Nieuwe uitdagingen!!!!

Zoals jullie weten eet ik geen vlees. Wel vis en eieren. Pesco-vegetariër, zoals dat met een mooi woord genoemd wordt. Als 10 jarig meisje heb ik een keer m’n moeder een kip zien schoonmaken en het beeld van bloederige ingewanden is me altijd bij gebleven. Het is dus niet zo dat ik tegen vlees ben, maar ik word gewoon achtervolgd door zielige beelden en dan krijg ik het gewoon niet meer weg. Het enige wat ik als kind wel at, waren gehaktballen en bitterballen. Heel gek, dan had ik die associatie niet zo met zielige beelden. Vooral bitterbalen, m’n zus en ik waren er dol op. Om die redenen gingen we graag mee naar bruiloften en feestjes, dan doken wij altijd stiekem de keuken in, op zoek naar bitterballen, hahaha. Later ben ik ook deze 2 dingen gaan schrappen, omdat ik me er niet fijn meer bij voelde. Op zich ben ik niet tegen vlees, maar wel tegen de manier waarop er tegenwoordig met de dieren wordt omgegaan. Dat vind ik werkelijk schandalig. Bovendien is het gangbare vlees ook niet meer gezond te noemen, het zit vol met allerlei rommel, zout en boordevol omega 6 vetzuren.

Ik eet wel vis, maar ook dan voel ik bij sommige vissoorten de ogen van het beest in m’n rug. Ik moet werkelijk kokhalzen als ik over de markt loop en al die ogen en ingewanden me aan staren. De enige vissoorten die ik wel redelijk normaal kan eten zijn: diepvries-zalm, diepvries- koolvis, diepvries-kabeljauwfilet en tonijn uit blik. Vooral tonijn uit blik, maar hoe lekker ik deze ook vind, ik heb ‘m wel geschrapt uit m’n voedingspatroon. Tonijn zit boordevol met kwik en het blikje is  gecoate met BPA- gif, niet echt een verantwoord hapje dus. Garnalen gaan ook nog wel, maar dan alleen die roze, maar ook die zijn niet echt verantwoord meer te noemen. Om  die mooie roze kleur te krijgen worden de beestjes ingespoten en er wordt een enorme hoeveelheid zout aan toegevoegd om ze langer te kunnen  bewaren.Ik blijf zoeken naar  gezonde alternatieven, en daarom wilde ik eens rivierkreeftjes proberen te eten. Deze bevatten veel gezonde eiwitten, geen zout en er zit weinig kwik in. Het was wel echt een grote drempel voor me om ze te eten, want er zitten namelijk kleine pootjes aan de beestjes. Ik ben de uitdaging aan gegaan en heb ze verwerkt in een erg lekker gerecht. Ik vond ze erg lekker, ze hebben een stevige structuur, maar bleef me er erg onbehagelijk bij voelen en zag overal ogen en pootjes. Om ze niet meteen helemaal te verwerpen heb ik ze een paar dagen later nog een x geprobeerd te eten, maar helaas…….. Als ik er nu alleen  al aan denk, dan krijg ik meteen weer de kriebels. Hoe lekker en gezond ook, het gaat ‘m niet worden, grrrrrr.

Voor de visliefhebbers is het wel en aanrader. Wil je weten wat voor lekkers ik ermee gemaakt heb? Klik dan hier.

2014-11-04 12.23.00

Op de boerenmarkt kwam ik van de week boterraapjes tegen. Ik had hier echter nog nooit van gehoord, maar je moet alles een keer geprobeerd hebben, toch? Ik heb ze dus mee genomen. Ik heb wel eens koolrabi of meiraapjes gegeten, maar die vind ik niet lekker, ze smaken veel te waterig. Ik had van deze boterraapjes dan ook geen grote verwachtingen. Maar echt ze smaken zo anders en zijn vol van smaak. Heerlijk om te karameliseren, wat ik dan ook gedaan heb. Ben je benieuwd naar het recept? Klik dan hier

20150112_184335

Zaterdagavondverrassing:

Om bij de uitdagingen te blijven, heb ik een jonge kokosnoot gekocht. Ik had weleens een oude kokosnoot gekocht, maar nog nooit een jonge. Van jonge kokosnoten kun je wraps maken en dat wilde ik weleens proberen. Echte wraps zijn het niet geworden, ze waren te dun en te knapperig, meer een soort dunne crackers. Wel heel lekker, maar niet zoals ik het in m’n hoofd had. Tijdens het maken van deze wraps (of crackers) kreeg ik het idee om een keer kokosyoghurt te maken van een jonge kokosnoot. Kokosyoghurt is erg lekker, maar voor een klein bakje betaal je al gauw E4,95 bij de Raw Food shop. Niet iets wat je dus zo maar even koopt. Ik ben daarom zelf aan de slag gegaan, maar zoals jullie nu wel weten maak ik uiteindelijk altijd iets anders dan wat ik in m’n hoofd heb. Het is dus ook geen yoghurt geworden maar chocoladepudding, hahaha. Hij is erg lekker en daar gaat het ten slotte om, toch…..? Klik hier voor het recept.

20150110_184810

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

Geef een reactie

