Een kijkje in m’n keukenkastjes!!!!

Ik ben nogal een verzorgend type en het gebeurt vaak dat als ik bij andere mensen op bezoek ben, dat ik ze dan voorzie van koffie of thee of  in ieder geval de keuken inga om mee te helpen. Het valt me op dat anderen er totaal geen moeite mee hebben, dat ik in hun kasten kom en zie wat ze allemaal in huis hebben.

Het frustreert me dat ik daar andersom wel nog steeds erg moeite mee heb. Ik heb er een hekel aan als mensen m’n kasten of koelkast open trekken. Ik zal anderen ook nooit vragen om zelf maar iets te pakken. Het liefste heb ik ze helemaal niet in m’n keuken. De keuken is net als m’n eetprobleem van mij. Daar mogen mensen niet aankomen, daar schaam ik me te veel voor. Stel je toch voor dat ze zien dat ik eten in huis heb en dat ze dan weten dat ik eet. Ik weet het, het slaat helemaal nergens op. Natuurlijk eet ik ook en natuurlijk heb ik ook m’n voorraden in de kast staan. Omdat ik daar toch iets mee mee wil gaan doen, zal ik jullie alvast een kijkje laten nemen in m’n keukenkast.

Zoals jullie misschien wel weten ben ik een enorme fan van kruiden. De volgende kruiden heb ik altijd in huis:

  • gedroogde bieslook
  • kaneel
  • groene steviapoeder
  • gemalen komijn
  • zwarte peper
  • kerriepoeder
  • curcuma
  • gedroogde gemberkorrels
  • kruidnagel
  • verse peterselie en in het seizoen verse koriander
  • edelgist
  • Keltisch zeezout

Andere kruiden wissel ik regelmatig af.

Ook heb altijd ik diverse soorten thee in huis waaronder:

  • heersmoesthee
  • rooibosthee
  • zoethoutthee
  • venkelthee
  • earl grey thee (voor m’n man)
  • brandnetelthee

En natuurlijk (cafeïnevrije) koffie en cacao.

Voor de broodnodige vetten heb ik standaard in de kast staan:

  • kokosolie
  • extra vierge olijfolie

Om mee te bakken staat er standaard een pak met kokosmeel en een fles appelciderazijn in de kast.

Voor m’n kefir zorg ik dat ik altijd gedroogd fruit in huis heb.

Verder zorg ik dat ik altijd m’n chiazaden en lijnzaad voorraad bijhoud en voor de broodnodige eiwitten een pot hennepeiwitpoeder en een pak met whey eiwitpoeder heb staan.

Om financieel rond te kunnen komen plan ik m’n dure aanschaffen altijd. De ene week haal ik een pot met kokosolie, de andere week een pak met kokosmeel enz. Zo verspreid ik m’n aankopen, zorg ik ervoor dat ik nooit mis grijp en dat het financieel haalbaar blijft.

Sommige groenten- en fruitsoorten heb ik ook standaard in huis:

  • komkommer
  • uien
  • courgette
  • pompoen
  • citroenen (om de dag mee te beginnen en voor de Kefir)
  • avocado’s (ja zelfs avocado’s, ik eet ze bijna elke dag)

In de vriezer bewaar ik altijd:

  • een pak met sperziebonen of andere diepvriesgroenten zodat ik nooit zonder zit
  • soepgroenten
  • zalm
  • koolvis
  • tempeh
  • iets lekker voor tussendoor

Tjonge wat een hoeveelheid he? En dat voor iemand die eerst nog geen worteltje in huis kon hebben zonder daar vreetbuien van te krijgen. En ik ben nog niet eens klaar met m’n lijstje. We gaan nog even verder met de koelkast:

  • knoflook
  • gember
  • coconut aminos of tamari
  • kefir
  • grasboter
  • walnoten (vooraf geweekt en gedroogd)
  • amandelen  (vooraf geweekt en gedroogd)
  • paranoten (vooraf geweekt en gedroogd)

Af en toe koop ik een voorraadje met verschillende soorten zaden, zoals sesamzaadjes of pompoenpitten.

Eieren worden hier in huis ook veel gegeten, het is een gezonde en goedkope vervanging voor vlees en een uitkomst voor als ik aan het einde van m’n geld nog een stuk week over heb, hahaha.

Ik ben de laatste tijd ook flink aan het kiemen geslagen en heb daarvoor ook meerdere soorten met kiemzaden in huis.

Ik probeer zoveel mogelijk variatie te brengen in m’n voedingspatroon en doe ook best vaak boodschappen, zodat m’n groenten en fruit in ieder geval vers zijn. Al met al een hele waslijst geworden vind je niet? En waarschijnlijk ben ik vast nog iets vergeten op te noemen. Ik realiseer me nu dat ik best trots mag zijn op het feit dat ik nu zoveel eten in huis kan hebben, zonder dat ik er vreetbuien van krijg.

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat je met gezond en biologisch eten niet veel meer geld kwijt hoeft te zijn dan normaal, omdat je minder uit geeft aan andere dingen, zoals vb chips, brood en beleg. Ik ben het daar absoluut niet mee eens, een gezond en gevarieerd eetpatroon is gewoon duur, zeker als je alles biologisch koopt, zoals ik doe. Als je een zak chips uit de supermarkt zet tegenover een kilo groenten of fruit, dan ben je beslist veel goedkoper uit hoor. Inderdaad kun je het natuurlijk ook goedkoper maken, je hoeft geen kokosmeel vb in huis te hebben, maar soms wil je ook wel eens wat lekkers en iets anders dan fruit of groenten. Gezond eten zou eigenlijk de norm moeten zijn. Waarom wordt gezond en onbewerkt eten niet goedkoper en bewerkt voedsel niet 5x zo duur? Als ik het voor het zeggen had, dan wist ik het wel, haha.

