Calorieën!!!!

Lange tijd heeft m’n eetstoornis eruit bestaan zo min mogelijke hoeveelheid calorieën tot me te nemen. Noem een product en ik weet de waarde ervan uit m’n hoofd. Koolhydraten, eiwitten of vetten op zich  deden me niet zoveel, alleen het feit dat daar veel calorieën in zaten, maakte dat ik deze producten zoveel mogelijk meed. 23 jaar geen grammetje vet gegeten. Als je eens wist hoeveel liters cola light ik er doorheen gedronken heb, 0 calorieën en heerlijk honger drukkend. Oh wat heb ik m’n lichaam toch schade aangedaan. Sinds ik “natuurlijk” ben gaan eten, kom ik er steeds meer achter dat het tellen van calorieën eigenlijk niet zo veel zin heeft. Niet iedere calorie ziet je lichaam als hetzelfde.Een calorie uit vet neemt je lichaam heel anders op dan een calorie uit koolhydraten. Ons lichaam doet met de ene calorie hele andere dingen dan met de andere calorie. Daarom is niet de hoeveelheid bepalend, maar de soort calorieën die je binnenkrijgt. Neem bijvoorbeeld vetten. Bij vetten denk je meteen aan veel calorieën. Je lichaam gaat hier heel anders mee om, dan de meeste mensen weten. Je lichaam heeft niet alleen vetten nodig nodig om de vitaminen goed op te kunnen nemen en beter te functioneren, maar door het eten van meer vetten kun je zelfs gewicht verliezen. Vet speelt namelijk een belangrijke rol bij het verbranden van vet. Het eten van meer calorieën hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je meteen veel aankomt. Als je meer calorieën gaat eten, gaat je lichaam ook meer calorieën verbranden: je stofwisseling wordt sneller en je wordt energieker en actiever!

Ik wil dit niet vertellen om jullie te helpen af te vallen, maar om jullie te vertellen dat het allemaal niet zo snel zal gaan als je denkt. Ik hoop jullie juist te kunnen aanzetten tot het eten van gezonde dingen, zoals vetten. Zelf durfde ik ook lange tijd bijna niets meer te eten, omdat ik bang was om dik te worden. Gelukkig heb ik ingezien waar ik mee bezig was en ben ik steeds meer gaan eten. Natuurlijk als je veel aan moet komen dan moet je ook veel extra’s gaan eten, maar ik zou zeggen, begin eerst gewoon met de belangrijkste dingen, zoals het eten van goede vetten. Goede vetten zijn o.a. : olijfolie, kokosolie, grasboter, ghee, rode palmolie en ja, zelfs avocado’s. De meest gevreesde vrucht onder de mensen met een eetstoornis, hahaha. Ik had tot 2 jaar geleden zelfs nog nooit een avocado gegeten, terwijl ze nu (bijna) iedere dag op het menu staan. Ook het eten van koolhydraten is erg belangrijk. Ik weet dat er momenteel je angst wordt aangepraat over het nemen en dikmakende effect  van koolhydraten, maar ook deze zijn onmisbaar bij het goed functioneren.  Koolhydraten zijn namelijk van belang voor de stofwisseling in ons lichaam. Ze hebben ook nog een andere belangrijke functie: ze leveren energie voor ons lichaam. Vooral voor de hersenen en de rode bloedcellen zijn koolhydraten van belang. Koolhydraten zijn eigenlijk de brandstof van ons lichaam. Als je kiest voor de langzame koolhydraten uit groente en fruit, dan zul je zien dat het ook niet zo’n vaart loopt als je denkt, maar wel dat je je lichamelijk beter gaat voelen.

De gedachten dat als je eenmaal aan eten begint dat je dan ook helemaal door slaat naar de andere kant en je niet meer kunt stoppen met eten, is vaak aanwezig bij mensen met een eetstoornis. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn, het is meer een angst dan dat het ook echt zal gebeuren. Als je niet gewend bent om iets te eten, dan zal je lijf schreeuwen om meer en dan is het gevolg dat je jezelf inderdaad wilt overeten. Maar naarmate jij je lichaam meer goede voedingsstoffen geeft, zal deze schreeuw om meer, langzaam afnemen. Zo niet dan is er vaak meer aan de hand en heb je vaak last van “hoofdhonger”. Het is erg belangrijk om te achterhalen of je nu “hoofd”- of “buikhonger” hebt en om iets met deze emoties te doen.

Het probleem van overeten zit voornamelijk tussen je oren, maar het soort voedsel dat je eet kan ook een grote rol hierbij spelen. Kant en klaar voedsel bevatten e nummers en andere verslavende stoffen die ons tot overeten aan kunnen zetten.Vermijd deze dus zo veel mogelijk. Het toevoegen van wat eiwitten bij de maaltijd kan je helpen bij een snellere verzadiging. Zorg dus naast de vetten en koolhydraten ook voor voldoende eiwitten bij de maaltijd. Vind je dat moeilijk, begin dan met een ei of een stukje vis. Deze zitten boordevol goede en onmisbare eiwitten.

Ik hoop dat je door te beginnen met het toedienen van de juiste voedingsmiddelen, weer een beetje vertrouwen krijgt in je lichaam en daardoor in jezelf. Begin gewoon stap voor stap en voeg dan steeds weer een beetje toe. Uiteindelijk is het doel natuurlijk om aan te komen en weer een gezond lichaam te krijgen, maar dit gebeurt niet door meteen maar vol met gas te geven. Dan is het eind niet te overzien en werkt terugvallen in de hand. Houd het overzichtelijk en begin stap voor stap. Rome en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouw

Ik zal eerlijk tegen jullie zijn. Iedere dag is de strijd enorm. Iedere x weer die confrontatie met het eten en wat je dan gaat eten. Iedere dag weer die confrontatie met je lichaam. Soms heb ik ook het gevoel dat die strijd nooit over zal gaan en dat maakt me bang. Ik weet inmiddels waar gevoelens mbt overeten of niet eten voor staan.En dat maakt het makkelijker om me aan m’n schema te houden. Maar soms ben ik het spoor ook bijster, vroeger was eten of niet eten m’n uitlaat klep, m’n vlucht als ik met mezelf geen raad wist, maar nu is die weg. Daarom vind ik het fijn om contact te hebben met lotgenoten, dit help mij erg bij de strijd. Samen staan we sterk.

Hulp nodig? Aarzel niet om aan de bel te trekken, als je het niet alleen redt. Iedere dag die je weer voorbij laat gaan, zonder “het” te doen, is weer een gemiste kans om beter te worden.

images (8)

Van het weekeinde was het zulk lekker weer en kwam ik een veld vol met krokussen tegen. Eindelijk is het voorjaar weer in zicht. Maar het is nog niet zover, dus heb ik voor jullie 2 lekkere winterse soepjes om de laatste koude dagen goed mee door te komen.

  1. Knolselderij/mosterd soep
  2. Koolraapsoep met wortelvermicelli

Zaterdagavondverrassing:

Ik wilde toch de strijd met Agar Agar niet opgeven en ben er weer mee gaan experimenteren. En..het is me gelukt, het is een lekkere mango pudding geworden. Niet alleen m’n man vond het deze x alleen lekker, maar ik zelf ook. Ben je benieuwd? Klik dan hier voor het recept.

20150228_192738

Eet en geniet!

Vind je het lekker? Ik vind het altijd leuk als je me dat laat weten!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wil je als eerste op de hoogte zijn van m’n recepten? Bekijk dan  m’n recepten pagina op facebook.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

Geef een reactie

