Obsessief eetgedrag!!!!

Ik blijf het toch lastig vinden om een eetprobleem te hebben. Er zijn zoveel mensen in de wereld die niets te eten hebben en ik heb zoveel eten tot m’n beschikking en maak er een  rommeltje van.Ik kan me daar heel erg ellendig en schuldig over voelen. Ik weet dat er iets achter dit gedrag ligt, iets wat niets met eten te maken heeft. Eten en denken aan eten is voor mij een methode om weg te gaan van de diepe pijn, het grote zwarte gat dat in me zit. Door obsessief met eten bezig te zijn hoef ik niet te voelen wat eronder zit. Ik ben nu gelukkig wel zover dat ik begrijp hoe het allemaal in elkaar zit en dat helpt me ook om beter met eten om te gaan, maar soms weet ik niet wat ik nou erger vind, de pijn en het zwarte gat dat ik nu voel, of het hebben van een eetprobleem. Bij een eetprobleem heb ik in ieder geval nog de illusie dat het over kan gaan en dat ik eraan kan werken. Van de laag die eronder zit, weet ik dat het niet over zal gaan en dat ik dat m’n hele leven zal meedragen, m’n hele leven ermee moet worstelen en dat maakt het soms wel erg zwaar om toch door te gaan en af te rekenen met m’n obsessieve eetgedrag.

Ook al behoren de echte vreetbuien tot het verleden, sommige dingen blijven gewoon lastig. Waar ik vroeger geen voedingsmiddelen in huis kon hebben, heb ik nu kasten tekort om het allemaal op te bergen. Dingen die ik nog moeilijk vind omdat ze grote drang oproepen, maar wel af en toe probeer te eten, geef ik aan m’n man en hij bergt ze dan op. Ook zet ik sommige dingen achter in de kast, zodat ik ze niet hoef te zien. Gelukkig gaat dat allemaal steeds beter. Doordat ik mezelf meer toesta, kan ik beter van eten af blijven, maar ik heb toch nog een aantal gekke gewoontes overgehouden. Neem nou bijvoorbeeld rozijnen, ik ben dol op rozijnen en kon ze vroeger ook nooit in huis hebben. Sinds kort lukt dat wel en er gaan dagen voorbij zonder dat ik eraan denk. Maar geef mij een krentenbol of iets anders met krenten of rozijnen erin en ik krijg onbeheersbare de neiging om ze er stuk voor stuk uit te pulken, om vervolgens de rest te laten liggen. Zo koopt m’n man wel eens krentenbollen (hij eet geen Paleo) voor zichzelf. Hij moet deze dan ook echt veerstoppen, want anders vindt hij alleen de bollen, zonder de krentjes erin, hahaha.

rozijnen-large

Het wordt tijd om  af te rekenen met deze rare gewoonte en daarom ben ik de uitdaging aangegaan. Ik heb  vanille-rozijnen koeken gemaakt.  Ze zijn echt verslavend lekker. Ik vries ze in en haal er af en toe 1 uit. Het was wel een beproeving, maar …..het is me wel gelukt om ze intact te laten. Elke x dat ik de behoefte heb om te overeten, stel ik mezelf de volgende vraag: “is het echt honger dat je voelt of voel je iets anders”‘? Meestal voel ik pijn en een diep zwart gat. Dit helpt mij om vreetbuien uit de weg te gaan en m’n pijn te voelen zoals die is. Het is en blijft een hard gelach, maar het is de enige manier om ervan af te komen. Wil je het recept voor deze heerlijke koeken?  Klik dan hier voor het recept.

Daarnaast heb ik een lekker recept van een gezonde gember- ontbijtkoek voor jullie. Daar heb ik ook iets mee, geef mij zo’n koek en je krijgt hem zonder randjes terug, hahaha. Die vind ik namelijk ook zo lekker. Het recept van deze koek, vind je hier.

Zaterdagavondverrassing:

Vorige week had ik chocolade pudding gemaakt van een jonge kokosnoot en deze week  wilde ik proberen om er een ander toetje van te maken. Het is een sinaasappel bavaroise geworden, heerlijk en fris van smaak. Klik hier voor het recept.

Heb jij ook van die rare eetgewoontes? Zo ja, hoe ga je er dan mee om?

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

4 gedachtes over “Obsessief eetgedrag!!!!

    1. Hoi V, fijn die herkenning. Ik had het vroeger ook met brood. Ik at het zelf niet, maar m’n man wel en dan lagen er in de vriezer allemaal korstloze broodjes, hahaha.
      Erg toch eigenlijk dat we ons niet kunnen beheersen en door slaan.

  1. Ik ”wil” altijd van alles wat er is, waar dan eigenlijk ook, een klein beetje. Gewoon om het gehad te hebben ofzo. Toen mijn eetprobleem erger was vond ik het heel erg als ik iets miste….bijv. mijn eigen eetpatroon niet. Maar ook als ik ergens niet bij was….

    1. Herkenbaar. Als ik er niet bij ben dan denk ik er niet aan, maar als het voor me ligt dan neemt het de overhand en blijf ik erop gefixeerd, of ik het nu wel of niet neem, het wordt groot in m’n hoofd. Erg onrustig he?!!!!

Geef een reactie