Ik vind het elke week weer een gepriegel om toch uit te komen met m’n geld en wil toch echt niet alles besteden aan eten. Ik ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan?

Als ik wat geld over heb of mezelf extra wil verwennen dan koop ik b.v. een pot met rode palm olie,“Cocos+Olive+Red Palm”, een fles balsamico azijn of een lekkere extra vierge sinaasappelolijfolie of iets dergelijks. Deze keer heb ik mezelf verwend met een fles biologische balsamicoazijn. Dit is erg lekker en smaakt heerlijk over een salade, maar wist je dat je het ook kunt gebruiken om te karameliseren? Heerlijk is deze gekarameliseerde witlof met ui. 

20150108_185828

Zaterdagavondverrassing:

M’n man en ik zijn dol op brownies. Raw of gebakken, het is altijd lekker en je kunt er eindeloos mee variëren. Voor de verrassing heb ik deze heerlijke en luchtige sinaasappel brownies gemaakt.  Ben je benieuwd naar het recept? Klik dan hier.

20150313_081948

Eet en geniet!

Vind je het lekker? Ik vind het altijd leuk als je me dat laat weten!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wil je als eerste op de hoogte zijn van m’n recepten? Bekijk dan  m’n recepten pagina op facebook.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

13 gedachtes over “Een kijkje in m’n keukenkastjes!!!!

  1. Knap dat je dit durft te delen Siggie Iggie. Ik vind het ook moeilijk dat anderen in mijn kasten of koelkast kijken. Maar ik kan dan ook wel een hongerwinter overleven met de voorraad die ik heb. Daar is jouw lijstje niks bij 😉
    Bij mij heeft het niks te maken met het feit dat mensen dan zien dat ik eet. Ik wil juist graag “normaal” lijken. Maar blijkbaar heb ik verzamelaarsbloed. Ik heb 1 pak bv havervlokken in gebruik en 1 op voorraad. Ik heb volgens mij wel 6 verschillende meelsoorten, noten enz. Toch zorgt dat er niet voor dat ik eetbuien krijg. Het is meer dat, als ik een idee krijg om iets te maken, dat ik het in huis heb en niet meer naar de winkel hoef.

    1. Hoi M.T., bedankt voor je reactie. ja, die verzamelwoede heb ik wel met andere dingen. Krijg je alles dan wel op binnen de juiste houdbaarheidstijd? Is het een reactie dat je bang bent om niet te kunnen eten wat en wanneer je wilt,een ander soort dwangmatigheid?
      Groetjes.

      1. Daar heb ik eigenlijk nog nooit bij doorgedacht. Misschien inderdaad het kunnen eten wat en wanneer ik wil of mijn manier van verwennen.

  2. Wat goed dat je dit durft te delen, zeker gezien je achtergrond. Gezond eten is echt veel duurder dan chips etc. een valkuil waar ik zelf regelmatig in trap. Misschien moet ik dat toch maar lid worden van je facebook groep.

  3. Ik gebruik inderdaad ook het huishoudgeld dat ik over voor dure aanschaffen maar moet er wel voor waken dat ik die wel op eet en niet voor Jan met de korte achternaam in de kast blijven staan. Omdat ik het bijvoorbeeld niet durf te proberen maar wel wil hebben.. Op het moment een hele verzameling….

    1. Ja, dat kan natuurlijk ook. Jezelf verlekkeren, maar er ondertussen niet aan mogen komen. Wat maken we het onszelf toch moeilijk he? Zo had ik dat vroeger ook met recepten, zocht de heerlijkste dingen, maar durven maken????

      1. Dat heb ik ook. Sinds een tijdje kijk ik minder op blogs en maak ik samen met iemand een boodschappenlijstje. Dat helpt mij. Want ik eet het liefst alle dagen van de week dat wat op die dag hoort ( maandag bijv nasi, woensdag wraps). Experimenteren werkt niet zo dus dan maar gewoon een beetje spelen met dat wat ik op ‘hoor’ te eten.. Pasta wordt soms tarly of boekweit. Wraps soms sla.. Enz.

      2. Oh wat goed dat iemand je helpt met een boodschappenlijstje. Vaste dagen herken ik wel, dat doe ik met dingen die ik eigenlijk heel vaak zou willen eten (dwangmatig), deze plan ik dan op vaste dagen, zodat ik wel af blijf wisselen.

  4. Enige voordeel is dat ik nog aan het sparen ben voor een blender (te dure vitamix) en ik voor sommige recepten die wel nodig heb.. Dus die belanden in mijn bladwijzers en niet in mijn hoofd. Ben benieuwd wat ik gebeurd als ik die wel heb! Heb jij ook zoiets wel eens meegemaakt? Ging je het gelijk gebruiken?

    1. Hoi W. Ja, als ik iets nieuws heb dan wil ik die het liefste overal voor gebruiken en ga dan experimenteren. Ik schaf ook alleen maar iets aan als ik zeker weet dat het niet in de kast komt te staan. Als zo’n apparaat zou betekenen dat ik er moeilijke dingen mee moet doen, dan stel ik de aanschaf wel steeds uit.

Geef een reactie

