Barbecue tips en Picknick recepten!!!!

Hoi, hoi. Genieten jullie ook zo van het lekkere weer? Ik vind het echt heerlijk. Als ik door het park loop dan zie ik veel mensen die aan het barbecueën zijn. Ziet er allemaal heel gezellig uit. Wordt er soms ook wel een beetje droevig van, gewoon even gezellig eten met z’n allen en onbezorgd pret hebben. Samen eten vind ik echt een beproeving en dat doe ik dan ook alleen met de mensen waarbij ik me met eten veilig voel ( en dat zijn maar heel weinig mensen). Ook ben ik ’s avonds vaak te moe om nog aan zoiets te moeten beginnen. Daarom ga ik even lekker jullie pret bederven, door op de gevaren van barbecue te wijzen (hahaha)!!!!

Gevaren van barbecue:

  • Wanneer het vet van het vlees op de houtskool druipt, vormen er zich polyclische aromatische koolwaterstoffen. Vervolgens stijgen deze door de hitte mee op met de rook, waardoor deze op het vlees terecht komen. Dit is enorm kankerverwekkend. Het is eigenlijk een soort van roet dat op eten gestrooid wordt. Zoals ook het inademen van roet van voertuigen zeer slecht is, is dit dus ook het geval bij de barbecue.
  • Ook brengt barbecue luchtvervuiling met zich mee.

Af en toe een x barbecueën kan heus geen kwaad, maar doe het niet te vaak. Doe je het toch, zorg dan dat je het veilig doet. Hier wat tips voor veilig barbecueën.

  • Gebruik nooit hout voor de barbecue en al helemaal geen geverfd hout, maar gebruik houtskool,
  • Er moet minstens 10 centimeter zitten tussen het vuur en de etenswaren.
  • Wacht minimaal 15 minuten tussen het aansteken van het houtskool en het roosteren van het vlees, zodat de meeste kankerverwekkende stoffen verdwenen zijn.
  • Marineer je vlees, voor je het bakt,
  • Keer het vlees minimaal 1 x per minuut om,
  • Laat het vlees niet langer dan nodig is op het rooster liggen,
  • Laat het vlees niet verbranden, dit is erg kankerverwekkend,
  • Zorg dat het rauwe vlees niet in aanraking komt met andere spullen, zoals borden en bestek. De bacteriën kunnen van het rauwe vlees overstappen naar een al bereid gerecht. Dit noemt men kruisbesmetting. Gebruik dus verschillende borden, messen en vorken.
  • Verpak je producten zeker niet in aluminium folie, deeltjes hiervan kunnen in het eten komen en dit is zeer giftig. Aluminium folie kun je beter nooit gebruiken.
  • Haal de producten zeer kort van te voren uit de koelkast.
  • Kip en grote stukken vlees kun je beter eerst voorgaren.
  • Pas ook op met groenten op de barbecue, dit verbrand zeer snel en de verbrande delen zijn ook hierbij  kankerverwekkend.

Voor de mensen die niet van barbecueën houden, maar het wel gezellig vinden om met een groep mensen te picknicken in het park of op het strand, hier wat lekkere en vegetarische tips.

Salades:

  1. Geroosterde groenten salade (klik hier voor het recept)
  2. Rode bieten salade (klik hier voor het recept)

Alternatieve en vegetarische sushi:

Ben je benieuwd hoe ik deze maak? Klik hier voor  de recepten.

20140703_19194220140629_184304

 

Ziet er toch wel heel leuk uit, vind je niet?

Ben benieuwd, hoe jullie met al die “gezellige” eetfeestjes omgaan!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

 

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

 

2 gedachtes over “Barbecue tips en Picknick recepten!!!!

    1. Hoi Trix, bedankt voor je verzoek. Je kunt dit alleen op de officiele manier doen ( dat doet Facebook en daar kan ik niets aan veranderen). Je kunt dus een verzoek indienen via Facebook of mij een vriendschapsverzoek sturen. Hoop dat het lukt en anders hoor ik het wel. Groetjes.

Geef een reactie

