Zaterdagavond verrassing: Chia-choc taart.

Deze x wilde ik mezelf weer extra uitdagen, een taart moest het worden. Om precies te zijn een chocolade taart. 

Nou liep ik ook al met het plan om wat extra’s aan m’n menu toe te voegen, nml: Chia-zaden.

Voedingswaarde

voedingswaarde per lepel (12 gram) 100 gram
calorieën 46 383
totaal vet 4 gram 33,2 gram
meervoudig onverzadigde vetzuren 3,5 gram 29,05 gram
transvet 0 gram 0 gram
omega 3 vetzuren (ALA) 2500 mg 20,7 gram
omega 6 vetzuren 760 mg 6,3 gram
omega 9 vetzuren 250 mg 2,07 gram
koolhydraten 4,5 gram 37.3 gram
eiwit 2,5 gram 20,75 gram
vitamine B1 0,1 mg 0,83 mg
Riboflavine 0.02mg 0.166 mg
foliumzuur 12 u gram 99,6 u gram
calcium 92 mg 763 mg
ijzer 1 mg 8,3 mg
magnesium 46 mg 381,8 mg
selenium < 0,01 mg 0,083 mg
koper 0,2 mg 1,6 mg

Zoals je ziet zitten de zaden bomvol mineralen en omega-3 vetten. Ze bevatten erg veel calcium. Wel is het aan te raden ze een avond van te voren in water met zuur te zetten en dan het weekwater weg te gooien.

Ik bedacht me dat het dus wel leuk zou zijn hier iets mee te maken. Het is dus een chocolade taart geworden, die eigenlijk (boven verwachting) goed gelukt is.

Omdat de taart een tijd moest stijven, moest ik ‘m de dag van te voren al maken, omdat ik zaterdagochtend geen tijd had. Dit vond ik best wel moeilijk, gezien het feit dat ik die avond helemaal alleen was. Ik heb met m’n man een weddenschap af gesproken en aan iemand van het eetstoornissen forum verteld wat ik van plan was en afgesproken er af te blijven. Het bespreekbaar maken helpt mij altijd wel. Gelukkig ben ik al zo ver. Het is me gelukt  om er van af te blijven. Jippie!!!

Hij was erg lekker, maar ook wel moeilijk. M’n vriend vond ‘m zelfs lekkerder dan de chocolade taart die hij ergens anders had gegeten.( met suiker en graan, enz)

Wat heb ik nog meer voor goede dingen gedaan, deze week? Ik ben lid geworden van een ander eetstoornissen forum. Het deed me goed zoveel herkenning te vinden en ook met mezelf geconfronteerd te worden. Mensen vroegen zich af, of ik de ES niet verlegde met deze manier van eten. Ik ben tot conclusie gekomen, dat deze manier me wel degelijk verder helpt, maar niet als excuus moet gebruiken om iets niet te hoeven eten.

Ik ben benieuwd hoe jullie de taart zullen vinden.

Geef een reactie

