Kiemen

Ik heb er weer een nieuwe hobby bij en dat is tuinieren. Op m’n balkon, welteverstaan. Helaas beschik ik niet over een grote moestuin, al vraag ik me af of ik daar wel tijd genoeg voor zou hebben, hahaha. Dus ik moet het doen met m’n balkon. Ik heb een hele grote houten bak staan en waar we er normaal altijd, mooie bloeiende planten in deden, zitten ze nu vol met groenten. Wat zit er in? Snack- komkommertjes, aardbeien, peultjes, bieten en uien. Vooral van de komkommertjes hebben we groot plezier. Ze groeien super snel en groeien steeds weer bij. De plant is al heel erg groot geworden en moet nodig bij gesnoeid worden. Vorige week hadden we en heerlijk maaltje van verse peultjes en ik kan je vertellen dat de wetenschap dat ze van je eigen balkon komen de smaak veelvuldig verhoogt. De aardbeien zijn ook heerlijk en lekker zoet. Maar als je denkt dat je af en toe een lekker bakje vol kunt plukken, dan kom je bedrogen uit. Het is af en toe 1 aardbei en dan moet je ook nog snel zijn, want er zijn kapers op de kust, nml: de vogels. Af en toe zie ik er weer een stuk gegeten aardbei tussen, hahaha.

Ook heb ik het kiemen weer opgepakt. Nu heb ik dat wel eens eerder gedaan, maar was toch weer in het slop gekomen. Maar ben nu weer fanatiek bezig. Je kunt zoveel zaden kiemen en het is zo’n bijzonder proces, om dat van dichtbij mee te maken. Maar net zoals met alles wat je zelf doet, het kost wel de nodige aandacht. Heel tijdrovend is het niet, maar je moet ze wel iedere dag even omspoelen en sommige soorten wel 2x per dag. Maar wat zijn kiemen nu eigenlijk? En wat zijn de gezondheidsvoordelen ervan? Kiemen zijn jonge plantjes die ontspruiten uit zaden van vegetatie, zoals noten, pitten, zaden, peulvruchten en bonen. Het is een ‘powerfood’ dat  makkelijk te verteren is en het meest voedzaam van alle groenten in ons dieet. En het goede nieuws is: kiemen is simpel en enorm goedkoop.

Voordelen voor je gezondheid:  Laten we Alfalfa als voorbeeld nemen. Deze kiemen bevatten niet alleen veel mineralen, maar ook vitamine A,B,C,E en K. De saponinen in Alfalfa verlagen het cholestorol en het vetgehalte. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat saponinen de kans op hart- en vaatziekten verkleinen het ons immuunsysteem een flinke boost geven. In kiemen zijn bovendien grote hoeveelheden anti-oxidanten aanwezig die de vrije radicalen in ons lichaam bestrijden. Hierdoor wordt onder meer het verouderingsproces geremd en vele ziekten tegengegaan (onder andere kanker). Kiemen zitten verder vol met eiwitten, enzymen, vezels en de nucleïnezuren DNA en RNA. Laatstgenoemden zorgen voor het herstel van onze cellen. Echt een superfood dus!Hier vond ik een mooi stukje op een website die je dit goed uitlegt. ‘Bij noten is er wel veel winst te behalen door een paar extra handelingen toe te passen. Want ook voor alle noten en zaden geldt dat de voedingswaarde pas echt beschikbaar komt als ze eerst geweekt zijn. Op zich heel logisch. Zaden liggen in de natuur vaak een winter te wachten voordat ze ontkiemen. Om zich in die periode te beschermen tegen allerlei ‘gevaarlijke omstandigheden’ zitten de voedingsstoffen ‘verpakt’ en zijn nog niet beschikbaar. Pas als er in het voorjaar genoeg water en warmte over het zaadje wordt uitgegoten, gaan de enzymen aan het werk en maken de voedingsstoffen beschikbaar. Dat proces kan je dus faken door te weken. Door het weken worden de enzymen geactiveerd, waardoor het gehalte aan vitaminen omhoog gaat. Ook wordt het fytinezuur dat in bijna alle noten en zaden (en granen) aanwezig is afgebroken. Fytinezuur verhindert de opname van mineralen in je darmen. En juist deze voedingsstoffen hebben we zo hard nodig. Als je zaden met een hoog gehalte aan omega 6 hebt (vb zonnebloempitten), dan veranderen de vetzuren ten gunste.

