VISITE

Schreef ik gisteren nog een blog over de moeilijkheden van een feestje, kan ik je vandaag vertellen dat ik weer een nieuwe stap heb gemaakt. M’n zussen zouden op visite komen. Nou spreek ik liever af in een cafe, vind het altijd een hoop gestress om visite te ontvangen. Maar omdat we een tijdje geleden onze badkamer hebben verbouwd ( alweer een jaar geleden, bijna) wilden ze die graag nog zien. Nou wil ik anderen niet steeds tegen het hoofd stoten, dus ik zei dat het prima was. Ik vind het altijd een heel gedoe, want wat zet je iemand nou voor? Wil ze geen rotzooi voorzetten en wilde ook weer oefenen met “samen eten”. Heb het dus heel dichtbij mezelf gehouden. Heb een leuk bordje gemaakt met stukjes kiwi, opgeleukt met een prikkertje en stukjes gedroogd fruit ertussen. Had er eigenlijk een foto van moeten maken, maar dat ben ik door alle stress vergeten.  Heb er zelf ook wat van gegeten, wel met kloppend hart.

M’n volgende stap was, dat ik wilde vertellen, waar ik over schrijf bij “vetvrij”. Ze wisten wel dat ik columns schreef, maar niet waarover. Heb ook verteld dat ik een groep heb opgericht, wel nog en beetje vaag over gedaan, maar voor mij een hele stap. Heb niet de naam vd organisatie vermeld, of onder welke naam ik schrijf, maar dat hoeft ook niet nog. Alles in stapjes en beetjes.

Het moeilijkste gedeelte was dat m’n moeder onverwachts mee kwam. Nou heb ik een schat van een moeder en kan goed met haar opschieten, zolang het maar niet over eten gaat. Ik schaam me het meest bij haar, om te eten. Dit heeft ook weer met dingen uit het verleden te maken.

Maar ik wilde me niet laten kennen en heb verteld wat ik wilde vertellen, niet heel uitgebreid, maar toch……  M’n zusje zei niet zoveel, maar zij vind alles wat met gezondheid te maken heeft overdreven. De rest was trots op me. Ben nu alweer gespannen, om wat ze in de auto terug naar huis zullen zeggen, maar dat zal ik nooit weten. Waarschijnlijk goede, lovende dingen ( ook dat vind ik moeilijk) , maar dat blijven voornamelijk hersenspinsels in m’n hoofd. Ik wil zo graag af van die schaamte en me lekker en vrij als een vlinder kunnen voelen.

Afgelopen week ook nog een aantal moeilijke dingen gegeten. Pastinaak uit de oven en olijven. Ik vind dit moeilijk, vanwege de vele calorien die erin zitten. Ik heb met de olijven een heerlijke hartige taart gemaakt.

Zijn er gezonde dingen, die jullie erg moeilijk vinden, maar wel graag op het menu willen zetten?

animaatjes-vlinders-31634

“s middags belde m’n oudste zus nog even om te vertellen hoe trots ze op me was en hoe dapper dat ik het verteld heb. Ze kwam al gelijk met allerlei plannen, over samen eten en dan maak ik het eten. Heb gezegd, dat ik nog lang niet zover ben en het stapje voor stapje doe. Moet eerst dit allemaal nog verwerken. Het lijkt misschien niet veel, maar het voelt toch een beetje als en afbreuk aan mezelf of is het een stukje overwinning van m’n Eetstoornis? Wie zal het zeggen?

Voor nu een nieuw recept, met groene olijven. (klik hier)

Voor iedereen die dit leest, ga stapje voor stapje en probeer van alle kleine dingen te genieten. Zoals vandaag, van het mooie weer. Ook al zit ik binnen te typen, m’n deuren staan heerlijk open en voel de zon op m’n hoofd. Dat maakt een hoop goed.

 

 

20 gedachtes over “VISITE

  1. Ik zou wel kikkererwten/tuinbonen willen eten, maar vind dat heel moeilijk. Kokosmelk. Avocado, maar dat lukt wel steeds beter, klein stukje. Allemaal vanwege de calorieën he.
    Wel een heel mooi, dapper verhaal, Siggie!!!

