Vakantie “leed”.

Het is even stil geweest op m’n blog, maar ik was 2 weken naar Paxos in Griekenland. Ik bazuin niet al te graag rond dat ik niet thuis ben, dus ik had er weinig ruchtbaarheid aan gegeven.  Paxos is een erg mooi groen en rustig eiland. Erg kleinschalig en precies zoals we gehoopt hadden, dat het zou zijn. Een paradijsje om te wandelen en je hoort de hele dag de vogels fluiten. Waar ik in Nederland al gauw koptelefoons op m’n hoofd heb, geniet ik hier erg van al die mooie vogelwijsjes, erg rustgevend. Het was fijn om er samen met m’n mannetje even uit te zijn. We groeien dan altijd weer dichter naar elkaar toe. Ook laten we elkaar vrij als we daar behoefte aan hebben. Thuis houd ik altijd 1,5 dag per week voor mezelf om bij te komen. Ook tijdens de vakantie moet ik dat doen, om daarna weer samen wat te kunnen doen. Hij gaat dan gewoon zelf op pad of houdt ook een luier dagje. We zijn beiden geen strand mensen en vinden het heerlijk om te wandelen en leuke dorpjes te ontdekken. In Griekenland heb je zulke leuke bergdorpjes, slaap dorpjes noem ik ze meestal. Kleine straatjes met oude mensen voor de deur. Op sommige eilanden zie je deze oude mensen zelfs met een ezel en een stok lopen. En dan heb ik het niet over van die vlakke wegen, zoals wij die hier kennen. Nee, het is allemaal stijl en heel veel klimmen.

20140606_165428

Als je op vakantie bent, dan neem je even afstand van het normale leven en probeer je lekker tot rust te komen. Het is alleen zo moeilijk om afstand te nemen van de ES. En eerlijk gezegd, neemt het me tijdens de vakantie nog veel meer in beslag. Het eten is anders, je ritme en je stofwisseling vaak ook. Tenminste, dit is bij mij wel het geval. Dingen waar ik echt niet buiten kan, neem ik wel mee, maar aangezien je maar 20 kg mee mag nemen is dat niet al te veel, dus. Op Paxos vind je voornamelijk lokale groenten in de supermarkt, waaronder veel nachtschades. Ook hadden ze hier geen biologische producten en zelfs scharrel eieren waren schaars. Je begrijpt een hele omschakeling dus.

Wij boeken altijd een 2 kamer appartement, omdat ik ’s middags moet slapen en ’s avonds ook veel vroeger naar bed ga, dan m’n man. Ook vind ik het fijn om een keukentje te hebben, zodat we zelf kunnen koken. Vlakbij ons appartement zat een restaurant waar je een ontbijt kon krijgen, dit zat bij de prijs inbegrepen. Normaal is dit nooit zo, dus het was wel heel erg luxe. En aangezien er toch geen biologisch eten was, zou het zonde zijn hier geen gebruik van te maken. Maar ja, hier begonnen ook voor mij de problemen. M’n mannetje slaapt graag uit en ik ben een vroege vogel, dus ik haalde zijn ontbijt. Je kon kiezen uit: broodjes, eieren, fruit, beleg, cake, cruesli, sap en yoghurt. Van die echte Griekse dikke, vol vette yoghurt*. (135 kcal per 100 ml). Nou eet ik geen koe zuivel meer, maar die yoghurt werd zo groot in m’n hoofd, dat ik  besloot het als ontbijt te eten. Erg lekker, maar ook erg moeilijk. Ik at het wel, maar voelde me er ook weer erg rot onder. Want ook al is die volvette yughurt onder de zuivel producten de beste keuze, het blijven toch veel calorien. Ook de confrontatie met alles wat je mag pakken , was erg veel en heb ook een flinke eetbui gehad, terwijl dat alweer jaren geleden was. Er was niemand in het restaurant, dus alle ruimte om veel mee te nemen. En maar hopen dat je onderweg niemand tegen komt. Oh wat was het weer een rot gevoel. Ook de rest vd vakantie veel gerommeld met eten. De hele vakantie echt een ondragelijk hang gehad tot eetbuien. Gek van de onrust in m’n hoofd en vreselijk met de weegschaal bezig geweest, die heb ik sinds vorig jaar niet meer mee neem.

