Eten en gezelligheid!!!!

Eten en gezelligheid gaan in onze maatschappij altijd samen. Eten is geen noodzakelijk gebeuren meer, maar een sociaal feit. Bij ons thuis werden speciale gebeurtenissen ook altijd gevierd met lekker eten. Aan het eten kon je bij wijze van spreken zien wat voor dag het was, hahaha. Zo was de zondag ook altijd speciaal, op deze dag aten we van zondagse borden, hadden we een zondags tafelkleed en m’n moeder maakte net iets meer werk van het eten dan doordeweeks.

Ik heb me er jaren van onttrokken en wilde die associatie ook niet meer voelen, maar diep in m’n hart heb ik het wel altijd gemist, het samen zijn en aandacht geven aan het eten en aan elkaar. Door de “zaterdag avond verrassing” in te voeren ben ik er weer mee begonnen en langzamerhand probeer ik de sfeer rondom het eten ook leuker te maken. Mooie borden, lekker koken en af en toe lekker uitgebreid (ook voor mezelf). M’n man is erg van de kaarsjes, dus dat maakt het af. De laatste tijd zijn m’n man en ik aan het steengrillen geslagen. We hebben 2 kleine steengrillen gekocht, voor ieder 1, zodat we naar hartenlust onze maaltijd op de tafel kunnen bereiden. Op de achtergrond wat nostalgie uit de jaren ’80 (Eric Clapton, Tracy Shapman, Sade enz).

Steengrillen is oorspronkelijk bedoeld om vlees op te leggen en aangezien ik dat niet eet, krijg ik vaak de vraag: “wat eet jij dan”? Het is heel simpel, je kunt er van alles opleggen en dat doen wij dan ook. M’n man eet ook niet zo veel vlees, dus grillen wij voornamelijk groenten erop. Een stukje vis, geitenkaas of een geklutst eitje erbij grillen is ook heerlijk. Normaal houd ik erg van kruiden bij m’n gerechten, maar gegrilde groenten heeft al zoveel smaak van zichzelf, dat ik het gewoon simpel houd en er enkel wat olijfolie en peper aan toe voeg of soms wat edelgist. Lekker met een frisse salade erbij en je hebt een heerlijke maaltijd.

Om jullie een idee te geven wat je er allemaal op kunt leggen zal ik hier onder een aantal voorbeelden geven.

  • courgette
  • paprika*
  • taugé
  • bosuien
  • uien
  • tomaat*
  • shii-takes (erg lekker) of champignons
  • prei
  • spruitjes (deze kook ik dan wel even voor)
  • aubergine*
  • zoete aardappel (ook even voorkoken)
  • wortels

* Ik eet zelf geen nachtschades, maar m’n mannetje wel.

Zoals je ziet, allemaal geen bijzondere dingen. Daarom blijft het ook haalbaar om het vaker te doen. Als je het steeds heel uitgebreid doet, dan loopt het erg in de papieren, is het erg tijdrovend. Bovendien geeft mij dat ook nog eens veel stress qua eten zelf en dat is nu juist niet de bedoeling.

17_8000_00_00

Wij gebruiken hier dus ieder 1 van. De pannetjes eronder gebruiken we niet vanwege de teflon* laag.

*Veel anti-aanbakpannen hebben een Teflon laag. Bij oververhitting komen er schadelijke stoffen vrij. De meeste gourmetstellen bevatten zo’n laag en daarom is steengrillen een betere keuze.

Heb je geen zin om te steengrillen, maar wel om iets feestelijks op tafel te zetten? Dan is deze (bloemkool) nasi een aanrader. Deze smaakt heerlijk met gebakken kokos!

20150209_191303

Zaterdagavondverrassing:

Ik vind zoete aardappelen heerlijk, maar ik blijf het een worsteling vinden. Tijd om mezelf daarmee flink uit te dagen. M’n man houdt er helemaal niet van en daarom heb ik ze verwerkt in deze ontzettend lekkere chocolade taartjes.

20150322_193039

Vind jij de zoete aardappel ook zo lekker en moeilijk tegelijk?

Eet en geniet!

Vind je het lekker? Ik vind het altijd leuk als je me dat laat weten!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wil je als eerste op de hoogte zijn van m’n recepten? Bekijk dan  m’n recepten pagina op facebook.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

2 gedachtes over “Eten en gezelligheid!!!!

Geef een reactie

