De Patisson en een nieuwe zaterdagavondverrassing!!!!

Op zaterdag ga ik altijd naar de boerenmarkt in Amsterdam. Ik haal hier veel verse groenten, fruit, verse geitenkaas en eieren. Omdat ik altijd veel te veel meeneem, is het altijd een heel gesjouw. Er hangt een erg leuke sfeer en ik raak soms aan de praat met mensen die veel verstand van bepaalde voedingsmiddelen hebben, dat is erg leuk, maar vooral ook leerzaam. Ze hebben ook veel dingen die je bijna niet in de supermarkt kunt vinden en alles is zo lekker vers (soms is het de vorige dag pas geoogst), dit in tegenstelling tot sommige biologische winkels, waar alles vaak zo lang ligt. Het is er ook een stuk goedkoper en dat vind ik ook een belangrijk aspect. Je begrijpt wel, een heel gesjouw, want ik neem altijd veel te veel mee (hahaha).

2014-08-31 17.56.51

 

Het is alweer een tijdje geleden dat ik er een Patisson gekocht heb. Ik heb er toen een lekker recept van gemaakt, maar dit nog niet met jullie gedeeld. Maar omdat het zo’n lekker en speciaal recept is, wil ik het graag nog even met jullie delen. De smaak van de vrucht zelf is niet heel bijzonder, je zou ‘m kunnen vergelijken met een courgette. Het ging me meer om het feestelijke gebeuren, want het staat wel erg leuk op je bord. Zulke gerechten geven de maaltijd sfeer en iets bijzonders, vind ik. Ik moet eerlijk zeggen, het was wel even een werk, om er iets lekkers van te maken, maar het was zeer de moeite waard. M’n mannetje en ik hebben er echt van zitten te genieten. Wil je weten wat ik ervan gemaakt hebt? Klik dan hier.

2014-10-18 10.06.28 2014-10-18 10.06.10

Wat een mooie vruchten he? Als je een keer in A’dam bent op zaterdag, dan is het echt de moeite waard om een bezoekje te brengen aan de boerenmarkt in de Jordaan.

Zaterdagavondverrassing:

Was je als kind ook zo dol op die candybars zoals: Mars, Snickers, Balisto’s, Bounties enz? Ik wel, vooral de Balisto’s vond ik heerlijk. Later at ik de candybars vooral tijdens m’n vreetbuien, hele familiepakken gingen eraan. Maar het is fijn om ze weer te eten zonder dat het uitloopt op een vreetpartij.  Ik heb al eens eerder Bounties en Snickers gemaakt (overheerlijk) en had al een tijdje in m’n hoofd om kleine Marsjes te gaan maken. Al speurend door de recepten op internet vond ik verschillende recepten, dus ben ik aan de slag gegaan. Tijdens het maken kreeg ik steeds meer ideeën in m’n hoofd en liep het water me in de mond bij de gedachte aan een Balisto, dus ik ben van koers veranderd en heb er een soort Balisto van gemaakt. Ja, zo gaat dat altijd bij mij, ik maak uiteindelijk altijd wat anders dan wat ik in m’n hoofd heb. Het recept kun je ook niet ergens anders vinden (hoop ik ), want ik heb overal m’n eigen draai aan gegeven, maar dat maakt koken voor mij juist zo leuk. Doordat de bodem niet krokant is, zoals bij een Balisto, smaakt hij natuurlijk wel iets anders, maar door de rozijnen erdoor, komt het toch een piepklein beetje in de buurt. Hij smaakte echt heerlijk en het is fijn om weer eens zoiets te kunnen eten, zonder daarin door te moeten slaan. Al moet ik eerlijk zeggen dat dat gevoel er vaak wel nog bij komt kijken.

De laatste tijd heb ik echt heel hevig het gevoel van mezelf te willen overeten, het maakt niet uit wat voor eten het is, als het maar veel is (de hele dag door). Maar ik weet dat dit niets met eten te maken heeft en alles met de depressie, waarin ik me nu bevind. Gelukkig kan ik dat gevoel nu duidelijk achterhalen, al maakt het niet dat ik me beter voel. Het voordeel van eetbuien vind en vond ik dat je dan altijd jezelf voor de gek kunt houden en tegen jezelf kunt zeggen, dat je het niet meer wilt en vanaf morgen alles anders wordt. Met m’n depressies heb ik dat zelf niet in de hand en kan ik alleen maar proberen goed voor mezelf te zorgen en wachten op het komende voorjaar.

