Depressies

Al m’n hele leven kamp ik met flinke depressies. Toen ik nog klein was, uitte dit zich in drift buien en agressief gedrag. Later kreeg ik Anorexia/Boulimia. “s morgens gaat het wel, maar de middagen zijn erg zwaar voor me. Studies, werk, ik hield het niet vol. Elke middag stortte ik in elkaar, veel huilen en totaal van de kaart. Sinds ik ’s middags slaap, gaat het een stuk beter. Niet dat ik dan super fit ben, maar kan ik weer verder. Vooral de winter maanden zijn erg zwaar, In het verleden was ik dan vaak suicidaal. Ik ben naar mezelf gaan luisteren en heb met mezelf afgesproken, dat ik in de winter een winterstop houd. Ik trek me dan ook terug van alle sociale verplichtingen, zodat ik mezelf staande kan houden. Geen druk van buiten af. Dit is best wel moeilijk, de meeste verjaardagen vallen in de winter, maar ik moet mezelf beschermen. Ook slik ik medicijnen, dit vind ik niet echt fijn, al die troep in m’n lijf, maar wil ook wel een beetje kunnen leven. Hoop dat ik ooit zonder kan.   Sinds ik dit doe, gaat het een stuk beter. Wel doe ik af en toe wat met man-lief, kopje koffie drinken of film. Voor anderen is dit best moeilijk te begrijpen, maar m’n vrienden en familie accepteren het en in de zomer pakken we de draad gewoon weer op.

Dus: luisteren naar je lichaam is het belangrijkste voor rust in je leven.

Geef een reactie

