Koken met kruiden: Komijn!!!!

M’n moeder gebruikte vroeger nooit extra zout in het eten, want te veel zout is erg ongezond en daar kun je flink last van krijgen. Maar verder keek ze nooit echt wat er in pakjes en zakjes zat, dus veel zout kregen we evengoed wel binnen. Maar de gewoonte om zonder extra zout te koken heb ik wel van haar overgenomen, alleen eet ik geen pakjes en zakjes, zodat ik niet te veel zout binnen krijg.

Een beetje zout heb je natuurlijk wel nodig en daarom maak ik gebruik van Keltisch zeezout. Dit is een gezonde zoutsoort, dat niet bewerkt en nog vol met vitaminen en mineralen. Het is ook niet wit, zoals gewoon zout, maar grijs en vochtig, alsof het rechtstreeks uit de zee komt. En dat is ook zo. Ik maak hier een sol van, dat is een zout -oplossing en drink daar ’s morgens een theelepeltje van door m’n glas lauw water met citroensap. Af en toe gebruik ik het in de soep, want zoutloze soep is meestal niet te vr……..(hahaha).

Maar goed zoutloos eten,  is natuurlijk erg smaakloos en daarom moet je het ook lekker maken met kruiden. Ik ben dol op kruiden en haal iedere week een flinke voorraad. Af en toe neem ik weer nieuwe smaken mee om uit te proberen. De laatste tijd ben ik helemaal in de ban van komijn.  Ik zal hieronder wat meer over komijn vertellen.

In de Middeleeuwen maakten mensen al komijnbrood. In die tijd was komijn een symbool van liefde. Als je je geliefde een komijnbrood mee gaf als deze op reis ging dan zei je daarmee dat je veel van hem hield. In plaats van brood, heb ik deze lekkere crackers gemaakt met komijn. Ik geef ze mee aan m’n man voor bij de lunch op z’n werk, extra leuk om te weten dat dit dus een symbool is van liefde.

Behalve lekker, is Komijn ook erg voedzaam. Het bevat veel ijzer. 4 Gram komijn is genoeg voor 15% van de ADH.  Behalve ijzer zitten er nog andere mineralen in komijn. Het bevat mangaam(7%ADH), magnesium(3.8%ADH) en calcium(3.9%ADH). Komijn behoort ook tot 1 van de meest  antioxidant- rijke kruiden. Hij staat op nr. 11 in de top 100.

Als kind kon ik soms zo genieten van een vers bruin broodje met boter en een dikke plak komijnekaas, mmmmmm. Sinds ik komijn weer heb “hervonden” gebruik ik het in m’n groente en curry gerechten. In de Indiase keuken wordt het ook veel gebruikt in groente en curry gerechten.

Als ik nieuwe kruiden heb ontdekt die erg lekker zijn, dan stop ik het tot ergernis van m’n mannetje overal in, haahaha. Zo dus ook met komijn.  In het begin vindt hij het ook erg lekker, maar na de hele week komijn gerechten te hebben gegeten, begint hij tegen te sputteren. Hij proeft het en zegt dan:” alweer ……., dat hebben we gisteren en eergisteren ook al gegeten”. Waarop ik dan antwoord: “nee joh, je moet wel goed proeven, dit is een heel ander gerecht.” Waarop hij dan weer sputtert: “ja, maar het smaakt allemaal naar komijn”. Ik trek me er lekker niets van aan en zeg doodleuk: “dan ga jij morgen toch koken”? Dan houdt hij vanzelf wel z’n mond en hoor ik hem niet meer zeuren, hahaha. Ik maak me er zelf niet zo druk over, want over een tijdje heb ik weer wat anders ontdekt, waardoor komijn weer wat meer op de achtergrond raakt. Al is het wel een blijvertje, variatie is en blijft erg belangrijk, ook met kruiden.

20141006_200406

Voor jullie heb ik een aantal lekkere recepten onder elkaar gezet. 2 oude en 2 nieuwe recepten. Ben je ook dol op komijn?  Zo ja, dan zou ik ze echt proberen want ze zijn erg lekker.

  1. Komijn crackers (zie recept)
  2. Prei taart (zie recept)
  3. Geroosterde koolraap met feta & komijn (zie recept) en( zie foto)
  4. Koolraapstamppot met rauwe andijvie & komijn (zie recept)

Zaterdagavondverrassing:

Ik was de foto’s van m’n recepten aan het bekijken en ik vond sommige foto’s wel erg bedroevend. Ik ben flink aan de slag gegaan en druk bezig om m’n recepten van nieuwe en hopelijk betere plaatjes te voorzien. Omdat “gezond snoepen” voor mij nog steeds moeilijk ligt, eet ik dat alleen op zaterdagavond. Deze week de Bounties overnieuw gemaakt en in een mooier jasje gegoten. Als ik heel eerlijk ben vond ik het helemaal niet erg, want deze Bounties zijn en blijven erg lekker. M’n mannetje vond ze ook heerlijk en hij gaf ze een 10-. Benieuwd? Zie hier voor het recept.

Verder wil ik iedereen een goede week wensen, met veel ups en inspiratie.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

Geef een reactie