      1. Hoi, ja altijd weer die stomme calorien, he. ik vind het ook zo’n geworstel, nog steeds. Probeer wel steeds meer. En de zoete aardappel staat ook op m’n lijstje. Ga ik zeker een recept mee maken. Goed idee.Ga jij het dan ook uitproberen, als ik het publiceer? Groetjes.

      2. Petra
        Nog wat ideeën voor gebruik van bataat overgenomen uit de groep “Dat maken we natuurlijk zelf”:

        Ria Morren-hendriksen
        Weet iemand een lekker en makkelijknkinder recepten voor zoete aardappel !!

        Miranda Vermeulen-Jacobs Zuurkool met ananas, rozijnen en zoete aardappel. Smullen!

        Cynni Alders Frietjes uit de oven

        Janske Gubbels Koken in sinaasappelsap en daarna pureren met een bosuitjes en evt peper erdoor

        Cynni Alders Of rösti van maken, pannenkoekjes kan ook. En zoete aardappelkroketjes

        Cynni Alders Of een puree maken met een beetje cheddar en tijm of bieslook.

        Chris Je Weet Toch frietjes, chips, tagine

        Astrid Hendriks In blokjes snijden, even de kook erover en dan bakken in kokosolie.

        Marieke Snippe Puree met flessenpompoen er door lekker zoet en ook gezond! Je kunt er ook een alternatieve stampot andijvie mee maken ook erg lekker!

        Marian Pelt-Suurmond Puree met (beetje) chilisaus of cajunkruiden.

        Heleen Voolstra-Zandstra Wat een fijne vraag, ik heb net een kilo liggen en bedacht mij dat ik eens van de gebaande paden af wilde met dit heerlijke goed. Ik lees fijn mee met alle tips, dank!

        Naomi de Jong Deze slagen altijd! http://www.foodsandphotos.nl/zoete-aardappelkoekjes-met…/

        Zoete aardappelkoekjes met yoghurt dressing: zoete…
        http://www.foodsandphotos.nl
        Print FriendlyDeze koekjes maak ik voor onze gasten als ik voor hen de zoete aardappelen onweerstaanbaar wil maken. Als voorgerecht, bijgerecht of als een van de “waow” hapjes op de buffettafel! Altijd een succes. Het zijn hele gulzige hapjes. Terwijl jij met de eerst hap bezig bent, vraag…

        Mar Van Ede Snij er patatjes van en doe ze door een mengsel van bloem ei water zout en suiker. Even in de olie.. Jamm

        Marian Pelt-Suurmond Ik maak het regelmatig volgens Jamie 15 min met chilisaus en feta en Okra

        Misschien kun je hier wat mee. Groetjes, Loes

      3. Hoi, Loes. bedankt voor je meedenken, maar ik vind het altijd leuker, zelf iets te verzinnen. Maar als ik er niet uitkom, heb ik in ieder geval jouw tips.

  2. Jij hebt een zware week achter de rug Siggie. Eerst het tuinfeest voor je ouders en daarna nog je zussen én je moeder bij jou op visite.

    Zelf stel ik het ook altijd uit tot het echt niet langer kan om mensen over huis te vragen. Het kost me zoveel geestelijke en lichamelijke energie.
    En inderdaad, wat zullen ze wel van je denken. Dat zul je nooit weten.

    Je ene zus heeft je in ieder geval een compliment gegeven en gezegd dat ze trots op je is. Jammer dat ze direct een beetje de regie over wilde nemen. Zover ben je nog lang niet. En dat wil je ook niet. Je wilt ‘leren eten’ op je eigen manier. Je daarin zeker voelen en zover te komen dat het geen probleem meer is als er mensen komen. (Ik ga nu even van mezelf hoor Siggie. Als het niet zo is, dan excuus, maar dat zijn mijn gevoelens met bezoek. Altijd het gevoel dat ik het niet goed (genoeg) doe.)

