Rode palm olie!!!!

Voor “Vetvrij”, heb ik een artikel geschreven over rode palmolie. Dit behoort net als kokosolie tot de verzadigde vetten. Het is erg gezond en bevat veel vitamine A en E. In het begin vond ik de smaak even wennen, maar vind het nu heerlijk. Vooral in kruidige roerbak gerechten is het lekker. Voor degenen die het nog niet kennen, zal ik hieronder het artikel plaatsten.

De voordelen van Rode Palmolie

Vet is goed, vet is gezond. Gelukkig komen we er steeds meer achter dat de vetten die we jarenlang gemeden hebben, juist erg goed voor ons zijn. Er zijn verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Om het makkelijk uit te leggen kun je zeggen dat verzadigde vetten hard zijn bij kamertemperatuur en onverzadigde vetten zacht of vloeibaar. Verzadigde vetten zijn jarenlang in de ban gedaan, omdat het je cholesterol gehalte zou verhogen.

Inmiddels zijn de bewijzen veranderd en weten we nu dat we deze vetten ook nodig hebben. Verzadigde vetten verhogen alleen het goede cholesterol gedeelte. Het slechte cholesterol gedeelte blijft gelijk. Het is van belang dat de inname van verzadigde vetten en onverzadigde vetten in evenwicht zijn. Vetten zorgen o.a. voor een goede opname van vitaminen en ze beschermen onze hart en bloedvaten. Goede onverzadigde vetzuren zijn o.a. Extra Vierge olijfolie en avocado’s. Goede verzadigde vetzuren zijn o.a. kokosolie, rode palmolie, roomboter (of grasboter), ghee (boter waarbij de eiwitten, zouten en een groot gedeelte van het vocht zijn verwijderd door verwarming).

Ik heb al een keer eerder m’n lof geuit over kokosolie en nu wil ik dat doen over rode palmolie. Rode palmolie (extra vierge) is nog vrij onbekend, maar het is een erg gezonde en verzadigde olie. Ik zal hieronder een aantal gezondheidsvoordelen op een rijtje zetten.

Gezondheidsvoordelen Rode Palmolie

⦁ Het bevat meer dan 600 verschillende carotenoïden, meer dan enige andere voeding op aarde
⦁ Het bevat bevat 10 tot 15 maal meer carotenen dan worteltjes en 50 maal meer dan tomaten en het wordt ook veel beter opgenomen in je lichaam. Veel beter dan wanneer je een supplement neemt.
⦁ Het bevat erg veel vitamine E
⦁ Het bevat het Co-enzym Q10

Carotenoïden en vitamine E

Carotenoïden en vitamine E zijn erg belangrijk. Ik zal hieronder kort samenvatten waarom deze belangrijk zijn en waarom rode palmolie o.a. een goede aanvulling is op je eet patroon.

⦁ Kanker: Onderzoekers ontdekten dat rokers met het hoogste gehalte aan gemengde carotenen het minste risico hadden op longkanker, de Tocotrienolen uit de rode palmolie belemmeren kankergroei en bevorderen de dood van tumorcellen.
⦁ Luchtwegen: Kinderen met te weinig bètacaroteen ontwikkelen sneller ademhalingsproblemen en diarree.
⦁ Hart- en vaatziekten: Carotenen en vitamine E voorkomen dat slechte cholesterol verhardt, en daarmee het dichtslibben van slagaders
⦁ Sport: Atleten produceren een enorme hoeveelheid vrije radicalen tijdens hun sportprestaties. Tocotrienolen uit rode palmolie beschermen hun tegen de oxidatie van aminozuren (bouwstenen van eiwitten) en vetten tijdens grote lichamelijke inspanningen.
⦁ Ogen en huid: Carotenen helpen tegen de achteruitgang van het zicht voor veroudering, ook beschermen zij de huid tegen UV-straling. Tocotrienolen werken tumor remmend en zijn nuttig in de strijd tegen (huid)kanker.
⦁ De vitamine E beschermt de celwanden tegen veroudering
⦁ Cholesterol hebben we nodig, maar cholesterol die in het lichaam onvoldoende beschermd wordt door vitamine E, carotenoïden en andere beschermstoffen gaat oxideren.
⦁ Wie veel omega-3 en -6 eet, moet ook veel vitamine E en carotenoïden eten om ze enerzijds voldoende te beschermen tegen oxidatieprocessen door vrije radicalen in ons lichaam. Anderzijds omdat ze door hun dubbele bindingen een te gemakkelijke prooi vormen voor vrije radicalen in ons lichaam en daarbij beschadigd worden.
⦁ Ongeveer 50% van onze vetten moeten verzadigd zijn, zodat calcium en magnesium goed opgenomen kan worden.

Net als kokosolie kun je rode palm olie ook op je huid gebruiken. Je zou het in combinatie kunnen doen met kokosolie. Om de volgende redenen doe je er ook je huid een groot plezier mee:

⦁ bij verbranding herstelt je huid sneller,
⦁ het schijnt dat het huidkanker en melanomen kan remmen
⦁ door de vitamine E gaat het huidveroudering tegen.
⦁ het beschermt de huid tegen UV stralen en luchtvervuiling.

