Vandaag even geen blog, zoals jullie van me gewend zijn, maar een gedicht. Een gedicht waarin ik probeer uit te drukken hoe ik me voel. Het oorspronkelijke bericht komt van Mariette Prins, maar ik heb het hier en daar wat veranderd.

Donker, bang en onzeker

Donker, bang en onzeker
wat moet en wil ik met mijn leven
zo lastig en zo zwaar

Donker, bang en onzeker
moet ik blijven vechten
tegen onzichtbare vijanden
zo moe en bang

alles blijft donker en koud
zo koud overal in mij
zo koud dat niets mij kan warmen

slapen, vergeten, even niet
als een molletje, diep onder de grond

kachel hoog, deken om me heen
hete thee
het is het allemaal net niet

wat wil ik verder
blijkbaar nog niet op de rit
soms goed, nu even niet

moedeloos en zwaar
schrijven helpt, even wel
verder even niets

morgen weer nieuwe dag
nieuwe kansen
vandaag even rust, donker en bang

even geen gezellig recept
geen nieuwe kaarsen
geen bloemen, geen praatje

even niets, rust, alleen zijn
het mag er zijn
Donker, bang en onzeker.

2 gedachtes over “Donker, bang en onzeker!!!!

  1. We werken hard aan onszelf om ons beter te voelen. Om de wereld (onze eigen belevingswereld) beter aan te kunnen. Soms lukt het. Vaak maar voor even. Meestal is het een proberen te overleven. En dat terwijl we het geluk hebben dat we niet in een oorlogsgebied zitten. Dat is dan het lichtpuntje dat IK gelukkig kan zien. Ik kijk zelden naar het nieuws. Dat leed kan ik er niet bij hebben. Ik kan niets doen voor die mensen. Ik heb genoeg aan mezelf. Zo min mogelijk stress.
    Vaak kijk ik uit naar de momenten dat ik slaap. En dan hoop ik dat ik rustig en diep slaap. Dan heb ik het gevoel dat ik er even niet ben en me even nergens druk over hoef te maken. Maar eerst moet ik zorgen dat ik in slaap kom. Dat lukt ook niet alle avonden/nachten.

    En vaak wachten op dat lichtpuntje dat maakt dat we weer uit het diepe dal komen en de dag weer ‘normaal’ aankunnen.
    Het voelt voor iedereen weer anders. We komen allemaal weer andere problemen tegen. Maar die zijn niet minder of meer dan die van de ander. We moeten gewoon door. Proberen er iets van te maken.

    Het gedicht geeft goed weer hoe ook ik me vaak voel. Sterkte. We moeten verder.

Geef een reactie