Zo jammer toch, ik zou het af en toe zo graag  die knop even uit willen zetten. En gewoon lekker willen genieten. Zeker, een deel van mij heeft ook echt genoten, maar het andere deel vond het echt heel erg zwaar en voelde zich erg ellendig. En als cadeautje nog 1,5 kg aangekomen. Bleeh, maar ik ga jullie daar verder niet mee vervelen, want iedereen begrijpt wel hoe je je dan voelt. Ik wil me ook niet laten kisten en ga dus door met het eten, want aankomen is toch m’n doel?

Wel een paar x uit eten geweest ( erg moeilijk) en als je vegetarier bent is er niet al te veel keus. Zalm hadden ze hier niet, dus dat viel al af, wel veel garnalen, maar die krijg je dan ongepeld, met staart en ogen, om te gruwen, …..Behalve salades weinig groenten gerechten. Vaak stonden die wel op de kaart, maar werden niet gemaakt. Wel de Griekse salade gegeten, die erg lekker is. Normaal eet ik zo weinig mogelijk nachtschades, maar dan blijft er hier niet veel over, dus bij uit eten gaan, maar gewoon gegeten. Wel erg lekker en oh zo simpel te maken, dus voor jullie het recept.

Ook al ben ik blij weer thuis te zijn, is het toch goed om af en toe je horizon te verbreden. Kiezen voor het veiligste brengt je niet ver en ook al was het erg zwaar, de natuur doet me ook een hoop goed en laat me weer zien wat er nou echt belangrijk is in het leven. We gaan dus weer vrolijk verder en knokken gewoon door.

*Als je toch voor zuivel gaat, dan is de meest vette en volle yoghurt de beste keus voor je lichaam. 

Als je hier klikt, vindt je het recept voor een erg lekkere Griekse salade.

Eet smakelijk!!!!

Laten we 1 ding afspreken, we gaan door met het bestrijden van onze ES, het leven heeft veel moois te bieden en daarvan zouden we veel meer van moeten genieten. Doe je mee?

Heb jij zelf ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met natuurlijke voeding willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel.

De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

4 gedachtes over “Vakantie “leed”.

  1. Hey Siggie,

    Effe geleden he, sorry maar ik heb het heel druk, weinig tijd om op de pc te zitten.

    Maar ik voel steeds met je mee, ook nu, ik herken dat heel goed, ben ook pas op wandelvakantie geweest, in Tsjechie en net hetzelfde, steeds dat ontbijt en dan ’s avonds gaan eten, brrrr, ik eet en drink dan steeds teveel, met het gevolg dat ik me verschrikkelijk opgeblazen voel en ’s ochtends moet ik dan opnieuw beginnen, ik durf het niet laten staan zie je, mijn man zou ni blij zijn want het is immers betaald!
    Ik heb al overdacht van gewoon niet meer op vakantie te gaan, en zeker geen wandelvakantie want dan slaagt het tilt in mijn hoofd, het verbruik en gebruik van de calorieen!!!
    Maar nu in augustus gaan we voor 5 dagen naar Boedapest, ik heb geprobeerd om een appartementje te huren maar mijn mannetje vind dat niet leuk, hij wil op hotel, geen werk aan het eten aub!! Dus dat zal weeral een beproeving zijn….
    .
    Ik heb ook al een paar receptjes van je geprobeerd, lekker hoor…..Dank je!

    Groetjes, Karine

    1. He hoi,

      Ja, altijd maar weer dat hoofd he, ook tijdens wandelingen dat dubbele gevoel van genieten en dwangmatigheid.

      Jammer dat jullie niet een vorm vinden dat je er beide van kunt genieten, dat is uiteindelijk toch het belangrijkste.
      Als het bij jou te veel op loopt, ga je direct niet meer en dat is toch ook niet de bedoeling?

      He, hoor je wel weer, snel.

      Leuk vd receptjes.
      Liefs.

Geef een reactie

