Te veel!!!!

M’n oma zei vroeger altijd: overal waar te voor staat is niet goed. Ik heb dit zinnetje altijd onthouden en het dreunt vaak door in m’n hoofd. Niet dat ik me er vroeger aan gehouden heb, want ik ben in m’n leven vaak vervallen in extremen. Vreetbuien-niet eten. Niet bewegen-extreem bewegen. Lief zijn-heel onaardig zijn. En zo kan ik nog wel even verder gaan. Ik heb de laatste jaren hard gewerkt aan mezelf en zo langzamerhand bereik ik de gulden middenweg. Ik ken maar weinig mensen die altijd stabiel zijn en niet in extremen vervallen of zijn vervallen. Zo is dat ook met voeding. Hoe meer ik over voeding leer, des te meer ik begrijp dat er geen enkel voedingsmiddel is dat of alleen maar voordelen heeft, of alleen maar nadelen. Ieder voedingsmiddel heeft z’n voor en z’n tegens. Jammer genoeg is dat niet tot iedereen doorgedrongen en de meeste mensen staan daar dan ook helemaal niet bij stil en doen maar wat. Neem nou bijvoorbeeld eieren. Deze zijn jarenlang in de ban gedaan vanwege het effect dat ze zouden hebben op het cholesterol. Inmiddels zijn die feiten achterhaald en weten we dat we met een gerust hart een eitje kunnen eten. Eieren zijn nu weer gezond, maar dat wil niet zeggen dat je daarom maar 5 eieren per dag moet gaan eten. Grote kans dat je een allergie oploopt. Of kokosolie, nog zoiets, kokosolie is een verzadigd vet en daarom ook jarenlang in de ban gedaan, vanwege de angst voor een verhoogd cholesterol. Ook deze feiten zijn inmiddels achterhaald en weten we nu dat we deze verzadigde vetten ook nodig hebben. Maar dat betekent niet dat je nu maar overal kokosolie in moet stoppen. Ik lees dat sommige mensen wel 100 gram kokosolie op een dag eten. De verhouding tussen verzadigde vetten en onverzadigde vetten blijft nog steeds van belang. Dus kokosolie, olijfolie, avocado, rode palm olie, roomboter, ghee. Allemaal stuk voor stuk gezond met ieder z’n eigen voor- en nadeel.

Ik kijk soms ook met argusogen naar bepaalde eetstijlen. Neem nou bijvoorbeeld Raw Food, ik zal de laatste zijn die ontkent dat Raw food een positief effect heeft op je gezondheid. Het is belangrijk om een groot deel van je voeding rauw te eten. Maar alleen rauwe voeding heeft ook veel nadelen en sommige belangrijke groenten, zoals broccoli kun je beter niet rauw eten. Of neem nou bijvoorbeeld spinazie, spinazie is op dit moment helemaal “hot” en de recepten van smoothies met rauwe spinazie vliegen je om je oren. Sommige raw goeroes adviseren om dit zoveel  mogelijk op een dag te eten. Maar spinazie zit boordevol met oxaalzuur en op den duur kun je daar veel problemen van ondervinden. Ik sprak laatst met een Raw foodie, trots vertelde ze me dat ze voor die dag een flinke hoeveelheid smoothie had gemaakt met  700 gram rauwe spinazie erin. Toen ik haar vroeg of ze bekend was met de term oxaalzuur, had ze daar nog nooit van gehoord.

Waarom richt iedereen z’n aandacht op 1 paard? Wij zijn 1 van de rijkste lande ter wereld en hebben zoveel goede voedingsmiddelen tot onze beschikking. Waarom zouden we niet alles met mate eten en goed zorgen voor voldoende afwisseling? Zodat we gebruik kunnen maken van alle voordelen die voeding ons geeft en de nadelen zich niet kunnen opstapelen in ons lijf. Want dat je nu nergens last van hebt, betekent niet dat je er in de toekomst ook geen problemen mee kunt krijgen. M’n advies is: volg niet blindelings een of andere “hype”, of het nu Paleo , Raw Food of Wapf is, maar ga eerst zelf op onderzoek uit. Het is tegenwoordig erg makkelijk om aan goede informatie te komen, dus daar kan het probleem niet aan liggen. Probeer ook met je dagelijkse eetpatroon de gulden middenweg te vinden en deze te bewandelen. Ik weet dat dat niet makkelijk is en we gauw geneigd zijn tot hetzelfde, als we eenmaal iets lekker vinden. Maar geloof me, hoe meer je weet over de nadelen,  hoe makkelijker het wordt om te variëren.

Na even m’n hart gelucht te hebben is het weer tijd voor een nieuw, voedzaam en lekker recept, hahaha. Deze keer voor de liefhebbers van kaneel en cacaonibs. Nieuwsgierig? Klik hier.

Zaterdagavondverrassing: 

Kokosmakronen stonden al een hele tijd op m’n lijstje om te maken. Als kind kreeg ik wel eens van die oudbakken dingen met ouwel (eetbaar papier) eronder. Deze zat ik dan met heug en meug op te eten, hahaha. Ik wilde ze wel eens proeven als ze vers van de pers kwamen, maar ik had ook zin in iets met chocolade, daarom heb ik er een combi van gemaakt: Chocolade kokosmakronen

20141206_193255

Verder wil ik iedereen weer een goede week toewensen, zelf loop ik met een flinke griep onder de leden en ik hoop niet dat dat al te lang gaat duren. Jammer genoeg kan ik daar naast het eten van m’n vitamientjes weinig aan doen en zal ik het moeten uitzitten.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

Geef een reactie