Waar moet je op letten?

Er zijn verschillende soorten palmolie maar waar moet je op letten bij het kopen?

⦁ dat de olie biologisch is
⦁ dat het in glas zit
⦁ de kleur, de rode en de oranje zijn gezond, de witte is erg ongezond.
⦁ dat de olie extra vierge is*
⦁ dat de palmolie duurzaam is**

*Met ‘extra vierge’ wordt bedoeld dat olie uitsluitend wordt bekomen door mechanische en koude persing. Gezonde olie heeft geen enkele chemische raffinage (zoals o.a. ontgeuren of bleken) ondergaan.

**De duurzaamheid is voor mij een erg belangrijk aspect. Er wordt in de voedings en cosmetica industrie veel gebruik gemaakt van (witte) palmolie die op een verkeerde manier verkregen wordt.

Hiervoor worden veel regenwouden omgekapt, waardoor er mensen verdreven worden van hun grond, om plaats te maken voor de industrie. Hierdoor verliezen zij toegang tot hun oerwoud, waar zij hun voedsel, medicijnen en inkomsten uit halen. Daarnaast worden omliggende stukken grond en het water vergiftigd door chemische producten die gebruikt worden op de palmolie-plantages. Diverse diersoorten zoals de Sumatraanse tijger en orang-oetan worden door verwoesting van hun leefgebied in levensgevaar gebracht.

Biologische kokosolie kun je inmiddels overal kopen, maar rode palmolie heb ik eigenlijk alleen nog maar Biologische-gezonde-rode-palm-olie-Amanpranabij de natuurwinkels gezien. Deze verkopen rode palmolie van het merk: Aman Prana. Aman Prana is een bekend merk onder de oliën. Er zijn verschillende goede oliemerken, maar Aman Prana spant wel de kroon, het is de Rolls Royce van de oliën.

Al hun oliën zitten in glas en hun rode palmolie is op duurzame wijze verkregen. Dat wil zeggen dat ze de dieren, planten en amfibieën in Columbia beschermen. Per kilo olie wordt er 1 boom in het Columbiaanse regenwoud beschermt en het geld wordt gebracht naar lokale kleinschalige allianties van bio palmfruittelers.Er worden premies afgedragen voor bio, onderwijs, gezondheid en duurzaamheid. Op deze manier houd je beide partijen tevreden en verricht je met het kopen van deze olie een zeer goede daad.

Wil je meer weten over Aman Prana en hun producten? Kijk dan op hun website.

Je kunt hun producten ook vinden in de meeste natuurwinkels.

Palmolie Verhitten

Net zoals kokosolie bevat rode palmolie zeer weinig meervoudige onverzadigde vetzuren en daarom is deze olie erg stabiel om te verhitten.
Duurzame rode palmolie past ook goed in de PALEO leefwijze. Zelf vind ik de voordelen van deze olie erg belangrijk, dus naast m’n olijfolie en kokosolie zal er voortaan een potje rode palmolie komen te staan.

Als laatste willen jullie natuurlijk ook weten of het lekker is en wat je ermee kunt maken?
Ik moest wel even wennen aan de smaak, deze is een beetje nootachtig. Maar naarmate ik het vaker ging eten vond ik het steeds lekkerder. Het is voornamelijk lekker in kruidige gerechten, vb Afrikaanse of Curry gerechten. Daarom heb ik voor jullie een lekkere en kruidige pompoencurry bedacht. Het is heel simpel te maken en lekker snel klaar (zie recept).
Hopelijk vinden jullie het lekker en komt er voortaan ook een potje rode palmolie in jullie kast te staan.

Recept: Pittige pompoen curry

Pompoen, het blijft heerlijk. Hartig of zoet, je kunt er alle kanten mee op. Dit gerecht is heel simpel en snel te maken en erg lekker. Je kunt het gebruiken als currysaus over vb courgette- spaghetti of over de bloemkoolrijst, beiden erg lekker. Maar je kunt het ook zo eten.

Je hebt nodig

  • 500 gram oranje pompoen
  • 2 gekookte eieren
  • 1 avocado (Hass, die zijn lekker romig, wel een rijpe nemen)
  • pittige kerriepoeder (lekker veel)
  • Keltisch zeezout (optioneel)
  • bosje koriander
  • 2 knoflook teentjes
  • 1 ui,
  • rode palm olie
  • water (klein beetje)

Note: Als je het als saus eet, dan doe je het in de blender met een klein beetje water, eet je het als gerecht, dan kun je het met de staafmixer doen, zonder water.

Bereidingswijze

  1. pompoen  gaar koken of stomen
  2. ui en knoflook bakken in rode palmolie
  3. alles bij elkaar in de blender
  4. mixen tot een gladde massa
  5. als topping wat koriander blaadjes eroverheen

EET SMAKELIJK!!!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s