Teffbrood (glutenvrij)!!!!

Zelf eet ik nooit brood en heb daar ook geen behoefte meer aan. Ik vind m’n warme lunch veel lekkerder. M’n mannetje eet soms wel brood en vroeg ik of een x een “gewoon” brood wil bakken, zodat hij die zelf kan beleggen. M’n broden van kokosmeel vindt hij ook altijd erg lekker, maar daar kun je eigenlijk geen beleg op doen. Dit komt doordat kokosmeel  zonder lekkere makende ingrediënten niet lekker smaakt. In het verleden at ik nog wel eens pap van Teff meel en had nog een aangebroken pak in de kast staan. Deze moest hoognodig op, dus vandaar een Teff brood.

Teff is een oud graansoort. In Afrika wordt het veel gegeten, ze maken er Injera van. Dit is en soort pannenkoek, waar ze allerlei kleine hapjes bovenop leggen en dat te in hun mond stoppen. Dit is een hele grote pannenkoek en daar eet iedereen van. Ik heb zelf nog nooit in een Afrikaans restaurant gegeten, maar als ik er wel eens langsloop, dan zie ik de mensen rondom de tafel zitten en allemaal scheuren ze met hun handen stukjes pannenkoek af van een groot rond bord. Ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo’n smakelijk idee vind, iedereen met z’n handen aan het eten. Die ander moet maar net naar de wc zijn geweest, hahaha. Nee, dat is niet m’n ding.

Teff graan heeft één van de kleinste korrels in de wereld, ongeveer 150 korrels teff evenaren de grootte van één korrel tarwe. Het is een goede bron van essentiële aminozuren, vooral lysine, het aminozuur dat, in voeding bereid met tarwe, het vaakst ontoereikend is. Teff bevat meer lysine dan gerst, gierst, en tarwe en lichtjes minder dan rijst of haver. Teff is ook een goede bron van vezels en ijzer, calcium, kalium, borium, koper, fosfor en zink. Teff heeft in tegenstelling tot tarwe een laag fytinezuur gehalte en daarom worden de mineralen beter opgenomen. Bovendien is teff glutenvrij.

Voor de mensen die per se brood willen eten, is teff een gezonder alternatief voor tarwe.Teffbrood is nogal droog van smaak en daarom heb ik er courgette ingedaan. Courgette voorkomt dat hij te droog wordt en je proeft er helemaal niets van. Op deze manier sla je meteen 2 vliegen in 1 klap, brood en toch ook een portie groen.

Je hebt nodig voor +/- 11 plakjes:

  • 200 gram Teff meel
  • 250 gram courgette (rauw)
  • 3 eieren (ik had 2 grote en 1 gewone)
  • 2 theelepels psylium husk
  • 1 theelepel baking soda
  • 1 eetlepel appelciderazijn
  • een snufje Keltisch zeezout (optioneel)

Bereidingswijze:

  1. een papje maken van de psylium husk met wat water
  2. roeren totdat het een dikte heeft van yoghurt
  3. de courgette in kleine stukjes snijden
  4. een beslag maken van de courgette, Teff, eieren, psylium husk, met de staafmixer
  5. vlak voordat het de oven in gaat baking soda en appelciderzaijn door het beslag roeren
  6. in een goed voorverwarmde oven bakken op 160 graden voor +/- 45 minuten.

20141214_174718

Hij ziet er uit alsof hij zo van de bakker komt. Ik ben stiekem toch wel een beetje trots op mezelf!!!!

Ik ben benieuwd wat jij ervan vind en vind het altijd leuk als je een berichtje achterlaat.

Eet smakelijk!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

14 gedachtes over “Teffbrood (glutenvrij)!!!!

    1. Nee, psylium husk is iets anders, maar je zou het wel kunnen proberen, of een extra ei kan ook. Als je lijnzaad gaat verwarmen dan veranderd de samenstelling en worden de vetzuren ranzig, daarom doe ik dat zelf nooit.

  1. Hi…ik heb het brood gemaakt…totaal mislukt! Echt niet lekker.
    2x 10min extra in de oven, was eerder niet gaar.
    Was mooi opgekomen, naar stortte na de oven volledig in, in met midden.
    En het was lichtgroen en glibberig…brrrr.
    Het enige wat ik aders gedaan heb, is de 250gr courgette grof geraspt! En geschild.
    Zonde van de ingrediënten, maar direct weg gegooid. Ik bak regelmatig taarten en koeken…lukt altijd …begrijp er niets van. 😳
    Mvg Carla

    1. Hoi, wat jammer zeg. Heb je de courgette er wel doorheen gepureerd helemaal? Ik begrijp er ook niets van, bij mij is het erg goed gelukt.Groetjes.

  2. Hmmm, was verrassend lekker en mals. Ik heb er smeerbare geitenkaas op gedaan, tomaatjes en een beetje keltisch zeezout. Ik denk dat ik op basis van dit brood allerlei variaties ga proberen!

    1. Hoi M.T. leuk om te horen. Ik was zelf ook erg verrast, had er niet veel van verwacht, hahaha. Ja, als je er lekkere dingen in stopt dan hoef je er geen beleg meer op te doen. Maar m’n mannetje wilde dat juist wel, vandaar dat ik ‘m naturel heb gehouden. Groetjes.

Geef een reactie