    Ik vind het ook moeilijk om iets lekkers en toch gezonds klaar te maken. De laatste keer dat ik mijn jongste broer en schoonzus (caloriënteller) te eten had gevraagd (meer dan een jaar geleden), waren er toevallig pomelo’s. Die vind is zelf heerlijk. Veel werk om schoon te maken, maar dit vind ik de lekkerste snoeperij op het gebied van fruit.
    Ik had een schaal opgemaakt met kaas (vindt mijn broer lekker), gerookte zalm (vindt mijn schoonzus lekker), wat vleeswaren en aan de buitenring allemaal schijven pomelo (dus voor mezelf). Maar je eet natuurlijk van alles wat.
    Het avondeten had ik ook uitgebreid gekookt en omdat mijn broer liever een salade eet, ook nog een zelf bedachte salade gemaakt die heerlijk was. Ik heb er echt alles gedaan om een lekkere en gezonde maaltijd op tafel te zetten. En dat is ook gelukt. Het meeste van tevoren voorbereid.
    Inmiddels is mijn eetgewoonte totaal anders. Maar zo´n maaltijd zou ik best weer kunnen maken als het nodig is. Visite-vriendelijk. 😀 Het is me echter teveel moeite. Die energie heb ik niet meer.

    En achteraf ook nadenken over de gesprekken die je hebt gehad en hoe er eventueel over je wordt nagepraat. IK ben er klaar mee. Ik doe het niet meer.

    Wat er verder in de auto is gezegd Siggie, is niet belangrijk. Jij hebt gedaan wat je wilde doen. Je hebt je verhaal gedaan en wat zij er verder mee doen? Proberen los te laten. Ik heb makkelijk praten. Ik zit zelf ook zo in elkaar.
    Je hebt je gastvrijheid getoond, je hebt een stukje van jezelf laten zien wat zij nog niet wisten. En nu kun jij weer verder gaan met jezelf zijn en ontwikkelen. Je man vindt je prima zo. Ik vind je prima voor zover ik je ken. Nu jijzelf nog. Maar dat komt wel goed. Je bent al zover gevorderd.
    Lieve groet, Loes

    1. Dank je wel voor je bemoedigende woorden.Terwijl ik wel heel gastvrij ben opgegroeid, bij ons kon altijd iedereen mee eten. Maar ik wil mezelf niet meer zo verstoppen. Wil weer wat meer ruimte voor flexibiliteit, maar idd zonder mezelf te verliezen.
      Ik vind het zo jammer, dat jij niet goed voor jezelf kunt zorgen, maar wel voor anderen. Heeft het ook niet te maken met een stukje eigen liefde en het jezelf niet waard vinden. Weet dat de vermoeidheid ook erg speelt met jou, maar is het geen combi?
      Hoop zo, dat je ook goed voor jezelf gaat zorgen en voor jezelf ook die Pomelo’s maakt. Heb ze nog nooit gegeten, trouwens. Ook maar een x doen. Samen?

      1. En het vaak is het niet eens zo gezellig als je had verwacht. Er wordt van iets beloofd. We gaan dit of dat doen. En uiteindelijk hang je er de hele dag maar een beetje bij. In mijn geval dan bij iemand met kinderen. Het loopt altijd anders dan verwacht.

        Petra:
        Zoete aardappels zijn al lekker als ze gewoon gekookt zijn. Korter dan gewone aardappels. Kwartiertje? Anders wordt het prut. Ik vind het zelf lekker met kokosolie extra virgin. Die smaak vind ik erg lekker. De olie smelt vanzelf op de warme aardappels. En dan nog wat Himalaya zout erover. Dus niet van tevoren zout erover doen bij het koken. En dan gewoon groenten erbij. Ik vond het lekker met spruitjes.

        Siggie:
        Pomelo’s. Ja, je moet ervan houden. Het is geen sinaasappel en geen grapefruit. Het heeft een dikke schil die er helemaal af moet en daarna moet je alle vliezen van de vrucht verwijderen. Die kun je van sinaasappels vaak wel eten, maar in dit geval zijn ze te dik en te taai. De beste pomelo’s koop je in cellofaan. Dat voorkomt dat ze van binnen uitgedroogd zijn als je ze koop. Dan zijn ze niet te eten. Als het weer pomelo-tijd is zal ik je waarschuwen. Ik weet nooit wanneer dat is. En misschien doen we dat dan wel samen. Okay?

