Geven is beter dan ontvangen.

Ik moet toegeven dat ik de winters erg zwaar vind. Maar toch probeer ik iedere dag lichtpuntjes te vinden om door te gaan. Vanmorgen liep ik buiten en werd blij dat ik de 1e bolletjes al weer open zag gaan en de struiken beginnen te bloeien. Ik houd erg van dit nieuwe leven, van de lente. Ik kijk er erg naar uit en hoop gauw weer in staat te zijn, om plannen te maken voor een vakantie naar Griekenland met m’n mannetje.  Ik heb er wat foto’s van genomen en hoop dit lichtpuntje door te kunnen geven aan m’n blog lezers.

2014-02-20 10.20.06

In de winter maanden zie je ook iedereen met z’n gezicht naar de grond lopen en naar binnen gekeerd met z’n gedachten. Dat heb ik zelf ook. In de lente kijkt iedereen weer op en groet en lacht naar elkaar. Na m’n bollen vondst, bedacht ik dat het tijd werd weer met een opgeheven hoofd de wereld te gaan betreden en te kijken naar m’n medemens. Er zijn genoeg mensen die zich ook slecht of nog slechter voelen dan dat ik doe. Ik besloot dat het tijd werd, om weer te gaan geven. Dus dit weekeinde ga ik me richten op het blij maken van andere mensen. Kijk maar eens als je langs de huizen loopt en oudere mensen voor het raam zien zitten knikkebollen, of een buurvrouw verderop die haar man net verloren heeft.  Dit weekeinde zal ik 2 mensen een bloemetje, bolletjes of iets lekkers brengen.  Hopelijk kan ik dan bij hun een lichtpuntje brengen en zij op hun beurt dit weer doorgeven.

2014-02-20 10.19.32

Mijn vraag aan jullie. Wie doet er met me mee, met het geven aan de medemens? Het zou leuk zijn als ik andere lezers er ook toe kan aanzetten. Geven geeft een goed gevoel en een betere wereld maken begint bij je zelf. Laat me weten wat jullie gedaan hebben.

Zoals gewend ook weer een recept. Chia- limonade. Chiazaad zit boordevol omega 3, wat ook weer goed is in de strijd tegen depressies. Kijk bij de recepten.

11 gedachtes over “Geven is beter dan ontvangen.

  1. Ja heerlijk hè dat alles weer begint te ontluiken? Vind ik ook altijd zo fijn.
    Ik doe met je mee met geven, dat doe ik wel vaker overigens maar soms is het goed om er wat meer bij stil te staan inderdaad. Je meer bewust te zijn van de ander. Zal je later laten weten wat ik gedaan heb.

  2. Hey, ik vind dat superlief van je, goed idee trouwens ook!
    Je weet ik woon grote gedeelten van het jaar in de tropen, en de mensen hier onder elkaar zijn heel hard, het is gewoonweg struggle for life, dus ze proberen ieder gewoon het beste te krijgen, op eendert welke manier. Ze reageren veel instinctiever op alles, bijna zoals in de dierenwereld.
    Gelukkig zijn er ook tussen die openstaan voor verandering, die inzien dat dit het niet echt is, en ik probeer die te helpen op mijn manier, ik geef leuke dingen die ik kan missen zoals kledij die iets te klein is( goed voor het loslaten van je gewicht, koop je gewoon een maatje groter, als het maar lekker zit, en je er leuk uitziet toch?) zij verkopen die dan tweedehands en dan hebben ze weer centjes om te leven of ik help op eendert welke andere manier, daar zijn ze zo blij mee.
    Ook zie je hier hoe weinig belangrijk het is om slank te zijn, rondingen zijn hier meer dan in, en schaamte voor die rondingen dat bestaat hier niet! Leuk hoor, en dansen dat ze kunnen!!
    Ze hebben ook een groot gehalte aan simpele levensvreugd.
    In Belgie heb ik veel meer last van stress in het dagelijkse leven en egoisme, ook in het verkeer, en al dat lawaai, ik vind dit heel naar, telkens ik terugkom begin ik na een paar weken stress te voelen, het komt gewoon binnen, het hangt gewoon in de lucht, jachtig, ongevoelig leven, zeker in de winter, donkere dagen, brrrrrr, dan heb ik ook veel meer last van mijn eetstoornis, ik heb boulemie.
    Ik wou zo graag dat ik dan ook in mijn bedje kon kruipen, enkele uren rusten, maar ik doe het omgekeerde, ik put me uit, tot ik doorsla in een eetbui natuurlijk.
    Maar ik weet het, ik moet dit veranderen bij mezelf, de anderen kan ik toch niet veranderen ik weet alleen nog altijd niet hoe, ik ben zo een ‘High Sensitive Person’.
    Heeft zijn voor en nadelen, ongelooflijk grote gevoelige antennes hebben wij op ons kopje staan…..
    Blij dat ik dit heb kunnen neerschrijven….dit is voor mij ook de eerste blog waar ik echt iets aan heb, kan nog niet zeggen waarom maar het is zo.
    Ik schrijf dit alles niet zo maar aan iedereen.
    Ik voel echt jou vechtlust om te genezen, als is de berg zo hoog, je zal er eens over geraken, stapje per stapje, en soms inderdaad es een valletje naar beneden, en ik ben bij jou, ik doe mee!!

