SOJA

Laatst vroeg iemand mij, of soja nou wel of niet gezond is. Ik kan hier zowel ja, als nee op zeggen. Nee, zeg ik bij de meest gangbare soja en ja, zeg ik bij gefermenteerde soja.

De supermarkten liggen tegenwoordig vol met vleesvervangers op basis van soja. Er zijn zelfs vegetarische slagers, die  vleesvervangers op basis van soja verkopen. Omdat ik zelf geen vlees eet, ben ik me er in gaan verdiepen . De meeste gangbare soja producten worden gemaakt van genetisch gemanipuleerde soja. Genetisch gemanipuleerde gewassen zijn schadelijk voor mens en dier. Wanneer insecten een hap nemen van maïs en katoen- planten die gemodificeerd zijn, splijten hun magen open en sterven ze. Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier. Ook vlees van dieren die geen biologische voeding hebben gehad, kunnen dus  genetisch gemanipuleerde voeding hebben gekregen en dan krijg je het alsnog binnen. Beter is dus te kiezen voor biologisch vlees.

Ik heb veel artikelen bestudeerd en kom tot de conclusie dat je de gangbare soja beter kunt mijden. Hier een artikel, waarin de gevaren van soja duidelijk beschreven staan en ook waarom gefermenteerde soja een betere keus is. Ook de soja producten uit de natuurwinkel zijn dus niet gezond. Een glas soja melk, is dus geen gezond alternatief voor een gewoon glas melk. En ook niet voor in de koffie, wat je tegenwoordig overal ziet. Gefermenteerde soja producten zijn dus: Tempeh ( wat eigenlijk veel lekkerder is dan Tahoe), gefermenteerde sojasaus en Miso. Maar ook deze kun je maar beter met mate eten.

20140626_191958

Voor jullie een lekker recept met Tempeh gemaakt( klik hier). Houd je wel van sojasaus, maar wil je liever niet al teveel sojabonen eten, dan heb ik hier een goed alternatief, Coconut Aminos. Dit is een soort sojasaus, maar dan op basis van sojabonen. Ook bevat het een stuk minder zout dan gewone sojasaus. Het is erg lekker.

2014-03-13 20.42.51

 

Enjoy!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