      2. Hey Loes, bedankt voor je reactie. Ik vind zoete aardappel heel erg lekker, maar het is ‘moeilijk’ voor me, verboden lijstjes weet je wel…

      3. Sorry Petra. Ik dacht dat je bedoelde dat je niet wist wat je ermee moest. Ik zag toen een paar reacties van mensen en dacht ik deel het even met je. Jammer hè.

      4. O loes, Geeft niet hoor, ik begreep wel dat je niet helemaal snapte wat ik bedoelde. Maar bedankt voor de ideetjes, wie weet….

  3. Wow, lieve mensen, en ik maar denken dat ik de enige was die het moeilijk vindt om bezoek te ontvangen. Ik denk dan ook dat m’n huis be/veroordeeld zal worden (te rommelig, niet opgeruimd/schoon genoeg, niet gezellig genoeg) en dat ik dus afgeschreven zal worden. En het eten ja. Ik vermijd dat ook liefst, en ga liever naar iemand anders. Ja, Siggie, en Loes ook, goed zoals jullie ermee bezig zijn hoor!!! Ik doe op mijn manier ook m’n best hierin en oefen met heeeeel vertrouwde vriendinnen… Goed om met elkaar te delen!

    1. Vanmiddag ga ik bij een vriendin thee drinken. Ze is één keer bij mij geweest. Ik vond dat genoeg om een stukje van mijzelf te laten zien. Ze vond al mijn zelfgemaakte kunstwerken en andere verzamelde spullen leuk.
      Ik vind het lief dat ze iedere keer weer belt voor een afspraak en ze vindt het (denk ik) niet erg dat ik naar haar toe kom. Anders moet ik mijn hele huis weer opruimen en schoonmaken.
      Gelukkig woont ze bij mij in de buurt. Ik ken haar nu drie jaar en in het afgelopen anderhalf jaar ben ik al zeker vijf keer bij haar geweest. Een record aan bezoekjes bij één persoon. Ik hoef niet het verplichte bloemetje mee te nemen. Gewoon heel simpel, Of je even bij de buurvrouw binnenloopt voor een kopje thee. Helemaal niet mezelf opdirken. Wel iets gezelligs aandoen. Ik mag gewoon mijzelf zijn.
      Fijne dag allemaal.

      1. Loes, fijn om te horen dat je welkom bent bij haar, zoals je bent. Als jij je daar beter bij voelt, om naar haar toe te gaan, dan is dat toch goed zo. In de winters sluit ik m’n deuren en in de zomer probeer ik ze weer open te doen. Het is altijd een afweging om jezelf toch uit te blijven dagen zonder jezelf daarin te verliezen. Hoop alleen dat je het niet doet om jezelf helemaal te verstoppen, maar omdat je er ook geen behoeft aan hebt.Af en toe is een uitdaging ook goed, maar alleen jij weet dat het beste en wanneer de tijd daar rijp voor is. Hoop dat je een fijne middag hebt gehad, met je vriendin.
        Echte vriendschap is elkaar accepteren en daarvoor hoef je niet bij elkaar de deur plat te lopen, toch. Veel sterkte.

      2. P.S. Het was gezellig bij mijn vriendin. Lekker buiten gezeten. Doe ik thuis dus niet. Want dan zie ik wat een puinhoop mijn tuin is en moet ik aan het werk.
        Lekker gekletst en de tijd vliegt voorbij.
        Haar man kwam op een gegeven moment thuis en van hem krijg ik drie zoenen op mijn wangen. Net alsof we elkaar al járen kennen. Ik voel me daar heel erg welkom.

    2. Hoi Petra,
      Ja, als je bij een ander bent, ben je ook niet verantwoordelijk voor de gezelligheid, in ieder geval minder. Dat gevoel heb ik dan tenminste, jij?
      Maar het is goed om hiermee te oefenen. Het gekke is dat de mensen bij wie ik kom, helemaal hun huis niet zo netjes of schoon hebben en dat accepteer ik, maar bij mezelf niet. Herkenbaar he? Hoezo perfectionisme? Hahaha.

  4. He Loes, wat fijn dat het gezellig was. Hopelijk heb je daar weer positieve energie van gekregen. En is de volgende afspraak daardoor ook minder stressvol, in je hoofd. Groetjes: Siggie.

Geef een reactie

