Koningsdag

Koninginnedag (zal koningsdag ooit wennen?) heeft voor mij altijd een emotionele betekenis. Dan vier ik namelijk het feit dat ik me weer wat beter voel, weer m’n leven op kan bouwen.

Zoals ik wel eerder vermeld heb, heb ik veel last van depressies. In de wintermaanden is het het hevigst en moet ik me echt terugtrekken van alles en iedereen. Zo eind april krabbel ik dan weer op.

Alleen dit jaar zit er een wrang tintje aan. De nacht na koningsdag is m’n lieve opa overleden. Hij is 94 jaar geworden. M’n opa was altijd een grote, vitale man en was nu nog maar en schim van wat hij geweest is. 4 jaar geleden is m’n oma overleden en sindsdien hoefde het allemaal niet meer zo voor hem, maar hij deed toch z’n best om er wat van te maken. Ik belde hem iedere avond, zodat hij weer even een praatje kon maken en ook als “break” voor z’n lange eenzame avonden.

M’n opa z’n grootste hobby was: eten. Dit deed hij erg graag en dan voornamelijk alles wat ongezond was. Ook ging er geen dag voorbij, zonder dat hij een visje at. Op verjaardagen wist  niemand wat te geven en de cadeaus bestonden dus voornamelijk uit eten, zo veel mogelijk. Alleen de laatste 2 jaar verdween z’n smaak en proefde alles naar oud karton. Hier had hij het heel moeilijk mee. Ook dat viel weg.

Zodra ik me deze maand weer wat beter voelde, ben ik meteen naar hem toegegaan en daar ben ik nu heel blij om. Ik heb hem nog even fijn kunnen knuffelen en een lekker bakkie koffie met hem gedronken. Daarna is het bergafwaarts met hem gegaan en hij had veel pijn. Ik zou de dag na koningsdag weer gaan, maar het heeft helaas niet zo mogen zijn. Hij overleed ’s morgens vroeg.

Het leven krijgt opeens weer een heel ander perspectief en je gaat je afvragen, wat nou echt belangrijk is. Ik kom dan toch uit bij liefde, gezondheid en genieten. M’n oma en opa waren 75 jaar samen en dan is een leven zonder de ander echt heel erg zwaar. M’n opa zei altijd: “zoiets gun je je ergste vijand niet” en dat wil heel wat zeggen. De laatste paar jaar ging z’n gezondheid erg achteruit en had hij veel last van open wonden, benauwdheid en hartklachten. Het was ziekenhuis in en weer uit.

Buiten het feit, dat ik erg verdrietig ben, ben ik ook erg in de war. Iedere dag kan het over zijn en tot nu toe heb ik nog niet zoveel van het leven genoten. Ik heb veel te weinig genoten van de dingen en mensen om me heen. Ik ben veel te veel bezig geweest met eten en alles daarom heen. Het wordt tijd dat ik het ga loslaten. Ik heb nu een goed en gezond eetpatroon, maar moet extra eten, om m’n lichaam weer in balans te brengen. Hier blijft de lepel nog hangen. Ik wil weer een stapje verder gaan, om de weegschaal los te laten en weer meer te gaan eten.

Omdat koningsdag op zaterdagavond viel heb ik helaas geen zaterdagavond verrassing voor jullie. Wel kan ik je trots vertellen dat m’n mannetje en ik bij een Raw food restaurant hebben gegeten, zaterdag avond. Ik moet zeggen dat het eten echt heerlijk was en ik er echt van kon genieten. Ook al is het raw en erg gezond, dan wil dat nog niet zeggen dat het makkelijke eten is. Ik had een sunflower burger, gemaakt van zonnebloempitten en allemaal rauwe groenten met lijnzaad crackers en mayonaise.  Als toetje een balletje van chocolade. Heb het netjes allemaal opgegeten en tegen mezelf gezegd dat het ondanks de vele calorien, gezond eten is en dat het oke is. Heb het de volgende dag ook niet gecompenseerd, ondanks het slechte bericht van m’n opa. Dit sterkte me juist door te zetten. Wat denk je? Zal het me gaan lukken, wat aan te komen?

Hieronder de foto’s van m’n raw food maaltijd.

20140426_185830

20140426_191033

4 gedachtes over “Koningsdag

  1. Hoi Siggie. Gecondoleerd met het overlijden van je opa. Dit zijn zware dagen voor je kind. Dagen van rouw, verdriet, herinneringen. Blij omdat een verder lijden hem bespaard wordt. Hij is nu weer bij jouw oma. Verdriet omdat je hem niet meer zien zult. De dag na Koningsdag is eigenlijk de verjaardag van de Willem-Alexander. Een dag die altijd in je geheugen gebrand zal staan. Misschien een nieuw begin voor je, omdat je dingen in een anders perspectief gaat zien? Je weet en ziet wat belangrijk is. En dat is iets om aan te werken. En dat gaat je lukken Siggie. Het heeft tijd nodig. Je verdriet verwerken én je leven een goede invulling geven zoals jij het liever zou willen. Veel sterkte. Hartelijke groet van Loes

  2. Hallo Loes, wat een lief en warm bericht. Dank je wel. Ja, voor opa ben ik ook heel blij, hij is weer bij m’n oma en heeft geen pijn meer. Ook al sprak hij nooit over m’n eten, ik weet dat hij het heel erg vond. Na het overlijden van m’n oma is het me ook gelukt een stap verder te komen. Hij was erg belangrijk in m’n leven.Bedankt voor het vertrouwen.

  3. Lieve Siggie, ik heb het eindelijk gevonden, door jou tip natuurlijk, begrijp niet hoe het komt dat ik dit nooit gelezen heb;
    Hierbij mijn late Innige Deelneming, that he may rest in peace.
    Groetjes, Karine

Geef een reactie

