Fermenteren!!!!

Een tijdje geleden at ik bij een Raw food restaurant zelfgemaakte zuurkool. Oh wat was dat lekker. M’n interesse was meteen gewekt, maar ondanks dat bleef ik het maar steeds uitstellen. En als ik er dan weer aan dacht, dan had ik geen pot om het in te doen. Ik voel me niet fijn bij het constant uitstellen van dingen, want dan blijf ik die druk voelen, dus daarom besloot ik dat het nu maar eens tijd werd. Voor E2,50 heb ik bij The Action een hele grote glazen pot gekocht (dus daarvoor hoef je het ook niet te laten) en wat lekkere groenten ingeslagen. Zuurkool had ik dus al eens geproefd en ook koop ik dat regelmatig vers uit het vat, dus dat was niet zo spannend meer. Rode kool leek me een goede optie.Het is helemaal niet zo moeilijk en leuk om te ontdekken wat je allemaal met voeding kunt doen. In m’n hoofd is het vaak groter dan de werkelijkheid is, hahaha.

Wat is fermenteren precies?

“Fermentatie is een proces waarbij micro-organismen, zoals bacteriën, schimmels en gisten, worden gebruikt om een voedingsmiddel te maken. Door warmte en vocht gaan de micro-organismen groeien, waarbij ze enzymen aanmaken die bepaalde voedingsstoffen (zoals koolhydraten en eiwitten) afbreken en de smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en houdbaarheid van het product veranderen. Bij sommige voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld Franse kaas, vindt fermentatie spontaan plaats, maar bij andere producten, zoals yoghurt, zuurkool en kefir, worden de micro-organismen bewust toegevoegd zodat fermentatie plaats gaat vinden”.

Waar komt het fermenteren van voedsel vandaan en waarom is het voeding zo gezond?

Tegenwoordig beschikt iedereen over een koelkast, maar vroeger had men die nog niet. Men ging fermenteren om zo het voedsel langer houdbaar te maken.  Later ontdekte men dat het behalve de langere houdbaarheidsdatum ook nog eens erg gezond was. Denk maar eens aan zuurkool dat mee ging op reis, om scheurbuik te voorkomen. Tegenwoordig zijn we erg hygiënisch en steriel geworden en alle bacteriën worden meteen de kop ingedrukt (denk maar aan agressieve schoonmaakmiddelen, anti-bacteriële handzeep, chloor in zwembaden, enz). Dat is jammer, want daardoor verdwijnen ook de goede bacteriën.  Als je daarbij nog eens een slecht voedingspatroon met veel suikers (hierop gedijen onze schimmels in onze darmen zeer goed), dan is een  onevenwichtige darmflora vaak het resultaat. We hebben dus meer goede bacteriën (probiotica) nodig om de slechte onder controle te houden. Deze zorgen oa voor goede weerstand en dat het voedsel beter verteerd wordt.

(Bron: Wild Fermentation)

Voordelen van fermentatie zijn o.a.

  • gefermenteerde groenten zijn 100 keer krachtiger als een probiotica supplement
  • het stijgen van de voedingswaarde. Vaak bevat de voeding een zeer hoge concentratie vitamine B, C, en K en daarnaast zijn ze meestal rijker aan calcium en magnesium en een goede bron van foliumzuur, ijzer, kalium, koper, mangaan en vezels (zuurkool bijvoorbeeld bevat veel meer vitamine vitaminen en mineralen dan gewone witte kool)
  • de goede bacteriën verteren het eten al deels voor, waardoor je darmen minder hard aan het werk hoeven
  • de goede bacteriën eten alle lactose op, waardoor mensen die klachten ervaren bij het drinken van melk (lactose intolerant), minder klachten kunnen ervaren wanneer ze zuivel in de vorm van yoghurt eten.
  • het kan o.a. de groei van ongewenste, ziekmakende bacteriën als E.coli remmen
  • kool kan bij sommige mensen een opgeblazen en oncomfortabel gevoel geven. Deze klachten verdwijnen wanneer het wordt gefermenteerd
  • het breekt fytinezuur af in vb brood en het schijnt dat gluten zo minder problematisch te worden (denk hierbij aan zuurdesembrood)
  • kool, koemelk of zuurdesembrood worden lichter verteerbaar wanneer het gefermenteerd wordt
  • het kan het risico op bepaalde vormen van kanker verlagen, waaronder kanker van de dunne en dikke darm
  • het kan helpen het cholesterolgehalte in balans te brengen
  • het kan een bescherming tegen bepaalde darminfecties, darmpoliepen en adenomen
  • het kan een verzachtende werking hebben bij maagzweren
  • het kan aften sneller laten genezen

Waarom zou je zelf  fermenteren als je het ook in de supermarkt kunt kopen?

Zuurkool en yoghurt kun je nog steeds kopen in de supermarkt, maar die zijn gepasteuriseerd (verhit) om bacteriën te doden. Dat betekent dat alle slechte bacteriën, maar ook alle goede bacteriën zijn gedood. Augurken en ander zoetzuur, zijn ingelegd met azijn en een hoop suiker om het wat minder zuur te maken en bevatten ook geen goede bacteriën meer. Alleen tijdens de wintermaanden kun je wel verse zuurkool krijgen, maar ook dan moet je oppassen dat ze niet uit een groot blik komen. Vaak is dit wel het geval en wordt het overgeschept in plastic zakjes. Van blik weten we dat het boordevol met gifstoffen zit.

