Paardenbloemen

Als ik aan paardenbloemen denk, dan zie ik altijd een grasveld vol koeien voor me, die deze bloemen aan het eten zijn. Of aan een verwilderde tuin, vol met deze gele bloemen. Nooit kwam de gedachte bij me op om ze te plukken en op te eten. Totdat ik vorige week op de boerenmarkt kwam en ze daar tussen alle andere groenten lagen. Ik heb een zak vol gekocht,  zowel stengels als de bloemen. Maar je kunt ze natuurlijk ook makkelijk zelf plukken. Alleen kun je ze beter niet  plukken in een gebied waar veel auto’s langskomen.

2014-04-12 15.26.53

In de paardenbloemen zitten veel goed voedingsstoffen. Er zitten zeer veel bitterstoffen in. Het bevat het fytosterolen, vetzuren waaronder linolzuur, linoleenzuur, palmitinezuur en oleïnezuur. Verder zitten er flavonoïden, fenolzuren, slijmstoffen, tannines, de vitaminen B1, B2, B3, C, choline en de mineralen calciumseleen, chroom, magnesiumzinkmangaan en zwavel in. Het blad van paardenbloem heeft een iets andere samenstelling. In het blad zitten vele fytonutriënten. Er zitten de vitaminen A, B1, B2, C, E, choline en carotenoïden in. Qua mineralen bevat het bladijzer, calcium, magnesium, mangaan, natrium, seleen, silicium, fosfor en koper.

Het is goed voor o.a. de volgende dingen:

  • Het reinigt de lever.
  • Ter preventie van nierstenen.
  • De spijsvertering.
  • Vermoeidheid die komt door verminderde leverfunctie omdat het hoge vitaminen- en mineralengehalte het hele lichaam versterkt en het lichaam ontgift wordt,
  • Bloedarmoede doordat er veel ijzer en andere mineralen in zit,
  • Osteoporose door de aanwezige mineralen,
  • Broze haren omdat calcium en kiezelzuur het bindweefsel versterken, zwavel het haar versterkt en choline en magnesium de zenuwen versterken,
  • Ouderdomsdiabetes want het verlaagt de bloedsuikerspiegel,
  • Constipatie omdat vooral de paardenbloemwortel licht laxerend werkt,
  • Onvoldoende melkproductie tijdens borstvoeding omdat het zogvormend werkt,
  • Immuunverbetering omdat het zowel antiviraal als antibacterieel werkt.

En dit is maar een deel van waar het goed voor is, maar voor mij persoonlijk de belangrijkste. Het is gezonder dan supplementen en zeer goedkoop.

Toen ik ze zag liggen werd ik erg nieuwsgierig naar de smaak.  De bladeren smaken een beetje bitter en de bloem licht zoetig. Niet om gewoon zo weg te knabbelen, maar wel lekker door een gerecht heen. Ik heb een aantal recepten voor jullie gemaakt en zelfs m’n vriend, die snel z’n neus ophaalt voor dit soort dingen vond het lekker. Ik vertel hem meestal pas achteraf wat hij gegeten heeft, hahaha.

Ik doe nu elke ochtend een handje door m’n smoothie. Verder heb ik er een brood/cake mee gemaakt en eier muffins. En het was nog lekker ook. Als je maar de juiste ingredienten bij elkaar voegt, kun je eigenlijk alles wel lekker maken. Ben je ook nieuwsgierig geworden en wil je ermee aan de slag? Klik dan hier voor het brood en hier voor de muffins.

Ook heb ik een oplossing voor de psyllium husk gevonden. Ik doe een klein beetje door het brood/cake beslag heen en dan proef je het niet, maar maakt het brood lekker stevig van structuur.

Ben wel heel benieuwd naar jullie mening en vind het leuk om te weten of jullie ook wel eens ongewone groenten gebruiken.

Enjoy!!!!

Oh ja, op Face book heb ik nog een leuke link gedeeld, over wat je met de wortels van sommige groenten kunt doen. Ik ga het zelf ook proberen!!!!

Geef een reactie