Wil je het recept van de candybars weten? Klik dan hier.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Samen met “vetvrij” heb ik op Facebook een  recepten pagina opgezet, voor mensen die vegetarisch, maar toch zoveel mogelijk Paleo willen eten. Het zou leuk zijn als je hier je favoriete recepten wilt delen!!!!  https://www.facebook.com/gratispaleo?ref=hl

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

 

10 gedachtes over “De Patisson en een nieuwe zaterdagavondverrassing!!!!

  1. Poeeeh.. heftig he, die gevoelens. Je vreetbuien heb je niet zelf in de hand, en de depressie ook niet. Dat is helemaal zo’n zware last…D apper dat je dit durft te delen.
    Knap dat je van zo’n verrassing durft en kunt genieten. IK vind dat nog wel heel moeilijk…

    1. Toch heb je uiteindelijk de vreetbuien zelf in de hand, dat kan ik nu wel zo voelen. Het is een keuze die je zelf maakt, maar als je er zo diep inzit, dan lijkt het alsof je geen keus hebt. Ik kan er nu na een paar jaar anders naar kijken. En met genieten…het is een kwestie van blijven oefenen, de ene x gaat het beter dan de andere x. En ik durf ook toe te geven dat ik gewoon erg van eten houd, dat is al een hele stap. Succes en blijven doen, dan komen we er wel.Sterkte!!!!

  2. fijn dat je weet dat het daardoor komt. Ik heb soms ook wel van die dagen dat ik voor mij gevoel extra/erbij wil eten maar snap vaak niet waardoor.. dat vind ik dan wel lastig. Ik geef mijn ontbijt dan vaak de schuld (zeker dingen als havermout en brinta, daarmee red ik het niet tot de lunch). Ik vind tussendoor iets eten heel lastig.. dat voelt als teveel terwijl dat eigenlijk niet is.

    1. Daarom is een goed ontbijt ook belangrijk, ik red het ook niet op granen. Nu ik beter ontbijt gaat het beter en ik eet ook tussendoortjes, dit helpt ook. Ik snap dat je dat moeilijk vind, probeer gewoon eens een stukje fruit, dat is voor mij het minst slechte, zo doe ik het ook en dat voelt wel oke, omdat je dat toch ook nodig hebt en dan mag het. Sterkte he!!!!

  3. Wat rot, dit had ik weer helemaal gemist. Heb je dit de hele winter door of enkel voor- en najaar? Vervelend ook, dat de gevoelens elkaar versterken. Dat maakt het nog moeilijker om er tegen te vechten. Ik zal een zonnestraal naar je toe sturen en hopen dat die je verlicht in donkere tijden ❤

    1. He wat lief, thanks. Nee, het begint half september tot en met half april. In de lente en zomer gaat het beter. Het maakt het er inderdaad allemaal niet makkelijker op, maar probeer het zo goed mogelijk te doen en te zorgen voor mezelf.

      1. Nou dat is toch een flinke tijd! Ik wou dat ik een kant en klare oplossing voor je had, maar dat heb ik helaas niet. Waar ik wel meteen aan dacht is zo’n dachlicht lamp, heb je dat al eens geprobeerd?
        Ondanks alles vind ik dat je veel geeft en investeert in anderen. Petje af hoor! Fijn ook dat je veel steun hebt aan je man.

      2. Dank je wel voor het meedenken, lief. Een lichtlamp kan niet in combinatie met m’n medicatie, dat werkt tegen elkaar, jammer genoeg. Ja, heb veel aan m’n man en probeer me aan een ritme te houden, om toch bezig te blijven. Maar verder heb ik deze periode een sociale stop en sluit me even af, om mezelf staande te houden. Ook extra rust proberen te nemen.Thanks!!!! Groetjes!!!!

      3. Knap dat je er zelf al zoveel inzicht in hebt. En dat het je (ook al is het soms met hulp van je man) lukt om die ruimte voor jezelf te nemen die je nodig hebt. Hopelijk vind je een weg die dragelijk voor je is of waarmee je het kunt overwinnen. Bijzonder dat je ondanks je eigen zorgen en problemen anderen zo kunt stimuleren en helpen! Je bezit de kunst om iets negatiefs om te buigen tot iets positiefs, dat maakt je een heel bijzonder mens

      4. Hoi, hoi, wat een lieve en lovende woorden, thnaks!!!! Ja, ik doe erg m’n best het negatieve om te buigen en niet verbitterd achter te blijven, achter elke donkere wolk verschijnt de zon. Ik denk dat we elkaar nodig hebben in het leven, om het zo tot een mooi iets te kunnen brengen. Op welke manier dan ook.Lieve groetjes!!!!

Geef een reactie

