjes met witlof onder elkaar zetten. De eerste 2 zijn nieuw en de andere 2 hebben jullie waarschijnlijk al eerder voorbij zien komen.

  1. Witlof komkommer smoothie.
  2. Witlofsalade met appel en bleekselderij.
  3. Witlofsalade met venkel, walnoot en sinaasappel.  
  4. Gekarameliseerde witlof met ui.

Ik hoop dat jullie witlof net zo lekker gaan vinden als ik.

——————————————————————————–

Zaterdagavondverrassing: Nog even wachten en er zijn weer heerlijke aardbeien van Hollandse bodem. De reguliere kun je al krijgen, maar de biologische laten nog even op zich wachten. Aardbeien zijn erg bespoten, dus ik raad je aan om ze biologisch te nemen. Om jullie alvast een voorproefje te geven heb ik gedroogde aardbeien gekocht en daar lekkere Aardbeien Brownies mee gemaakt. Klik hier voor het recept. Volgens m’n man is dit recept een regelrechte topper, hahaha.

20150411_193930

Eet en geniet! Vind je het lekker? Ik vind het altijd leuk als je me dat laat weten!!!! ————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wil je als eerste op de hoogte zijn van m’n recepten? Bekijk dan  m’n recepten pagina op facebook.

Op facebook heb ik ook de groep Paleo, samen informatie delen opgericht. Wil je hier lid van worden? Klik dan hier. Voor persoonlijk contact, kun je me benaderen via deze link of je kunt een berichtje achterlaten. ————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel. De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

Geef een reactie