Normaal week je de noten en zaden in warm water met Keltisch zeezout, maar bij het kiemen week je ze alleen in warm water. Minimaal 6 uur en maximaal 12 uur. Dus heel simpel een bakje vullen en de volgende ochtend het weekwater weggooien en ze zijn klaar om te kiemen. Wat heb je nodig? Eigenlijk is het heel simpel. Je kunt een speciaal kiembakje kopen, maar ook gewoon een lege glazen pot gebruiken en er een bodempje met zaadjes (geweekt) in doen. De zaadjes moeten wel kunnen ademen, dus ik doe er en keukenpapiertje omheen met een elastiekje, maar je kunt ook een gaasje of pantykous gebruiken. De 1e 2 dagen in het donker zetten en daarna op een koele lichte plaats ( niet in de felle zon). Iedere dag spoel je ze even af onder de koude kraan, sommigen zoals zonnebloempitten wel 2x per dag, goed uit laten lekken en weer weg zetten. Een kind kan de was doen. Zelf ben ik nogal vergeetachtig, dus ik moet ze wel ergens in het zicht neerzetten. Want anders denk ik dat ze op een gegeven moment wel vanzelf weg gaan lopen, hahaha.

Welke zaden heb ik dan gebruikt? Ik heb speciale zaden voor broccoli kiemen en een mix van alfalfa, mosterdzaad en fenergriek gebruikt.  Verder heb ik normale zonnebloempitten, sesamzaadjes en lijnzaadjes gebruikt, degene die je normaal ook eet. De smaak is van ieder soort verschillend en ik denk ook dat iedereen het anders zal ervaren. M’n mannetje is bijvoorbeeld erg gecharmeerd van tuinkers, maar dat gevoel kan ik niet met hem delen. Maar als je ze gewoon een beetje door je eten doet, dan is het prima te doen. Degene die ik echt heel erg lekker vind, zijn: zonnebloempitten. Daarvan probeer ik nu ieder paar dagen wel een bakje te maken en te eten. Deze bevatten ook nog eens veel calcium!!!!

Wil je kiemen hebben die snel klaar zijn, dan is fenegriek een aanrader. De fenegriek zaden komen ook altijd allemaal uit.

2014-02-15 12.26.40

Hier zie je 2 verschillende manieren: Kiemen in een speciaal kiembakje (broccolikiemen) of in een glazen pot ( zonnebloempitten),( je kunt hier dus gewoon een pot voor gebruiken waar  kokosolie of iets anders in zat).

2014-07-18 11.26.43

Dit is het resultaat van  gekiemde sesamzaadjes!!!!

2015-03-01 12.02.53

En dit is het resultaat van gekiemde zonnebloempitten.

Zaterdagavondverrassing: de verrassing van deze week, is een beetje in de soep gelopen. Wilde graag ijs maken van ananas, maar doordat m’n blender nog steeds stuk is, is dat erg onhandig om te maken. En het ziet eruit dat m’n blender nog een tijdje buiten gebruik zal zijn. Er is een nieuw onderdeel besteld en dat kan nog even duren, grr. M’n staafmixer kan wel veel, maar veel minder dan m’n blendertje. Omdat ijs dus niet zou gaan lukken, wilde ik pudding maken. Een tijdje geleden Agar Agar gekocht en er nog niet eerder wat mee gedaan. Maar laat Agar Agar nou net niet zo goed werken met Ananas. Maar daar kom je natuurlijk pas achter als je alles al hebt gemaakt, grr. Ik heb dus een soort jam achtigs iets overgehouden.  Ook erg lekker natuurlijk, maar meer voor op brood. Deze krijgt m’n mannetje nu mee naar z’n werk, in ieder geval  gezond beleg. Hij eet wel brood, maar heb hem gelukkig  over kunnen halen om nu spelt te nemen, hopelijk krijg ik hem ook nog aan de zuurdesem. Maar ook bij hem gaan de veranderingen maar stap voor stap (zucht, zucht), hahaha.

