Teff- pap

Als ik vroeger als kind pap kreeg, dan duurde het erg lang voordat het op was. Ik gruwde ervan. Van die dikke Brinta- pap. Ook nog eens zonder suiker, want dat was niet gezond. Brr. Maar bij oma daarentegen, kreeg ik lammetjes pap, met lekker veel suiker. Heerlijk vond ik dat, maar ja als kind is alles bij een ander altijd lekkerder en beter. Toch ben ik op latere leeftijd pap wel gaan waarderen en vind het nu heerlijk. Maar……Brinta pap is gemaakt van tarwe en tarwe is niet goed voor Je. Het bevat gluten, fytinezuur en weinig voedingsstoffen…Het is dan ook zeker geen onderdeel van Paleo. Toch is er een soort graan, dat voor mij wel in aanmerking komt, en dat is Teff. Teff is een heel oud graan, dat voornamelijk in Ethiopie veel gegeten wordt. Ze maken er een grote platte pannenkoek van en beleggen die met allerlei hapjes. Met z’n allen zitten ze rond die pannenkoek en scheuren er met hun handen stukjes af.  Lijkt me zelf niet zo smaakvol, al die vieze handen aan het eten, maar ja dat is weer wat anders, hahaha.

Teff bevat veel vezels, ijzer en veel meer calcium dan andere granen. Daarom is het dus extra geschikt voor de Vega’s en Vegans, onder ons. Het heeft weinig fytinezuur, verlaagd de bloedsuikerspiegel na het eten en heeft meer langzame verteerbare complexe koolhydraten dan andere granen, waardoor je dus langer vol blijft. Teff heeft ook geen schadelijke gluten. Maar bovenal is Teff ook erg lekker. Ik maak er pap van. Wel zet ik het een avond van te voren in de week met wat azijn, zodat het fytinezuur geneutraliseerd wordt en het beter opgenomen wordt in je lichaam.

Ik vind het ook wel een moeilijk gerecht, want het heeft toch wel wat calorien. Maar eet het soms als avondmaaltijd, als ik alleen ben en geen zin heb in koken.

Kijk bij de recepten naar het recept en laat me weten of jij ook een Teff fan bent.

Ook heb ik een recept van kokosmeelpap gemaakt, ook erg lekker en deze vind ik makkelijker, omdat kokosmeel laag in calorien zit. Ik probeer het af te wisselen.

2 gedachtes over “Teff- pap

  1. Hallo, hoe maak je pap van kokosmeel?
    Ik heb zelf een kilo in huis gehaald maar vindt het zo zanderig smaken dat ik niet weet wat ik ermee moet doen. Als pap vind ik het geen succes.

    alvast bedankt voor je antwoord.
    ps. ik mag geen fruit combineren met andere voedingsmiddelen

    1. Hoi Jose, kokosmeel is ook erg wennen in het begin, je moet het echt lekker maken. Zonder fruit vind ik het ook geen succes als pap. Maar je zou er wel een brood of cake mee kunnen bakken met hartige ingrediënten. Je hebt nu gereageerd op m’n oude blogadres, maar op m’n nieuwe blogadres vind je heel veel recepten met kokosmeel, ook hartige zonder fruit. http://zijeetook.com/. Groetjes en succes!

Geef een reactie

