Anorexia

Als je in het woordenboek de betekenis van anorexia op zoekt, dan staat er “gebrek aan eetlust”. Nou kan ik je vertellen dat dat absoluut niet het geval is. Maar goed, laat ik het vanuit mezelf omschrijven. Het heeft niets met” een gebrek aan”, te maken, maar alles met het” niet mogen van jezelf”. Ik zou de hele dag wel door willen eten, ik houd van eten. Je bent de hele dag met eten en niet eten bezig, in je hoofd en met alles wat je doet. Iedere beweging die je maakt staat ermee in verband. Je mag niet, je voelt je vies en monsterlijk. Bovenal: je schaamt je vreselijk voor jezelf. Voor de menselijke behoeften die ook jij hebt. Je mag niet genieten, je mag niet menselijk zijn. Bij iedere hap voel je je alsof je gefaald hebt. Ja, dat falende gevoel is heel erg. Je voelt je sterk als je niet eet, maar soms moet je eten, je lichaam gilt en roept en dan slaan de stoppen door. Geef je hieraan geen gehoor, dan val je meestal flauw. Anorexia wordt je vriendin. Niet eten en dun zijn, dat is wat jij goed kunt.

Het is ook geen dieet, maar een slopende ziekte. Ik wil geen vriendin meer van Anna zijn, ik wil mezelf in de spiegel aan kunnen kijken. Ik wil weer kunnen genieten van het leven, ik wil genieten van het eten. Ik wil me niet schamen voor mezelf.

Deze blog is bedoeld om m’n schaamte te doorbreken en mensen te wijzen op de gevaren van deze slopende ziekte. Hopelijk gaan jij en ik ervoor.

Veel succes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geef een reactie

