De Peper Bol

Als ik kook, dan vind ik het het leukst, om zo maar wat te doen en kijken hoe het uitpakt. Ik werk het liefst met kruiden, veel kruiden. Ik heb een Antilliaanse vader en thuis aten we bijna nooit de gewone” Hollandse pot”.  M’n moeder kookte ook met veel kruiden. Kruiden zijn smaakmakers en je kunt ze gebruiken ipv zout. Gewoon keukenzout is niet goed voor je. Wil je zout gebruiken, neem dan Keltisch zeezout, deze zit boordevol vitamines en mineralen.(maar daarover een andere x).

  • In Amsterdam, waar ik woon, heb ik een heerlijke winkel ontdekt. “De Peper Bol”. Deze zit op de Albert cuyp markt. Als je deze winkel bezoekt, moet je echt even de tijd nemen, om er rond te kijken. Ze hebben er werkelijk alles op het gebied van koken. Heb je een vraag, dan maken ze nog echt even tijd voor je. Wat hebben ze zoal?
  • kruiden (werkelijk alle soorten Nederlandse en buitenlandse)
  • verse thee, van Brandnetel tot Vurige nachtthee aan toe(los te scheppen)
  • keukengerei
  • etherische olien
  • Wierook
  • oud-Hollandse snoepjes(niet voor de lezers van deze blog geschikt, hahaha)
  • Maar ook handgemaakte tassen, lampen, notitie boekjes, enz.

Standaard 1x per week, ga ik er heen, om m’n voorraadje aan te vullen. Op dit moment zijn m’n favoriete kruiden: Thaise kerriepoeder(je weet niet wat je proeft) en ik gooi het werkelijk overal doorheen. Wat soms best lastig is, want m’n vriend(echte Hollander) houdt niet van kruiden of pikant eten. Bieslook, is ook zo heerlijk. En alles is biologisch of onbespoten en een stuk voordeliger dan in de winkel.

Wat deed ik gisteren in m’n mandje?

  • 3 zakjes Thaise kerrie ( daar doe ik precies 1 week mee)
  • Curcuma
  • Zwarte peper korrels
  • gedroogde Stevia blaadjes
  • Gedroogde Brandnetels,(om thee van te zetten en in de smoothie te doen)

Hopelijk ben je nieuwsgierig geworden en neem je gauw ook een kijkje bij “De Peper Bol”.

Ik houd ook erg van knoflook( arme man), maar wist je dat als je daarna goed spoelt met Baking soda, je er niets meer van ruikt, of het eten van verse peterselie. 

Houd je ook erg van kruiden? Zo ja, wat zijn jouw favoriete kruiden?

Ook weer een heerlijk recept: Boerenkool Falaffel. Een gerecht, waarbij je je flink kunt uitleven met kruiden. Nieuwsgierig? Ga gauw kijken bij de recepten.

2014-02-03 10.41.04 2014-02-03 10.44.46 2014-02-03 10.44.572014-02-03 10.45.45

Geef een reactie

