4 x pudding!!!!

Het zal jullie waarschijnlijk wel opgevallen zijn, dat ik de laatste tijd nogal wat aan het experimenteren ben geweest met toetjes. Ik ben dol op toetjes, maar jammer genoeg kregen wij dat vroeger alleen met feest en verjaardagen. Wat ik ook leuk vind is pudding, van die lekkere dikke pudding. Ik heb voor jullie een overzichtje van verschillende soorten pudding gemaakt die je zonder schuldgevoel ook gewoon op een doordeweekse dag op het menu mag zetten. Er zijn een aantal ingrediënten die bij het maken van pudding erg makkelijk zijn. Ik heb voor jullie een overzichtje gemaakt van de verschillende soorten en welke pudding je daarmee kunt maken. Eentje heb al eerder gepubliceerd, maar de rest is nieuw.

1. Chiazaad: Als je chiazaden een nachtje laat weken, dan gaan de zaden opzwellen en daarom is het een goede basis voor pudding. Ze zijn opgezwollen nogal smaakloos en daarom passen ze zich goed aan, aan het recept. Chiazaden bevatten nogal wat fytinezuur, dus het is belangrijk dat je ze weekt in water met zuur, zoals vb appelciderazijn of citroensap. *

* je kunt meer over chiazaden lezen in dit artikel.

 Een lekkere pudding op basis van chiazaad is deze kruidige pompoenpudding.

20141226_120716

Of deze lekkere Appel-crumble taart pudding.

20141207_112809

2. Psylium husk: Psyllium husk vezels zijn de buitenste schilletjes van de zaadjes van de plant die we in het Latijn plantago ovata noemen. Het wordt ook wel verkocht onder de naam psylliumvezels. Van oorsprong komt dit product uit Iran, India en Pakistan. Je kunt het goed gebruiken als bindmiddel. Omdat het nogal vezelrijk is, moet je er wel goed bij drinken. Als je psylium husk gaat verwarmen, dan zwelt het flink op.Je krijgt dan een soort kauwgombal effect, maar als je het in de blender doet, dan krijg  je een lekkere en stevige pudding. De husk is van zichzelf smaakloos en past zich makkelijk aan.

Een lekkere pudding op basis van psylium husk is deze kruidige boekweitpudding.

20150214_185456

Je kunt natuurlijk ook een pudding maken van beide ingrediënten (chiazaden en psylium husk), zoals deze lekkere vanille ontbijtpudding.

20150106_123539

Zaterdagavondverrassing:

Een andere basis voor pudding is Agar Agar. Ik heb er zaterdagavond pudding mee gemaakt, maar ik vind het maar een raar spulletje. Het is nogal drillerig en ik vind het effect dat het geeft bij het kauwen niet echt lekker. M’n man had er geen moeite mee en heeft het met smaak op zitten eten. Hij mocht m’n portie deze x ook hebben (vond hij helemaal niet erg, hahaha), ik wilde niet tegen heug en meug iets gaan eten wat ik niet lekker vond. Dat voelde heel erg alsof ik toegaf aan m’n vreetdrang en niet aan m’n gezonde stem. Toch wil ik het niet meteen opgeven en ik zal er nog wel een x mee oefenen, maar helaas voor nu geen recept. Ik kan niet iets geven, waarvan ik zelf niet overtuigd ben. Agar agar heeft wel als positief punt, dat het er echt uit komt te zien als pudding. Daarom wil ik jullie toch de foto laten zien.

2015-02-14 18.22.36

Wat vinden jullie van Agar Agar?

Verder wil ik iedereen een goede week wensen en degene die de winters ook als extra zwaar beleven een hart onder de riem steken.

Eet en geniet!

Vind je het lekker? Ik vind het altijd leuk als je me dat laat weten!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wil je als eerste op de hoogte zijn van m’n recepten? Bekijk dan  m’n recepten paginaop facebook.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

2 gedachtes over “4 x pudding!!!!

  1. Ik ga deze post in mijn bladwijzers zetten. Ik ben wel een echte pudding eter maar wat ik zelf het meest mis is yoghurt. Ik eet sinds een jaar vegan en dat bevalt heel goed! het geeft me heel veel rust en houvast maar ik kan niet tegen soja maar heb wel soms zin in yoghurt.. misschien moet ik dan maar een beetje smokkelen.

    1. Hoi W. Heel herkenbaar, ik ben ook echt een yoghurt fan en mis het enorm. Vandaar dat ik gretig vervangers aan het bedenken ben, hahaha. Hopelijk vind je deze ook lekker. Groetjes.

Geef een reactie

