Acceptatie is de sleutel!!!!

Weer een week voorbij. Het gaat zo snel de laatste tijd. Voor mij betekent dat, dat ik het leuk heb, of in ieder geval dat m’n geest afleiding heeft. Als ik me slecht en ellendig voel, dan lijken de dagen nooit voorbij te gaan. Ik merk dat ik de laatste tijd een nieuwe kracht in me heb gekregen. Er gebeurt heel erg veel momenteel. En een deel daarvan wil ik graag delen met jullie. Ik ben bezig met mezelf te accepteren zoals ik ben. Ik probeer los te laten hoe ik zou willen zijn, want die persoon heeft niets met mij te maken. Ik ben ik en hier moet ik het mee doen. Ik probeer naar mezelf te kijken zoals ik nu ben. Niet zoals ik ben met 10 kg meer of minder, maar nu en met dit gewicht. Probeer mezelf lief te hebben en dat is heel moeilijk. Want wie ben ik nou, met al m’n fouten en imperfecties? Die ander, die is mooi, knap en doet alles goed. Waarom zijn we toch ons hele leven bezig met het liefhebben van anderen en niet met de persoon die de grootste plek in ons leven inneemt, namelijk wijzelf? Waarom gunnen we die ander wel die onvoorwaardelijke liefde en vallen we onszelf elke x weer af?  Ik probeer nu elke x weer tegen mezelf te zeggen dat ik goed ben, zoals ik nu ben, ook al ben ik te mager. Ik probeer mezelf niet meer te straffen voor wie ik ben. Ik ben veel meer dan dat gewicht, dan dat oh zo belangrijke getalletje op de weegschaal. Ik probeer weer in mezelf te geloven, te zien wat ik de laatste tijd allemaal bereikt heb en dat ik het allemaal bereikt heb op eigen kracht. Ik ben krachtig, heel krachtig zelfs, maar ik heb het al die jaren verkeerd gebruikt. Ik heb het gebruikt tegen mezelf en niet voor mezelf. Belangrijk is ook, dat je steeds maar weer dichtbij blijft kijken. Kik niet naar het einddoel, want dat is veel te ver en te groots, maar werk aan de reis ernaar toe en zorg dat die de moeite waard wordt.

Bevestiging, altijd maar weer die goedkeuring  en toestemming willen hebben van die ander. De dokter die zegt dat ik mag eten, m’n vriend die zegt dat ik mag eten. En ik eet. Zeggen ze niets, dan eet ik niets. Mensen op straat of in je omgeving die zeggen hoe goed je eruit ziet en dat is fijn. Zeggen ze niets, dan ben je ook niets. Vrienden die zeggen hoe goed je het doet, hoe trots ze op je zijn. Zeggen ze niets, dan doe je het verkeerd en ben je een nul. Altijd maar weer die bevestiging nodig hebben van een ander. Altijd maar weer dat verlangen te hebben om terug te gaan naar dat kleine meisje die haar moeders hand pakt om te weten dat ze de goede kant op loopt en niet zal struikelen onderweg. Maar juist doordat je struikelt en je jezelf dat ook toestaat, ja, daardoor leer je uiteindelijk te winnen. Ik ben  geneigd om alles zwart of wit te zien, maar is grijs eigenlijk niet een veel mooiere keur om naar te kijken?

Maar ook durven toe te geven dat je het niet alleen kunt, dat je steun mag vragen aan die ander, dat je je klein en kwetsbaar mag opstellen. Wat een enorme bevrijding is dat, want of je nu die zware kar alleen moet trekken, of dat je dat samen doet. En natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die onderweg de kar weer loslaten en ervoor zorgen dat je weer  uit balans raakt, maar onverwachts zullen er ook weer mensen bijkomen die je weer helpen de kar voort te trekken. Daarmee wil ik dus aangeven dat je heel vaak teleurgesteld zult worden door anderen, maar zodra je je daar blind op gaat staren raak je teleurgesteld in de mensen, in het leven en uiteindelijk weer in jezelf. Dan raak je verbitterd en ga je zwelgen in zelf medelijden. Nee, rust even uit en ga weer verder met trekken aan die kar, want er zullen zeker weer helpende handen bijkomen en vaak uit de hoeken waaruit je het niet verwacht had.

Ben weer lekker aan het raaskallen en hopelijk begrijp je er nog iets van, hahaha. In m’n hoofd is het vaak zo klaar als een klontje, maar om het dan ook nog over te kunnen brengen, dat zijn toch wel 2 verschillende dingen.

De gedachte dat ik goed ben zoals ik nu ben,  probeer ik  ook vast te houden als ik op de weegschaal ga staan. Ik sta elke woensdagmorgen op de weegschaal, niet meer 3x per dag. Ook al zag ik het eigenlijk niet aankomen, deze week gaf de weegschaal 1 kg zwaarder aan. Natuurlijk schrok ik ervan, natuurlijk houdt het me bezig, maar het is oke. M’n leven is de laatste tijd zoveel leuker geworden en dat is belangrijker dan dat getalletje. Daar probeer ik me aan vast te houden en het voelt goed. Ik merk dat ik me alleen nog maar wil omringen met mooie mensen, mensen die me iets kunnen leren en toevoegen in m’n leven en daar hoort m’n grote vriendin ES niet meer bij.

10464159_405778589561679_8714082060714871599_n

Zaterdagavondverrassing:

Omdat ik het  erg leuk vind om iets met ijs te maken, vanwege dit heerlijke warme weer, heb ik walnoot-ijs bonbons gemaakt. Echt heerlijk, wel een beetje moeilijk, maar dat blijft het altijd wel. Vooral na afloop heb ik er erg last van. Kan er wel steeds meer van genieten, tijdens het eten zelf.  Ben je benieuwd hoe ik deze gemaakt heb? Klik dan hier.

20140802_201206

Eet smakelijk!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

 

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

 

3 gedachtes over “Acceptatie is de sleutel!!!!

  1. WOW, wat een herkenbaar verhaal. Ik WIL elke keer mezelf accepteren, ben er ook al wel verder in dan een tijdje geleden, maar oooo wat moeilijk… Succes, siggie, en dank voor het delen. Niet alleen!!!! Dat weet je!!!

Geef een reactie

