Een momentje voor jezelf!!!!

Is het jullie wel eens opgevallen dat bijna alle recepten van zoete lekkernijen voor heel veel personen zijn? Voor mensen met grote gezinnen of voor verjaardagen en feestjes. Ik kom bijna nergens recepten van zoete lekkernijen tegen die voor 1 of 2 personen zijn en dat terwijl er meer singles zijn dan ooit in Nederland. Natuurlijk kun je alles in gaan vriezen, maar zeg nou zelf: ga jij een taart voor 10 personen maken en dan voor jezelf invriezen? Dat betekent dat je toch zelf die taart op moet eten en dat is voor veel mensen geen fijn gevoel.Een stukje taart moet een feestje zijn en niet omdat het toevallig in de vriezer ligt en op moet. Een stukje taart is een extraatje voor jezelf.

Vorige week hadden we met een aantal mensen in de groep “Natuurlijk” eetstoornisvrij een afspraak gemaakt om onszelf eens te verwennen met een extra lekker tussendoortje. Belangrijk was om daarbij ook echt te gaan zitten en ervan proberen te genieten. Veel mensen hadden zelf iets gemaakt. Zelf had ik voor mezelf een 1 persoons appeltaartje gemaakt en heb dat gegeten toen mijn mannetje niet thuis was. We eten vaak omdat het moet en als we alleen zijn of wonen dan besteden we er veel minder aandacht aan dan als we met anderen mensen gaan eten. Zelf doe ik dat ook, als ik kook dan doe ik het altijd met de gedachte dat ik m’n mannetje iets lekkers en gezonds voor wil zetten of voor jullie wat wil uitproberen, zelden kook ik met de gedachte mezelf eens te gaan verwennen. Als ik alleen eet, dan is het ook meestal een snelle en simpele maaltijd. Dit is toch erg jammer. Als we dan toch iets moeten eten, waarom er dan geen feestje van maken? Waarom wel voor die ander en niet voor jezelf? Laten we gewoon gaan beginnen met onszelf ook belangrijk te vinden.

Ik vind het nog altijd moeilijk om te “mogen” genieten van eten. Eten geeft mij nog steeds het gevoel dat ik faal. Ik faal, omdat ik toegeef aan mezelf, toegeef aan m’n eigen gevoelens en toegeven aan m’n zwaktes. Dat is hoe ik het nog steeds ervaar. Sterk ben ik als ik niet eet, zwak ben ik als ik eraan toegeef.Door toch steeds door dat gevoel heen te gaan, hoop ik dat ik dat kan overwinnen.Dat ik op een dag kan zeggen: “ja, ik wil en mag er ook van genieten, ik ben een mens en ook m’n gevoelens  mogen er zijn”. Eten, drinken, honger hebben en genieten zijn puur menselijke gevoelens. Gevoelens die we allemaal hebben, maar die mensen met een eetprobleem het liefst  willen onderdrukken.

Natuurlijk kan het niet iedere dag feest zijn, maar het zou toch leuk zijn om 1 moment per week in te kunnen lassen en meer aandacht te besteden aan je maaltijd. Wedden dat ons diepe ik er ook van geniet, om van een mooi bord te eten? Om kaarsen te branden tijdens het eten, om de tafel mooi te dekken. Om echt lekker en met aandacht te eten en niet een bij elkaar geraapte snelle maaltijd, die niet echt bevredigend is. Of een echt lekker tussendoortje met liefde en aandacht gemaakt voor jezelf? Daarom wil ik  m’n recept van een 1 persoons appeltaartje graag met jullie delen.Klik hier voor het recept.

Ik heb natuurlijk ook aan sinterklaas avond gedacht. Voor degenen die sinterklaasavond op verantwoorde wijze door willen brengen heb ik een recept voor een lekkere speculaaskoek met sinaasappel bedacht. Klik hier voor het recept.

Zaterdagavondverrassing:

Ik was dit weekeinde jarig en bij een verjaardag hoort een taartje. Appeltaart is echt m’n favoriet en dan vooral als het net uit de oven komt. Het leek me leuk om m’n verwen taartje ook aan m’n mannetje te laten proeven.

Ik heb het taartje gemaakt van kokosmeel, wat al een uitdaging op zich is. Ik ben nog nergens een recept van appeltaart  tegen gekomen met een korst van kokosmeel. Kokosmeel is van zichzelf erg droog en dat moet je echt lekker maken en ik denk dat daarom niemand zich eraan durft te wagen. Ik heb het gedaan en het resultaat mag er zeker zijn, m’n mannetje heeft ook zitten smullen.Wil je het recept weten? Klik dan hier.

20141129_185837

Wat is jullie favoriete taart?

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

4 gedachtes over “Een momentje voor jezelf!!!!

    1. Hoi Maria, jammer dat je ‘m te droog vond. Het blijft natuurlijk wel kokosmeel, zonder die banaan vond ik het ook te droog, maar nu niet.

Geef een reactie