Wil er wel nog even bij vermelden, dat ik ananas erg lekker vind, maar ook erg moeilijk. Het was hele grote en tijdens het schoonmaken en snijden heb ik  er veel van gegeten. Voelde me er erg slecht bij. Wilde het eigenlijk compenseren, door geen verrassing te maken. Was dus boos op mezelf en voelde me angstig. Omdat ik ook hoofdpijn had en erg moe was, zei ik dat ik vroeg naar bed ging, tegen m’n mannetje. Maar dit voelde nog veel slechter, ik voelde me een leugenaar en werd nog bozer op mezelf, strijd, strijd, strijd. Uiteindelijk mezelf weer opgepakt en toch uit bed gebleven en een andere zaterdagavond verrassing gemaakt.  Ik had nog wat dadels, gedr. abrikozen en walnoten liggen, dat  heb ik gepureerd met vanille extract en cacao. Er balletjes van gemaakt  en onder gedompeld in een mengsel van cacao, kokosolie en Stevia zoetjes. Ze waren echt heerlijk, maar het leek al op een ander recept, zodat ik het niet ga publiceren. Maar aar zal ze toch even laten zien, om jullie een idee te geven.

20140719_204310

———————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Om jullie toch nog een uitdaging te geven, om aan de slag te gaan, heb ik een heerlijk Tzatziki brood gemaakt. Tzatziki is een gerecht dat veel in Griekenland wordt gegeten. Klik hier voor het recept.

Wens jullie een goede en zonnige week toe!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

6 gedachtes over “Kiemen

  1. Wat een leuk verhaal over het tuinieren op je balkon. Vooral de kiemen, ga ik op termijn ook eens proberen. De balletjes zien er wel heéeééeel lekker uit. Wordt mijn uitdaging voor volgende week. Dank je weer je post!!

  2. He, wat leuk om te horen. Ik heb met de zonnebloemkiemen ook een lekker stamppotje gemaakt. Zal het recept binnenkort publiceren. Succes ermee!!!

  3. Ik zou het zo graag willen proberen maar tot nu toe gaat het steeds mis omdat ik het vergeet of niet durf..Het is te nieuw en dat zorgt voor twijfel. Smaken de zonnebloempitten heel anders? Wat doe je ermee?

    1. Ms even je gevoel je gevoel te laten en er wat tijd voor nemen eraan te wennen. Zet gewoon wat spulletjes neer ih zicht en dan komt het gevoel ws vanzelf wel, tenminste bij mij werkt dat zo. Heb ook altijd een lange aanloop tijd nodig en als ik er dan eenmaal aan begin, dan vind ik het ook fijn om te doen. Net als met Water-kefir. Heb ook een paar maanden lopen dubben, nu is het alweer een gewoonte. Zonnebloemkiemen, smaken idd erg verschillend. Je kunt ze over je warme groente strooien, door je salade, in je smoothie. Ik heb er ook een recept mee gemaakt en zal dat binnenkort publiceren, houd m’n blog dus id gaten. Succes!!!!

      1. Ik hou het in de gaten! Ik ben binnenkort jarig, misschien dat ik dan kiempotten ga vragen. Dat lijkt me fijner om mee te werken. Ik wil ook graag rejuvac maken, ik weet niet of je dat kent? Daarvoor moet ik de granen (kan ook met quinoa) ook eerst kiemen..

      2. He, wat leuk, die kende ik nog niet. Ga eens kijken wat dat is en of ik er ook iets mee wil of kan. Thanks!!!! Idd, kiempotten zijn een leuk cadeautje. Fijne verjaardag alvast. Groetjes.

Geef een reactie