Hoe kan ik zelf m’n groenten fermenteren en wat heb ik hiervoor nodig?

Zelf groenten of fruit fermenteren is echt niet zo moeilijk. Je hebt nodig:

  • een grote (steriele) pot (het makkelijkste is een pot waar heel je hand in past),
  • Groenten
  • kruiden (optioneel)
  • Keltisch zeezout* (deze bevat veel meer mineralen dan gewoon zout)
  • water

* je hebt ongeveer 4 gram Keltisch zeezout per pond groenten nodig

Bereidingswijze:

  1. Snijd je groenten fijn, of stop ze in een keukenmachine
  2. Stop ze in een grote pot
  3. Bestrooi ze met zout
  4. Kneed met je handen net zo lang totdat er vocht uit komt en de groenten onder het vocht staan (als je last hebt van je gewrichten, maak dan een vuist en druk het goed fijn)
  5. Leg er iets zwaars op, bv een goed uitgekookte steen, zodat de groenten onder water blijven ( dit is echt belangrijk, want anders gaat de boel beschimmelen, zoals bij mij het geval was de 1e x)
  6. Als de groenten niet helemaal onder het vocht staat, dan kun je er wat water aan toe voegen met wat extra Keltisch zeezout
  7. Sluit de pot goed af en zet hem op een donkere plaats
  8. Laat 3-10 dagen (afhankelijk van de temperatuur) op kamertemperatuur staan. Als het begint te bubbelen, weet je dat de fermentatie goed op gang is.
  9. Na deze periode is het al klaar om gegeten te worden
  10. In de koelkast kun je ze nog maanden goed houden

Als je kool gebruikt om te fermenteren zet hem dan na 3-10 dagen een wat koelere plaats. De ideale temperatuur is 8-12°C. Je kunt het ook in de koelkast zetten, maar dan wel op de minst koude plaats. Dan kun je de kool nog minimaal 10 weken laten staan om verder te fermenteren.Sommige mensen zeggen dat hoe langer je het laat staan, hoe lekkerder het wordt en laten het zelfs een half jaar fermenteren. Het schijnt ook gezonder te zijn, omdat bij de fermentatie van kool er in week 2-3 histamines worden geproduceerd waar veel mensen gevoelig voor zijn. Bovendien wordt de vitamine C in week 3-6 opgegeten door de bacteriën, maar weer aangemaakt aan tegen het einde van de 10 weken.

Kan iedereen gefermenteerde groenten eten?

Gefermenteerde groenten zijn helaas niet voor iedereen geschikt. Als je last hebt van een Candida-infectie kun je het beste tijdelijk even geen gefermenteerde groenten eten, omdat de natuurlijke gisten in gefermenteerde voeding je met Candida geïnfecteerde darmen overmatig kunnen belasten. Daarnaast bevatten gefermenteerde groenten minimale hoeveelheden van stoffen die bij overconsumptie schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid, zoals alcohol, amonia, melkzuur en koolzuur, goitrogen (bij kolen). Eet gefermenteerde groenten daarom altijd als onderdeel van een gezond en gevarieerd voedingspatroon, maar dat geldt natuurlijk voor alle soorten voeding!

Welke groenten kun je fermenteren?

Je kunt daarvoor alle hardere groenten gebruiken die je maar kunt bedenken, zoals bijvoorbeeld paprika, koolsoorten, komkommer, bloemkool, wortels, rode bieten, knoflook, gember, uien, champignons en courgettes.

Ik vond het echt leuk om te doen en het is heel erg lekker geworden. De smaak is licht zoutig en minder zuur dan ik had verwacht. Ik heb de volgende ingrediënten gebruikt:

  • rode kool
  • winterpeen
  • gemalen sinaasappelschilletjes

20150309_193937

Zo heb je meteen een kant en klare salade, die je aan je maaltijden kunt toevoegen.

Andere gefermenteerde voedingsmiddelen zijn o.a.: kefir (zie recept), miso, tempeh, bier, yoghurt en kombucha.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Zaterdagavondverrassing:

Ik ben een grote appeltaart fan en het leek me leuk om weer eens iets in die richting te maken. Ik heb er warme appeltjes uit de oven van gemaakt, met een heerlijke kruimel laag. Het was echt heerlijk en ik kon er ook echt van genieten. Hopelijk kan ik jullie overhalen het ook te gaan maken. Klik hier voor het recept.

20150315_192349

Eet en geniet!

Vind je het lekker? Ik vind het altijd leuk als je me dat laat weten!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wil je als eerste op de hoogte zijn van m’n recepten? Bekijk dan  m’n recepten pagina op facebook.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

2 gedachtes over “Fermenteren!!!!

  1. Pff..ik heb echt geen geduld en durf voor fermentatie projecten.. Ik heb net met veel geduld zuurdesem gemaakt en er zelfs een broos mee gebakken! Dat vond ik al super knap. Mijn zus is wel helemaal into fermenteren. Ze heeft ook een blog over! Je zaterdag avond verassing klinkt heel lekker. Zal op mn todo lijstje zetten!

    1. Hoi W, het heeft bij mij ook een tijdje geduurd hoor, maar eenmaal gedaan viel het reuze mee. Zo’n desem brood lijkt mij ook al een hele uitdaging, leuk dat je dat gedaan hebt. Hopelijk vind je m’n verrassing lekker. Groetjes.

Geef een reactie

