“Zijeetook” is jarig!!!!

Het is vandaag 24 december en precies een jaar geleden dat ik begonnen ben met deze blog. Een jaar met veel pieken en dalen. Het leek mij daarom een goed idee om de balans op te maken.

Ik ben deze blog begonnen met de volgende doelen:

  1. M’n gewicht dat bij het nieuwe voedingspatroon hoort te accepteren
  2. M’n gevoelens proberen te verwoorden
  3. Interactie met lotgenoten
  4. M’n schaamte rondom eten proberen te doorbreken
  5. M’n lichaam op een gezonde manier proberen te voeden
  6. Genieten van eten
  7. Mezelf uit te dagen anders en meer te eten, door creatief  om te gaan met eten
  8. M’n kennis van gezonde voeding te delen
  9. M’n recepten te delen
  10. M’n dagen meer zinvolle invulling te geven

Als ik het zo allemaal opschrijf, zijn dat best veel dingen tegelijk. Ik heb veel stappen gemaakt en kan zeggen dat ik erin geslaagd ben om aan m’n doelen te werken en langzaam maar zeker ook verder kom.

  1. Accepteren van een nieuw gewicht, betekent in dit geval aankomen en oh wat is dit moeilijk en wat doet het pijn. Door het aankomen komt er meteen een berg van gevoelens en emoties los. Ik ben hier hard mee bezig en de acceptatie gaat met veel vallen en opstaan. Door het aankomen erg onveilig in m’n lijf, alsof ik niet meer op mezelf durf te vertrouwen. Door er open over te zijn, hoop ik het vol te kunnen houden en door te blijven gaan.
  2. Het verwoorden van m’n gevoelens blijf ik erg lastig vinden, in m’n hoofd is het zo klaar als een klontje, maar als ik het dan opschrijf, voelt het toch weer anders, net alsof het niet helemaal goed uit de verf komt.
  3. Interactie met lotgenoten is zeker goed gelukt.  Door m’n blog kwam ik in contact met mensen die ook behoefte hadden om hun verhaal kwijt te kunnen. Daarom heb ik een groep opgericht op facebook, voor mensen die net als ik op een “natuurlijke” en gezonde manier willen eten. Voor mensen die net als ik uit de eenzaamheid rondom het eten willen komen. Ik heb daardoor een aantal waardevolle contacten opgedaan, die me zeker helpen bij m’n proces.
  4. Doorbreken van schaamte is en blijft erg moeilijk: mijn schaamte is enorm. Maar door er met lotgenoten over te praten kom ik toch langzaam op het punt waar ik wil zijn. Het uiten tegenover lotgenoten is natuurlijk iets heel anders, dan het uiten tegenover vrienden en familie. Toch probeer ik het te doorbreken en af en toe uit de kast te komen, hoe moeilijk ook.
  5. De juiste voeding voor mijn lichaam geef ik door de verandering in spijs en dat maakt dat het makkelijker om te eten. Ik weet nu wat het goed voor me is en waar ik het voor doe.
  6. Genieten van eten is en blijft een strijd. M’n hoofd wil altijd maar meer en is daarom tijdens het eten alweer bezig met het volgende eet moment en de leegte die ik voel in de tijd daartussen. Bij de zaterdagavondverrassingen lukt het wel soms, omdat dit een speciale avond voor m’n man en mij is geworden. Eten heeft dan de functie van gezellig samen zijn. Ook wil ik m’n man op die manier  laten zien, dat ik echt wel hard aan het werk ben.
  7. Anders en meer eten lukt aardig. Ik blijf nieuwe recepten bedenken en dat zorgt ervoor dat ik gevarieerder eet en ook dingen eet, die ik echt heel moeilijk vind. Ik ben me wel bewust van het feit dat ik als het ware kook voor anderen en niet voor mezelf, maar je moet toch ergens beginnen en dit is m’n stok achter de deur.
  8. Delen van mijn kennis gaat erg goed. Door m’n blog ben ik benaderd door “Vetvrij” en schrijf ik nu columns voor hun. M’n columns gaan over gezonde voeding en een gezonde leefstijl. Het geeft een fijn gevoel om informatie op te schrijven, waar je een ander weer mee kunt helpen. Het is erg fijn dat mensen me vertrouwen.
  9. Recepten delen doe Ik met jullie  en op facebook ben ik een recepten pagina begonnen waar iedereen z’n vleesloze paleo recepten mag plaatsen. Laatst kreeg ik een compliment dat m’n recepten op een positieve manier onderscheidend zijn. Dat vond ik erg fijn om te horen.
  10. Zinvolle dag invulling heb ik gekregen door mijn blog, columns en de groep, maar ik blijf het moeilijk vinden de balans te houden tussen wat ik doe voor anderen en wat goed voor me is. Het fijne van m’n werk is dat ik niet onder de mensen hoef te zijn en m’n eigen planning kan maken. Ik moet wel erg alert zijn en blijven, want het gebeurd nog veel te vaak dat ik over m’n toeren ben doordat ik te weinig rust neem.

