Boerenkool

 

Zoals de meeste nu wel weten, is de winter niet m’n favoriete tijdperk van het jaar. Maar de winter groentes daarentegen: I love them!!!!  Ik kan de hele zomer snakken naar die lekkere kleine spruitjes of grote boerenkoolbladeren. Tot een paar jaar geleden had ik nog nooit boerenkoolbladeren gegeten. Wijn aten thuis wel boerenkool, maar dan was het altijd al voorgesneden en maakte m’n moeder er stamppot van. Wel lekker hoor, maar niet om nou echt over te lopen fantaseren. Sinds ik die verse boerenkool bladeren ken, ben ik helemaal om. En ik ben niet de enige, in Amerika zijn deze bladeren ook een regelrechte hit. Helemaal niet zo verwonderlijk, want het is een van de gezondste groentes die er zijn en je kunt er heel veel kanten mee op.

Boerenkool bevat veel vitamine C, meer dan er in een sinaasappel zit, maar wat dacht je van calcium? 100 gram boerenkool bevat 180 mg aan calcium en daarmee is het 1 van de meest calciumrijkste groentes die we kennen. En laten we nu net veel calcium nodig hebben voor het behoud van gezonde botten. Als je geen zuivel eet of drinkt, dan is boerenkool dus een goed alternatief.Sterker nog, gepasteuriseerde zuivel wordt heel slecht opgenomen door je lichaam en het eten van groene bladgroentes, zoals vb boerenkool, heeft een veel grotere opneembaarheid. Verder bevat boerenkool vitamine B1, E, B3, B6, B11. Boerenkool bevat ook veel mineralen vb: mangaan, kalium, ijzer, magnesium, fosfor.

Wist je dat boerenkool ook een goede aanvulling is voor vegetariërs of veganisten? Boerenkool bevat behoorlijk veel eiwitten. 100 gram boerenkool staat gelijk aan 4 gram eiwit. Verder bevat boerenkool ook veel vezels en die zorgen weer voor een vol gevoel.


Meer dan genoeg reden om boerenkool wat vaker op het menu te zetten.
Maar wat kun je er nu mee? Veel mensen durven niet “out of the box” te denken en blijven zich toch aan de stamppot vasthouden . Ik heb een aantal lekkere recepten voor je verzameld, zodat je een goed overzicht hebt. 1 ervan is nieuw en de rest heb je misschien al  heb je misschien al eens eerder voorbij zien komen. |
  1. https://zijeetook.wordpress.com/recepten/hoofdgerechten-2/roergebakken-boerenkool-met-een-marokkaans-tintje/.
  2. https://zijeetook.wordpress.com/recepten/hartige-taarten/boerenkool-frittata/.
  3. https://zijeetook.wordpress.com/recepten/hartige-taarten/boerenkool-muffins/.
  4. https://zijeetook.wordpress.com/recepten/chips/boerenkoolkaaschips-zuivelvrij/.
  5. https://zijeetook.wordpress.com/recepten/hoofdgerechten-2/boerenkool-falaffel/.
  6. https://zijeetook.wordpress.com/recepten/hoofdgerechten-2/pittige-boerenkool-met-pompoen/.

Hopelijk zijn jullie nieuwsgierig geworden en gaan jullie met deze lekkere en veelzijdige groente aan de slag.

Zaterdagavondverrassing:

Ik ben dol op de combinatie walnoten en banaan. Dit is ook nog eens een gezonde combinatie. Bananen bevatten erg veel fruitsuikers en laten je bloedsuikerspiegel flink stijgen. Als je er wat walnoten (eiwitten en vetten) aan toevoegt, dan stabiliseer je je bloedsuiker weer, wat voorkomt dat je later weer erg honger krijgt.

Ik zit altijd verlekkerd te kijken naar al die heerlijke bananenbrood recepten met walnoten erin. Ik zal het echter niet zelf gaan maken, omdat de vetzuursamenstelling van noten ten nadelen verandert als je deze verhit op hoge temperaturen. Na veel denken, heb ik een goed alternatief gevonden: dubbele bananen- vanillekoekjes met walnoot-chocolade pasta. Ben je nieuwsgierig naar deze heerlijke koekjes? Klik dan hier.

20150103_184548

 

Eet smakelijk!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s