Jodium

Jodium is een belangrijk spoorelement en wordt door veel mensen over het hoofd gezien, daarom wil ik het nog een x onder de aandacht brengen.

In Nederland wordt er aan brood Jodium toegevoegd.   Als je dus geen brood eet, dan kun je snel een tekort oplopen. Het wordt ook niet toegevoegd aan brood van de biologische bakker.

Waarom is Jodium belangrijk? Het is belangrijk voor de vorming van schildklierhormonen en die zijn weer belangrijk voor de groei en stofwisseling. Ook is het belangrijk voor het goed functioneren van het zenuwstelsel en het ondersteunt de energievoorziening.

Als je veel voeding eet dat van nature veel jodium bevat, dan wordt je schildklier voorzien van voldoende jodium, waarmee de opname van radioactieve jodium verhinderd wordt en de schildklier wordt beschermd tegen elektrosmog. Zie Bron.

Bij tekort kan er ook Struma ontstaan, waarbij de schildklier opzwelt. Bij kinderen heeft dit een lichamelijke en geestelijke achterstand tot gevolg en bij volwassenen kunnen de reacties vertragen, je denkvermogen kan verminderen en de weefsels kunnen te veel vocht vasthouden.

Natuurlijke en goede bronnen komen uit de zee. Per dag heb je minimaal 150 – 300 microgram nodig. Ik zal hieronder een aantal goede leveranciers aangeven.

Per 100 gram:

  • Kabeljauw           170 microgram
  • Koolvis                  200  “
  • Schelvis                243 “
  • Garnaal                 130 “
  • Kreeft                     100 “
  • Mossel                   130 “
  • Zeewier (gemiddeld)   500 microgram (v.b. Kelp, Wakame, Irish Moss, Kombu)

Verder bevatten alle zeedieren jodium, maar slechts in kleine percentages. Ook bevatten eieren en vlees jodium, maar dit is ook maar heel weinig ( +/- 20 microgram per 100 gram).

Als je veel kool eet, dan heb je ook extra jodium nodig. Kool bevat Goitrogenen en een te veel daarvan kan de opnamen van jodium belemmeren.

Een  goede jodium bron is Irish Moss. In dit artikel kun je alles over dit gezonde zeewier lezen.

Je kunt Irish moss toevoegen aan salades, maar je kunt het ook gebruiken als verdikkingsmiddel voor soep of pudding. 

Het is belangrijk dat je ook je selenium voorraad goed blijft aanvullen. Veel jodiumrijke voedingsmiddelen komen uit de zee. De zee is de tegenwoordig sterk vervuild en daarom kunnen de voedingsmiddelen zware metalen bevatten. Selenium  helpt het bij de afvoer van giftige metalen uit het lichaam. Paranoten zitten bomvol met selenium. Als je iedere dag +/- 3 paranoten eet, dan heb je al genoeg. Je kunt er ook over nadenken om Chlorella te gebruiken. Dit werkt ook ontgiftend.

Eet en geniet!

Vind je het lekker? Ik vind het altijd leuk als je me dat laat weten!!!!————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Wil je als eerste op de hoogte zijn van m’n recepten? Bekijk dan  m’n recepten pagina op facebook.

Op facebook heb ik ook de groep Paleo, samen informatie delen opgericht. Wil je hier lid van worden? Klik dan hier.

Voor persoonlijk contact, kun je me benaderen via deze link of je kunt een berichtje achterlaten. ————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Heb jij  ook last van een EETSTOORNIS, of ben je raar met eten bezig? Ik heb een zelfhulpgroep opgericht op FACEBOOK. Deze groep is bedoeld voor mensen die hun eetstoornis onder de loep willen nemen en daarover van gedachten willen wisselen.Voor mensen die  hun lichaam met “natuurlijke voeding” willen voeden en niet met allemaal bewerkte en chemische rommel. De groep heet: “Natuurlijk” eetstoornisvrij. Je kunt je aanmelden op Facebook, door mij een berichtje te sturen.

9 gedachtes over “Jodium

  1. Dit is ook lekker:
    Salade van zeekraal met avocado

    Ingrediënten

    200 gram zeekraal
    2 stengels bosui
    1 avocado
    1 citroen
    1 bol mozzarella
    1/2 bosje peterselie
    olijfolie
    peper, zout

    Recept

    Blancheer de zeekraal een minuut of drie, spoel meteen af met koud water. Snijd de mozzarella en avocado in dunne plakjes. en snijd de bosui in ringetjes. Verdeel de zeekraal over twee borden. Rangschik de mozzarella en avocado erover. Strooi de fijngehakte peterselie, de uiringetjes en wat peper en zout erover. Besprenkel met het sap van de citroen en olijfolie.

      1. Leuke pagina! Ik hoop dat ik het niet vergeet om een foto te maken zodra ik het weer gemaakt heb.

  2. Hoi Siggie
    Leuk ik had dit artikel over zeewier nog niet gezien. Die kelpproducten ken ik niet, ik zag dat ze ook kelpnoodles hebben.
    Zeekraal heeft AH nu ook, ik vind het heerlijk inderdaad!!
    Onlangs gegeten bij een wokschotel met zalm en ook bij asperges vond ik het smullen!
    Leuke blog weer en dank je voor de tips

    1. Hoi Maartje, ik dacht ook al, hahaha. Ja, ik ben ook dol op zeekraal. Vorige week heb ik Lamsoor ontdekt en dat is ook erg lekker. Thanks voor je compliment en graag gedaan. Groetjes

Geef een reactie

