Feestje!!!!

Afgelopen weekeinde waren m’n ouders 45 jaar getrouwd. Wij, m’n 2 zussen en ik hadden een verrassingsfeestje georganiseerd voor ze. M’n zusje heeft een joekel van een tuin, dus we hebben een tuinfeest gehouden. Het weer was echt met ons, we hadden echt geen betere dag uit kunnen kiezen.

Iedereen met een ES weet wel hoe moeilijk feestjes zijn. Het draait ten slotte allemaal om eten. Hier dus ook. Van te voren hadden we afgesproken, dat ik me zou ontfermen over het maken van de uitnodigingen en m’n zussen over de catering. Zij wonen dicht bij elkaar en hebben allebei een auto. Iets wat ik niet met ze deel. Het was dus gewoon praktischer. Maar ik en de catering gaan ook niet echt samen. Ik ben snel tevreden met het voorzetten van een hapje en een drankje, voor mij hoeft het allemaal niet zo overdadig. Maar ja, dat is ook m’n ES die spreekt. En met m’n nieuwe manier van eten vind ik het nog moeilijker, want ik vind het ook moeilijk om iets te geven aan iemand waarvan ik weet hoe ongezond dat is. Nee, het was goed geregeld zo.

Ik heb de middag in 2 delen beleefd. Het ene deel vond het erg leuk en heeft lekker met mensen staan kletsen. Mensen die ik al jaren niet meer gesproken had. Het andere deel voelde zich heel erg ellendig met al die etende mensen. Ik vind het zo moeilijk om met m’n familie samen te eten en doe dat ook bijna nooit. Maar ik wilde het ook niet uit de weg gaan. Ik had van huis een tussendoortje meegenomen en was van plan het stiekem op de wc op te eten. ( ja, hoe ver kun je zinken?) Heb ik niet gedaan en toch daar op wat olijfjes, wortels en aardbeien geknabbeld. Vond dat wel erg gewaagd van mezelf, maar met kloppend hart. Ook al zou ik van de rest hebben willen eten, ik kon het niet. Het gevoel dat iedereen naar me kijkt en een oordeel vormt. (welke dan?)

Kan soms zo jaloers zijn op  mensen, die af en toe even alles kunnen loslaten en zou gewoon zo graag mee willen doen. Gewoon even gek, even zondigen en dan morgen de draad weer op willen pakken.

Had me ook voorgenomen een wijntje te drinken, maar toch teruggekrabbeld. Dit vanwege de zaterdagavondverrassing die ik nog moest ( van wie?) maken voor m’n blog. Beide was te veel en in plaats dat ik dat dan een x oversla en en wijntje drink? Niemand had me dat kwalijk genomen, toch? Ja, ik moet nog en hoop stappen maken. Toch was het een geslaagd feestje en ook al ging het niet allemaal zoals ik wilde, ik heb toch m’n best gedaan en wat geprobeerd te eten.  PFFFF, wat is het toch een rot stoornis.

Zo, weer even kunnen klagen en dan weer verder naar de orde van de dag, hahaha. Moet ook af en toe kunnen en soms kan dat enorm opluchten. De zaterdagavond verrassing gemaakt, maar dan voor de zondag. Ik zou een toetje gaan maken met kokos, maar het zijn  IJBOUNTIES geworden. Echt voor nu, met het lekkere weer.

Heel simpel, maar heel lekker. M’n mannetje gaf het een 9,5 en ik vond het zelf ook wel geslaagd. Maar wel erg moeilijk, natuurlijk. Ook al zijn het allemaal gezonde ingredienten, het blijft een gevecht. Ik kan er tijdens het eten nu wel van genieten, maar achteraf……

20140518_193819

Het recept voor deze heerlijk bounties vind je hier ( recept)!

Hopelijk kun je de strijd even loslaten en er van genieten.

ENJOY!!!!

 

2 gedachtes over “Feestje!!!!

  1. Nou Siggie. Ik geef je een 10 voor je inzet.
    Leuk dat jullie een tuinfeest hebben kunnen geven voor hun 45-jarige trouwdag. En fijn dat je zussen voor het eten hebben gezorgd. Juist omdat je zelf een heel ander eetpatroon hebt inmiddels, wat je wel voor jou en je man maakt, maar niet de rest van de familie mee op wil zadelen. Het gaat ze ook niet aan. Want je krijgt dan ook vragen en daar heb je geen behoefte aan. En inderdaad. Wat moet je ze voorzetten. Het strookt niet met wat jouw gevoel. Dus goed dat je zussen dat gedaan hebben.

    Daarom nodig ik ook nooit mensen uit om te komen eten. Dan haal ik zoveel dingen in huis om er iets bijzonders van te maken. Je zou voor dat geld al haast naar een restaurant kunnen gaan. Dan ben je misschien nog goedkoper uit, heb ik de laatste keer gedacht. En niet de zenuwen van tevoren wat ik allemaal zal maken en van alles voorbereiden. Ik wil zo kort mogelijk in de keuken staan als ik visite heb. Het komt wel goed hoor. En dan die bende afwas? Ik sta diverse keren af te wassen tijdens de voorbereiding en na het eten staat er weer een berg.

    Jammer dat je je glaasje wijn niet hebt gedronken. Het was toch feest? Voor wie heb je dat nu gelaten? Jij mag toch ook genieten? Ook al eet je niet alles mee van wat er staat.
    En van wie moest je die zaterdagavondverrassing nu maken? Van ons? Ik denk het niet. Hadden we het recept deze week niet gekregen, dan wel volgende week. Neen, het moest van jezelf (denk ik). Wat maken we het onszelf toch moeilijk.

    Als ik thuis ben eet ik anders dan als ik op een feestje of op bezoek ben. Dan eet en snoep ik van alles mee. En als ik begin, kan ik niet ophouden. Maar kom ik thuis, dan heb ik een heel onvoldaan gevoel. Je merkt dat al die snoeperijen je niet bekomen. Ik vind het knap dat jij je hebt weten te beheersen.
    De volgende keer neem je je tussendoortje mee en een mooi bordje en dan eet je dat waar iedereen bij is. En als je reacties krijgt, dan zeg je dat dat speciaal voor jou gemaakt is, omdat je last van je maag krijgt van al die andere dingen.

    Fijn dat je toch hebt kunnen genieten van alle mensen die je weer gezien en gesproken hebt. Daar is het feest voornamelijk voor bedoeld. Ja, het eten is ook belangrijk.

    Je recept voor de ijsbounties zal ik kopiëren en opslaan. Maar ik ben nog niet zover dat ik speciale zaterdagavond verwennerijtjes voor mezelf maak. Als je met je tweeën bent, dan ben je daar eerder toe geneigd.

    Je hebt je er goed doorheen geslagen. Zelf ervaar je dat misschien niet zo. Maar een complimentje vind ik toch op zijn plaats.
    Lieve groet, Loes

    1. Dank je wel, lieve Loes. Je hebt gelijk, het moest van mezelf. Vind flexibel zijn met eten erg moeilijk en houd me vast aan patronen. Ja, we maken het onszelf niet gemakkelijk.
      Hoop dat jij ook nog een x zover komt iets lekkers voor jezelf te maken en niet alleen voor de visite. Sterkte!!!!

Geef een reactie

