Verantwoord en lekker eten in Amsterdam!!!!

Uit eten gaan is voor mensen die gezond willen eten, vegetariërs/veganisten en mensen met een eetstoornis vaak een probleem. Ik weet het, hier in Amsterdam kom je om in het aanbod, maar de meeste restaurants richten zich vaak alleen maar op lekker en niet op gezond en verantwoord. Om een maaltijd vullend te laten zijn, wordt er daarom veelvuldig gebruik gemaakt van brood of patat, lekker goedkoop. 2 gerechten die de meeste van ons nou juist graag willen mijden. Als je dan ook nog eens geen vlees eet en moeilijk bent met vis, blijft er niet veel over. En dan zal ik het nog maar niet hebben over al die calorieën die dan ook nog eens in m’n hoofd rondspoken, hahaha. Je begrijpt wel, voor mij een flinke opgave. Gelukkig worden mensen zich steeds bewuster van wat ze eten en komen er steeds meer restaurantjes die zich daarop richten. Voor jullie heb ik hier wat tentjes waar je wel verantwoord en gezond kunt eten. Het voordeel van deze tentjes is dat je zelf aan kunt wijzen wat je wilt hebben en de porties groter kunt maken, als je aan een standaard portie (meestal te weinig voor mij) niet genoeg hebt. Het is voor mij makkelijker om de calorieën los te laten, als ik weet dat het eten gezond is en goed is voor m’n lijf. Hoe is dat voor jullie?

Hieronder heb ik een aantal linken van restaurantjes in Amsterdam bij elkaar gezet. Er zullen er vast nog wel meer zijn, maar die zijn voor mij nog onbekend.

  1. https://www.facebook.com/AlchemistGarden.
  2. http://ilovesla.com/ ( deze heeft 3 vestigingen in Amsterdam).
  3. http://juiceandsalad.nl/ ( deze heeft 2 vestigingen in Amsterdam).
  4. http://www.venkelsalades.nl/.
  5. http://eatwithbravoure.nl/.

Over de laatste wil ik het nog wat uitgebreider hebben. Dit is een pas beginnende traiteur en richt zich voornamelijk op seizoens- gerechten en zoveel mogelijk biologisch. Hij heeft echt heerlijke groente salades en dan heb ik het niet over een blaadje sla, maar over allerlei andere soorten groenten. Vb daarvan is de gegrilde pompoen salade, deze is echt heerlijk. Het is mogelijk om zelf je maaltijd samen te stellen en van alles wat te nemen. Op het gebied van vlees en vis kun je hier ook goed aan je trekken komen en voor de prijs hoef je het niet te laten, want voor +/- E 12,- heb je een complete maaltijd.

1622203_630810126985023_323638742_n

Mmmmm, ziet er wel heerlijk uit, vind je niet?

Over de lekkere en zoete trek is ook over nagedacht, taartjes en desserts zijn allemaal geheel suiker, zuivel en graan vrij, zodat je zonder schuldgevoel jezelf kunt verwennen.

Je kunt je eten meenemen, maar het ook daar opeten, boven is het restaurant gedeelte en leuk en sfeervol ingericht. Echt een aanrader,  voor degene die af en toe een dagje gaan shoppen in Amsterdam of er wonen!!!!

Opdracht: van een lezer kreeg ik de vraag of ik iets lekkers kon maken met tuinbonen. Dat heb ik gedaan en m’n mannetje vond het ook erg lekker. Dat is voor mij meestal wel de maatstaf, want hij is vaak zeer kritisch. Het is het volgende gerecht geworden: Bloemkool- risotto met tuinbonen en feta kaas. Nieuwsgierig naar het recept? Klik dan hier.

Zaterdagavondverrassing:

Ik ben nogal chaotisch van aard en denk dat ik alles wel kan onthouden. De laatste tijd laat m’n geheugen me steeds meer in de steek en dat was ook deze x het geval.Ik heb een heerlijk chocolade taartje gemaakt, maar ben vergeten te noteren wat de gebruikte hoeveelheden zijn. Hoe suf kun je zijn……., hahaha. Ik weet het wel zo ongeveer, dus zal jullie evengoed het recept geven.

De eigenaar van een restaurant waarvoor ik af en toe wat maak, heb ik ook een stukje laten proeven en hij heeft er echt van zitten smullen. Dit maakte dat ik wel een beetje trots op mezelf was. Waarschijnlijk ga ik het maken voor de bestelling van volgende week. Als ik het dan weer gemaakt heb, dan kan ik de exacte hoeveelheden vermelden aan jullie.

Wil je weten hoe ik het taartje (ongeveer) gemaakt heb? Klik hier.

Als ik heel eerlijk ben heb ik wel veel wroeging gehad met het eten van dit taartje. Chocolade pudding geeft mij toch altijd het gevoel van meer willen eten en het gevoel dat het overal aan m’n lichaam blijft plakken. Heb hier flink lang last van gehad!!!! Hoe ervaren jullie dit en hoe ga je er dan mee om?

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

 

4 gedachtes over “Verantwoord en lekker eten in Amsterdam!!!!

  1. jaaah haha amsterdam tentjes! SLA in ieder geval al paar keer uitgeprobeerd! ^^ juiceandsalad lijkt me wel leuk en de alchemist garden. (ook is er vegabond en dophert zag ik)

Geef een reactie

