M’n ervaringen met de droogoven!!!!

Onlangs heb ik een droogoven gekocht en wil m’n ervaringen daarmee graag aan jullie vertellen. In de eerste instantie wilde ik ‘m hebben voor het drogen van m’n noten. Zoals je weet zit er in noten veel fytinezuur, maar als je ze eerst weekt en dan droogt dan neutraliseer je deze schadelijke stoffen. Als je de noten droogt in een gewone oven op hoge temperaturen, dan worden de goede vetzuren ranzig en dat vind ik dus zonde, want ik eet ze juist om deze  goede vetzuren.Nu kun je ze ook drogen in een gewone oven met de deur open, maar dit kost zo veel stroom, dat dat natuurlijk niet erg milieuvriendelijk is.

Oke, m’n oven dus. Voordat ik ‘m had, liep ik er de hele tijd over te fantaseren wat ik er allemaal mee kon doen. Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik er geen rekening mee had gehouden dat alles wat je erin maakt en op 40 graden droogt echt, maar dan ook echt tergend lang duurt. Ik heb een minioven met 4 laden en stop ze iedere x vol, anders vind ik het zonde. De noten drogen vrij snel, maar het drogen van groenten gaat echt heel langzaam, voordat het ook maar een beetje knapperig is. Ik vind het leuk om de groenten te drogen en er chips van te maken, maar ben dan echt 1,5 dag bezig. Ook schrok ik er nogal van hoe weinig je overhoud, nadat je de hele tree hebt volgegooid.

356626_pb_01

Wat wel weer een leuke mogelijkheid is, dat ik nu zelf crackers aan het maken ben.  Het is weer een uitdaging om allerlei nieuwe variaties te bedenken, die ook nog eens erg gezond zijn en een aanvulling zijn op het dagelijkse menu.Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk rauw in m’n maaltijden te stoppen, maar warm eten is nu eenmaal veel lekkerder en zeker met het koude weer op komst. Daarom is dit een  ideale manier om toch raw te eten, zonder dat je het merk. Ja, we belazeren ons zelf nou eenmaal graag, hahaha. Ideaal voor kinderen en ook  m’n mannetje neemt graag de raw crackers mee naar z’n werk. En nog wel zonder te mopperen, hahaha.

Zoals ik al zei, ben ik erg aan het experimenteren en de ene x gaat het beter dan de andere x, maar deze crackers zijn  goed gelukt en erg lekker. Ik zal proberen af en toe wat nieuwe en raw receptjes voor jullie te bedenken en te publiceren.Het gezondste is natuurlijk om ze ook raw te maken, maar als je geen droogoven hebt, dan kun je ze natuurlijk ook gewoon in de oven bakken.

Voor de mensen die ook van plan zijn om een droogoven aan te schaffen heb ik hier wat puntjes waar je op moet letten.

  1. Je hebt ronde en vierkante, goedkope en dure versies.
  2. Zelf heb ik een vierkante van Exalibur. Ik heb de kleinste van 4 treden en voor ons huishouden (2 personen) is dat ook genoeg. Deze kost E199,- en dat is dus best wel een investering. Voor een grotere betaal je al gauw E400,-, maar voor mensen met een groot huishouden is deze beter geschikt.
  3. Die van mij maakt een eentonig en brommerig geluid. Het is dus fijn om hem in een ruimte te kunnen zetten, waar je er geen last van hebt. Ze zijn makkelijk te tillen en je kunt er ook voor kiezen om hem af en toe te verplaatsen, wat ik dus doe. Ik slaap naast de keuken en dan is dat dus geen prettig geluid.
  4. Belangrijk is dat de droge lucht van achteren komt en zo gelijkmatig over de laden verdeeld wordt. Je hebt ook goedkopere en ronde droogovens, maar hier komt de lucht van onderen en wordt deze dus niet gelijkmatig verdeeld.
  5. Ook is mij verteld, dat bij de ronde, de smaken van de verschillende treden in elkaar overlopen en dat lijkt me nu niet zo lekker.

Als je er echt 1 wilt aan schaffen dan zou ik nog even verder sparen, zodat je echt een goede hebt.

Al met al ben ik er erg blij mee, maar ik moet alleen nog “dealen” met het feit dat het zo lang duurt en het voelt alsof ik veel energie verspil (ook al is het op hele lange temperaturen).

Voor jullie het recept van courgette crackers met komijn (mmmmmmmmmm)!!!! Het leuke aan deze crackers is, dat je ze ook kleiner kunt maken en als  knabbeltje ’s avonds bij tv kunt eten.

Zaterdagavondverrassing:

Vorige week heb ik de Ferero rozijnen bonbons gemaakt (recept), met walnoten en rozijnen en omdat ik deze combinatie zo lekker vind heb ik nu een Fudge  gemaakt met deze ingrediënten. Ik had nog nooit fudge gegeten, maar vond het erg lekker. Ook m’n mannetje heeft lekker zitten smullen en gaf het een 9!!!! Nieuwsgierig naar het recept? Klik hier.

20141101_193103

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

Geef een reactie

