Kokospulp recepten en een feestje!!!!

Deze week heb ik een artikel geschreven voor “Vetvrij” over het maken van kokosmelk en wat je dan kunt doen met de pulp die je overhoudt. Ik ben geen voorstander van kokosmelk uit blik, omdat de meeste blikjes vol met schadelijke gifstoffen zitten. Een voorbeeld hiervan is BPA. Soms staat er op een blikje dat het BPA- free is, maar wat zit er dan in?

BPA wordt vaak vervangen door BPS, dit zit o.a:  thermische bonnen, papier valuta, folders, tijdschriften, kranten, levensmiddelen in aanraking papieren vliegtuig bagagelabels, papier, papieren handdoeken en wc-papier. Ook kan het vervangen worden door BPB, BPF en BPAF. Dit zijn stuk voor stuk schadelijke gifstoffen, die je niet terug kunt vinden in de ingrediënten lijst, maar die wel zeer schadelijk zijn voor je gezondheid. Laat je dus niet verleiden door de term BPA-FREE!!!!

In plaats van blikjes kokosmelk, kun je ook pakjes met kokosmelk kopen. Maar ja, ook die hebben een dikke coating laag aan de binnenkant zitten en ook die zijn zeer schadelijk voor je lijf. En we hebben toch afgesproken, dat we vanaf nu af aan lief zullen zijn en goed zullen gaan zorgen voor onszelf? Juist en daar horen dus geen Bpa, Bpb en andere gifstoffen meer bij.

Dus…… aan de slag en zelf maken. Het recept voor de kokosmelk stond al vermeld tussen de recepten. Klik hier.

10439375_810072045691594_810970563122167591_n

Maar als je de melk gemaakt hebt, dan houd je pulp over waar eigenlijk niet echt meer een lekkere smaak aanzit. Toch is het zonde om het weg te gooien en met een paar simpele specerijen erbij kun je er lekkere koeken van bakken. Er stonden er al 2 tussen de oude recepten, maar ik heb er nog 2 fijne receptjes bij bedacht.

Hieronder het overzicht.

Appelkoek (klik hier voor het recept)

Sinaasappel chocolade koek ( klik hier voor het het recept)

Zoete aardappel chocolade koek (klik hier voor het recept)

Appel- gember koek (klik hier voor het recept).

Je kunt de pulp ook opsparen en het bewaren in de vriezer. De smaak is heel anders dan de smaak van gewone kokosmeel, dus een fijne afwisseling. Hopelijk heb je zin en lekkere trek gekregen en ga je ermee aan de  slag. Veel succes en plezier!!!!

10357951_1535831583311189_1513337978_n

Zaterdagavondverrassing: Deze zaterdag waren m’n mannetje en ik 2 jaar getrouwd. 2 jaar die erg snel zijn gegaan en waarin heel veel positieve dingen zijn gebeurd. Aangezien wij alle bijzondere gebeurtenissen aangrijpen om elkaar lekker te verwennen, hebben we deze dag dus ook gevierd. We zijn ’s middags naar de nieuwste film van Woody Allen gegaan. We zijn erg fans van zijn films, meestal lekker luchtig met een knipoog. Geen flauwe, slappe humor, maar leuke humor. Daarna hebben we gegeten bij een Nepalees restaurantje.

Ondanks dat het erg gezellig is, om uit eten te gaan, vind ik het ook altijd erg spannend en moeilijk. Ik eet standaard meer dan dat ik van plan was en daar heb ik dan nog lang last van.

Eigenlijk wilde ik naar een saladebar of naar het Raw food restaurant, maar qua romantische sfeer hebben deze restaurantjes weinig te bieden en dat vonden we voor vandaag toch wel erg leuk. Ik had nog nooit Indiaas gegeten, maar ze hebben er verrassend veel vegetarische gerechten. M’n mannetje had een vlees gerecht en ik had bloemkool bereid met uien, tomaat en en kerriesaus. Het was erg lekker, maar vond de saus wel moeilijk. Ook had ik er een kleine groene salade bij met ei, zodat ik qua eiwitten toch ook aan m’n trekken kwam. Een paar hapjes van de linzen gegeten die bij het gerecht van m’n mannetje zaten. Thuis eet ik vrij veel vet en heb ik daar niet zo’n moeite meer mee. Maar buiten de deur eten voelt toch anders, je hebt er geen controle over. Je weet niet hoeveel erin gaat en wat er verder nog meer inzit, volgens de serveerster zat er weinig vet in dit gerecht. Ook heb ik nog even gevraagd, of er suikers inzaten en dit ontkende ze. Het leek me dus een vrij Paleo-achtig gerecht. Maar ja, helemaal zeker weten doe je het nooit.

Ik heb het voor  mezelf redelijk kunnen relativeren, omdat ik normaal boven op m’n diner een zaterdagavond verrassing zou eten en nu dus uit eten ben geweest en de controle uit handen heb moeten geven, dit was dus nu m’n zaterdagavond verrassing.

Dus: helaas voor jullie geen lekker zoet receptje.

Wel heb ik van de week een heerlijke ” Spaghetti”  Carbonara gemaakt. Ben je nieuwsgierig naar het recept? Klik dan hier.

Verder wens ik iedereen een fijne week toe, de weersvoorspellingen worden steeds beter, dus laten we hopen op een lekkere nazomer  maand!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

2 gedachtes over “Kokospulp recepten en een feestje!!!!

Geef een reactie

