Verse vijgen en de zaterdagavondverrassing!!!!

M’n buurvrouw heeft een hele grote vijgen boom in de tuin staan. Ze had al een x gevraagd of ik ze wilde komen plukken als ze rijp zouden zijn. En omdat ik dol ben op onbespoten vruchten, die ook nog eens gratis zijn (hahaha) wilde ik dat maar wat graag.

Nu moet ik jullie eerlijk bekennen dat ik nog nooit verse vijgen had gegeten. Ze vallen voor mij in de categorie van “verboden” vruchten, omdat ze nogal veel calorieën bevatten. Ik vond het tijd om deze uitdaging aan te gaan en ze toch te proberen. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de smaak een beetje tegen vond vallen. Ik vond ze wel lekker, maar had er meer van verwacht. De smaak is niet te vergelijken met die van gedroogde vijgen. Deze vijgen komen van een Spaanse vijgenboom en ik heb me laten vertellen dat de Turkse vijgen, die je bij de groenteboer kunt kopen zoeter van smaak zijn.

Verse vijgen zijn erg gezond, ze  zijn een goede bron van kalium en voedingsvezels, ze bevatten vitamine B6, welke verantwoordelijk is voor het stemmingsverhogende serotonine, het verlaagt het cholesterol gehalte en zorgt voor een goede vocht afdrijving. Pilgebruik verminderd vitamine B6 het lichaam, dus als je die slikt, dan doe je er goed aan om extra vitamine B6 te eten. Ze bevatten ook erg veel calcium, wat zorgt voor stevige botten. Je kunt vijgen ook gedroogd eten, de voedingswaarden gaan dan omhoog, omdat al het vocht uit de vijg onttrokken wordt. Maar gedroogde vijgen bevatten wel veel suikers en deze kun je maar beter met mate eten.

Omdat we er echt zoveel hadden, heb ik er ook een aantal recepten mee gemaakt.

  • Chocolade-vijgen vla. Nieuwsgierig naar het recept? Klik dan hier.
  • Verse vijgen brood. Nieuwsgierig naar het recept? Klik dan hier.

Zaterdagavond verrassing:

Vroeger aten wij thuis altijd een toetje na het eten. Doordeweeks was dat een bakje yoghurt en op zon- en feestdagen was dat vla, ijs of pudding. Nu eten we nooit meer toetjes na het eten en daarom leek het mij leuk om weer eens een lekker toetje te maken. Ik ben op het moment nogal in de ban van de Chai kruiden, dus een lekker toetje met deze kruiden kon natuurlijk niet uitblijven. Ik heb een lekkere romige Chai pudding gemaakt. Het is heel simpel om te maken en erg lekker. Ben je nieuwsgierig geworden naar m’n “geheime”recept? Klik dan hier.

 

13600_4622669221373_5399329930110538458_n

 

Verder wil ik iedereen een goede week toewensen en aan proberen te sporen deze to-do lijst toe te passen in het dagelijkse leven. Dat zal het leven een stuk makkelijker gaan maken. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn, maar als de punten 1 t/m 5 niet lukken, ga dan met je aandacht naar punt 6 en begin weer opnieuw. Net zolang totdat ze een verlengstuk van jezelf zijn geworden!!!!

 

8 gedachtes over “Verse vijgen en de zaterdagavondverrassing!!!!

  1. wat een leuk stukje Siggi, en voor mij ook een uitdaging. Ligt een vijf op de fruitschaal, ga deze zeker deze week nemen. Dank je wel weer voor de info!!!

  2. Hoi! Wat een heftig verhaal heb je zeg, maar wat goed dat je nu zo bewust – op een positieve manier – bezig bent met eten. Ik struggle daar zelf ook behoorlijk mee dus ik vind dit zeker interessant om te lezen. Ook al houd ik niet zo van vijgen 😉

  3. gewoon blijven ademen idd.. en niet balen van de ene vijg die mij verimpeld aankijkt 🙂 Ik heb hem tenminste gekocht en niet alleen in mijn handen gehad.. ik en nieuwe dingen proberen is een haat liefde verhouding..

Geef een reactie

