Verslavingen

Gisteravond zag ik op tv een stukje over alcohol verslaving. Het ging over een man die was afgekickt in een kliniek. Erg knap, vind ik dat. Maar ik dacht na ook over het grote verschil tussen een eetprobleem of een alcohol probleem. Alcohol heb je niet nodig en je wordt er niet de hele dag mee geconfronteerd. Eten heb je wel nodig en of je nou wilt of niet, je moet je er wel mee bezig houden. Er is geen plek, waar je het niet kunt vermijden. Overal zijn schappen, aanplakbiljetten, winkels, stalletjes met eten. En anders reageert je lichaam wel, als je niet eet. Dit maakt het ook zo moeilijk en hard te behandelen en is de kans op terug val vaak groot. Maar het neemt niet weg, dat elke verslaving erg is en het je een gevangene maakt van je eigen IK.

Ik heb in de loop der jaren wel gemerkt, dat grote stappen niet werken, bij mij. Ik ben er al zo vaak “helemaal voor gegaan” en val altijd weer terug, stapje voor stapje is beter en ik heb er al heel wat gemaakt, de laatste tijd en daar mag ik best TROTS op zijn. Ik stel voor dat we vandaag onszelf een schouder klopje geven en er bij stil staan wat we wel hebben bereikt ipv wat niet.

Doen jullie mee?

4 gedachtes over “Verslavingen

  1. Hai,

    Je maakt een heel goed punt dat eten toch wel een bijzonder lastige verslaving is aangezien je er niet omheen kunt en je het ook echt nodig hebt. Het probleem met deze verslaving (met de andere overigens ook) is dat de oorzaak ervan niet te graag of te veel eten is, maar dieper zit. Er is een reden waarom je dat doet. Daarvan ben je je vaak niet bewust. En als je die oorzaak niet wegneemt, blijf je ook altijd die zucht houden. Je kunt met wilskracht best wel ver komen, maar op de lange termijn wint die zucht het toch.

    Maar hoe los je dat dan op zul je je afvragen? Door natuurlijk die oorzaak op te sporen en aan te pakken. En als je dat doet, valt de noodzaak voor je eetverslaving weg en zul je een normaal eetpatroon krijgen.

    Hoe doe je dat? Dat is veel makkelijker dan je denkt en je kunt daarin ook heel ver op eigen kracht komen. Wil je meer weten en het ook doen? Lees dan dit en doe de komende weken mee! http://dekloplossing.nl/?p=605

    1. Hallo Rene, bedankt voor je reactie. Ik weet dat je een verslaving niet kunt oplossen, zonder dat je de achterliggende redenen hebt aangepakt. Die heb ik al meerdere malen aangepakt. Maar daarbij blijft het evengoed moeilijk om het te doorbreken. Ikzelf ben al goed op weg, maar ga je programma volgen en wie weet, geeft het me net het laatste zetje. Niet geschoten altijd mis. Toch? Ik zal het ook zeker doorgeven in m’n groep voor eetstoornissen. Thanks!!!!

  2. Van de meeste verslavingen kan je afkicken. En makkelijk is het nooit. Maar als je bent afgekickt, betekent dat niet dat je er vanaf bent. Je moet zorgen dat je ‘het’ nooit meer doet. Niet één borreltje of biertje, niet één gokspelletje, niet één sigaretje en noem alle andere verslavingen maar op. Want als je ééntje neemt, dan ben je weer terug bij af. Dan ben je niet meer te stoppen.

    Maar voeding is iets waar je niet om heen kunt. Of dat nu betekent dat je niet op kunt houden met eten (verkeerde voeding) of dat je jezelf juist moet dwingen om te eten. Eten is iets van iedere dag. Eten moet. Het is iets waar je continue mee bezig bent. Het belangrijkste is dat je keuzes gaat maken wat gezond is en zorgen dat je er voldoende of niet teveel van binnen krijgt. Eten en niet eten is denk ik de moeilijkste verslaving die er is. Zonder eten ga je dood en door teveel eten ga je uiteindelijk ook dood.

    Stapje voor stapje is prima. Wees maar trots op jezelf. En lukte het vandaag niet helemaal zoals je gepland had? Morgen is er weer een kans.
    Het leven is een leerproces.

    1. He, wat een fijne reactie. Dat had ik net even nodig. Je hebt het erg mooi verwoord. Het is idd iets waar je elke dag mee bezig moet zijn. En de juiste keuze is belangrijk, dus waarom is het dan erg als je het op een gezonde manier doet? Je wilt tenslotte weer gezond worden, dus waarom dan niet met gezond eten? Thanks voor je bemoediging. Groetjes.

Geef een reactie