    Groetjes vanuit Freetown.

    1. Hallo Karine, dank je wel voor je openhartige bericht. Hier maak je me erg blij mee. Zal dit lezen, als het weer even tegenzit. En hopelijk lees je mij ipv toe te geven aan je eetbui. Zelf voel ik die kracht lang niet altijd en het is goed als je erop gewezen wordt. Dat geeft weer moed verder te gaan. Ik kan me voorstellen dat je je in Freetown beter voelt, zoals je het beschrijft. Gek he, dat mensen daar zo anders tegen hun lichaam aankijken. Wel mooi ook. Ik wist niet zeker of je wilde dat ik dit berichtje plaatste. Lijk me leuk om je een x persoonlijk een kaartje te sturen of mail. Mag dat? Sterkte en hopelijk kun je je vast houden aan je mooie dochtertje als je de stress weer voelt opkomen en helpt dit om de eetbuien tegen te gaan. En ja, samen staan we sterk. Ik denk aan je!

      Nothing is more beautiful than a smile that has struggled through tears. Deze las ik net en dacht meteen aan jou! Sterkte!
      ——————————————————————————–

      1. Persoonlijk mag je zeker antwoorden,das ook leuk.
        Ik ben gemakkelijk openhartig, ik weet niet of er veel misbruik van wordt gemaakt op een blog?
        Kan natuurlijk altijd zeker?
        Maar ja kan me wat, veel kunnen ze met onze zieleroerselen niet doen he!!

        Vandaag weer es op ’t strand zondag gevierd, gedanst met de mensen van hier, dat is die hun grote plezier, ongelofelijk leuk, ik zei zo : als de mensen dat in Belgie(en daarrond gans Noordelijk Europa) 5 minuten per dag moesten doen en ook er tijd voor maken, zoals hier, zouden er misschien wel 30% minder depressies zijn!!
        Eens goed schudden met je poep en lachen haha!
        Nog een Prettige zondagavond!

  3. Nog effe, ik vind de titel niet zo leuk, geven is beter dan ontvangen, nee joh, ontvangen is ook super, van jezelf naar jezelf toe, heerlijk is dat, niet? En natuurlijk ook van anderen krijgen, alhoewel ik dat soms moeilijk vind……

    1. Ja, je hebt gelijk. Ontvangen is ook fijn. Ook van jezelf, maar vaak koop je voor jezelf niet zo bewust. Koop soms uit onvrede of als ik wat geluk wil en dan ben je er achteraf niet blij mee. Probeer daar ook bewuster mee om te gaan. Liefs,

      1. Ben blij dat je het positief opneemt, want ik had al spijt van mijn reactie, ik ben soms nogal impulsief zie je, en daarna heb ik spijt natuurlijk, ik geef helemaal niet graag kritiek, ik krijg dat ook niet graag haha, heel gevoelig ligt dat.
        Maar ik verwen mezelf graag, daar zijn we dan misschien een beetje anders in en dat mag he.
        Veel liefs!

  4. Hoi Karine, ik zag het helemaal niet als kritiek, meer iets om over na te denken. Je hebt gelijk: verwennen mag, zonder schuldgevoelens te krijgen. Thanks!

Geef een reactie