Ja, er is veel veranderd dit jaar en van het een kwam het ander. Ik had van te voren nooit bedacht dat ik blogs en columns zou schrijven, laat staan mensen te helpen om op een gezonde manier te gaan eten. Ondanks het feit dat m’n leven meer invulling heeft gekregen en m’n zelfvertrouwen gegroeid is, blijf ik mezelf ellendig en depressief voelen. M’n wanhopige gevoelens blijven enorm, dat maakt het soms erg moeilijk om de dingen die ik nu heb opgebouwd te blijven doen. Maar ik ga door, want ondanks alles ben en blijf ik een vechter en die geven nooit op!!!!

download (9)

Bij een feestje horen chips en daarom heb ik  2 lekkere soorten groenten chips gemaakt.

  1. Boerenkool-“kaas” chips (zuivelvrij)!!!!
  2. Uien chips!!!! 

Zaterdagavondverrassing: De feestdagen staan voor de deur en ik wilde voor jullie toch een lekker recept hebben daarvoor. Ik had jullie graag een Kerstmenu willen geven , maar in m’n hoofd is dat nog 1 groot gevecht. Ik vier de kerstdagen samen met m’n man, dit doen we al jaren. Eerste kerstdag gaan we altijd uit eten. Buiten de deur eten blijf ik erg moeilijk vinden. Ik heb ’s avonds weinig energie en ik vind het erg moeilijk om niet te kunnen eten zoals ik het in m’n hoofd heb. De controle moet ik dus loslaten. En dat maakt het extra moeilijk om mezelf ook uit te dagen voor de 2e kerstdag. Mocht ik toch iets bijzonders gemaakt hebben, dan krijgen jullie het recept achteraf, hahaha.

Voor oud en nieuwe heb ik wel een lekker recept. Oliebollen en appelflappen zijn nu niet echt verantwoorde lekkernijen, maar m’n man is er dol op. Ik  zelf heb helemaal niets met oliebollen en vind het net een meelderige vetbol. Ik ga ze ook niet bakken voor hem, want hij koopt  ze toch wel bij de bakker. Om toch niet helemaal met lege handen aan te komen bij jullie, ben ik wel de uitdaging aangegaan om appelbeignets te bakken. Ik had er eigenlijk geen grote verwachtingen bij, maar ze zijn toch goed gelukt en erg lekker. Nieuwsgierig? Klik dan hier, voor het recept.

Verder wil ik iedereen hele fijne feestdagen toewensen. Ik weet dat deze dagen voor de mensen met een eetstoornis en mensen die alleen zijn, extra zwaar zijn. Laten we proberen niet te vergeten waar de kerst om draait en proberen om er zoveel mogelijk van te genieten.

kaart1

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

2 gedachtes over ““Zijeetook” is jarig!!!!

  1. Proficiat met je 1 jarig bestaan. Ik wil je bedanken voor al het positieve dat je dagelijks op je blog plaatst. Het heeft mij erg geholpen. Ik ben nu tevreden met mijn uiterlijk en accepteer dat ik nooit super slank zal zijn. Je recepten zijn lekker en voor iedereen te doen.
    Een aantal maanden terug vond ik dat ik niet alleen voor mijn lichaam goed moest zorgen, maar zeker ook voor mijn geest. Ik ben gestart met mind fulness. Dat is een echte aanrader. Het creëert rust in je hoofd, loslaten en leert je te genieten van het moment. Je rugzakje moet je af en toe legen.
    Ook doe ik 3 x per jaar een detox.Niet alleen goed voor je lijf, maar zeker ook voor je geest. Het geeft je veel energie.
    Liefs, Trudy

    1. Hoi Trudy, bedankt voor je lieve bericht. Fijn dat ik je ermee heb kunnen helpen. Ik heb ook een meditatie cursus gedaan en probeer dat toe te passen. Leven in het nu en het is goed zoals je bent. Sterkte verder en hopelijk heb ik in 2015 meer lekkere recepten voor je!!!! Lieve groet.

Geef een reactie

