Rust, Ritme en Regelmaat.

De 3 r’s, met grote hoofdletters, zijn de belangrijkste pijlers in m’n leven. Op de kleuterschool werd me als kind gevraagd welk dier ik  graag zou willen zijn en waarom. M’n antwoord hierop was:een mol. Een mol leeft grotendeels onder de grond en houdt een winterslaap. Toen al was m’n behoefte aan rust en slaap al ongekend groot en dat is er in de loop van de jaren niet beter op geworden. Omdat ik veel last heb van depressies, heb ik grote behoefte mezelf terug te trekken van alles en iedereen en alleen maar in bed te liggen. In het verleden gebeurde dit ook te pas en te on-pas. Dagen kwam ik de deur niet uit en alle afspraken zegde ik af. Maar op die manier kom je natuurlijk niet verder. Nu plan ik m’n rust-dagen in. 1,5 dagen per week (vaste dagen), mag ik mezelf terugtrekken en in bed liggen om de rest van de week toch proberen door te gaan en me te houden aan ritme en regelmaat. Dit gaat goed, ik weet elke x weer tegen mezelf te zeggen : nog maar zoveel dagen en dan mag het weer.

Gisteren had ik even een extra dag nodig. Er waren nog wat familiedingen gebeurd en ik zat er compleet doorheen. Kon de dag maar niet beginnen en ben hem ook niet begonnen en heb de hele dag in bed gelegen. Dus helaas geen zaterdagavond verrassing gemaakt. Had wel al een idee wat ik zou gaan maken, dus het wordt een weekje opgeschoven.

Ook met eten probeer ik een strak ritme aan te houden, dat heb ik nog overgehouden aan m’n tijd in de kliniek. Als ik dat niet doe, raak ik de draad kwijt en wordt het een nog grotere chaos in m’n hoofd.

Ik ben erg benieuwd, hoe anderen zich staande houden en waaraan zij zich optrekken. hopelijk hoor ik wat van jullie. Misschien heeft iemand nog wat tips?

Omdat ik dol ben op verse boerenkoolbladeren, heb ik van de week nog wat uitgeprobeerd. Boerenkool-muffins en ze waren erg goed gelukt.

Nieuwsgierig? Kijk bij de recepten

2 gedachtes over “Rust, Ritme en Regelmaat.

  1. Dit herken ik heel erg. Ik kon mijn rust totaal niet inplannen doordat ik vijf dagen in de week werk. Ik probeer nu vier dagen te gaan werken en zoveel mogelijk de maandagen vrij te nemen. Dit geeft me een dag meer speling, zodat ik me niet schuldig voel als ik een dag mijn rust in bed pak.

    Bedankt voor je reactie op één van mijn berichten.

    1. Ja, het is belangrijk goed naar je zelf te luisteren, wil je ook echt verder komen. Af en toe je zelf te laten gaan. Houd die dag gewoon alleen voor je zelf en je behoeften(hoe stom ook) en je zult zien dat je de rest vd week beter functioneert. Fijn dat je een volger bent geworden.

Geef een reactie

